Педагогічні умови формування ефективного інформаційно навчального середовища в закладах вищої освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740605/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5153 10.33407/itlt.v95i3.5153 |
|
Title |
Педагогічні умови формування ефективного інформаційно навчального середовища в закладах вищої освіти
Pedagogical conditions for the formation of an effective information and learning environment in higher education institutions |
|
Creator |
Habrusiev, Valerii Yu.
Tereshchuk, Hryhorii V. Stepanyuk, Alla V. Olendr, Tetiana M. |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті розглянуто інформаційне освітнє середовище як компонент цілісної освітньої системи закладу вищої освіти. Встановлено головну функцію ІОС – забезпечення взаємоузгодженого функціонування суб’єктів освітньої діяльності. Введено поняття «ефективне ІОС». Воно визначається як здатність до забезпечення якісного взаємоузгодженого функціонування здобувачів освіти, викладачів та ІОС як мережевого суб’єкта навчального процесу. Виявлено педагогічні умови ефективного функціонування інформаційного освітнього середовища як мережевого суб’єкта навчального процесу. А саме: наявність чітко структурованої системи ІОС як мережевого суб’єкта навчальної взаємодії; цілеспрямована підготовка здобувачів освіти до вільного оперування інформаційно-комунікаційними засобами навчання; вдосконалення ІК-компетентності науково-педагогічних працівників щодо впровадження методів навчання, які базуються на сучасних інформаційно-комп’ютерних технологіях. Розроблено та експериментально підтверджено ефективність запропонованої методичної системи вдосконалення ІТ-компетентності науково-педагогічних працівників ЗВО. Домінуючими при її конструюванні є такі підходи: холістичний, компетентнісно-футурологічний, андрагогічний та наративно-цифровий. Системотвірним чинником є ідея моделювання контенту на основі поєднання ключових компетентностей ХХІ століття «4 С» (критичне мислення, креативність, колаборативність, комунікативність) з цифровою компетентністю та вміннями прогнозування можливостей розвитку певного освітнього середовища у майбутньому. Засвоєння матеріалу науково-методичного семінару на тему «Використання діяльнісних компонентів та онлайн-комунікацій системи Moodle» розглядається як елемент неформальної освіти викладачів. Розроблено критеріальний апарат визначення ефективності її впровадження (реалізація третьої умови): суб’єктивні та об’єктивні критерії та показники. Зазначено, що для визначення якості змістового контенту доцільно використовувати критерій «дидактичної якості». The article deals with the information and learning environment as a component of integral training system of the educational system in higher education institutions. The main function of the information and learning environment, which is ensuring the coordinated functioning of subjects of educational activity, has been established. The concept of «effective information and learning environment» has been introduced. It is defined as the ability to ensure high-quality, mutually coordinated functioning of students, teachers and information and learning environment as a network subject of the educational process. The pedagogical conditions for the effective functioning of the information and learning environment as a network subject of the educational process have been identified , namely: existence of vividly structured system of information and learning environment as the subject of the educational interaction with taking into consideration its hierarchical links to other components of the educational process in higher education institutions; purposeful training of students for the fluent operation of information and communication tools; improvement of the IT competence of research and teaching staff in the implementation of teaching methods based on modern information and computer technologies. The effectiveness of the suggested methodological system for the improving the IT competence of research and teaching staff of higher education institutions has been developed and experimentally confirmed. The following approaches are considered to be dominant in its construction: holistic, competence-futurological, andragogical and narrative-digital. The core idea is the idea of content modelling based on the combination of key competences of the 21st century «4 С» (critical thinking, creativity, collaboration, communication) with digital competence and the ability to predict the possibilities of developing a modern educational environment in the future. The basis of the methodological system is the introduction of a scientific and methodological seminar on the topic «The Use of activity components and online communications of the Moodle system», which is considered to be an element of non-formal education of teachers. Criterion apparatus of the determining of the effectiveness of its introduction has been developed: subjective and objective criteria and indicators. It has been determined that it is appropriate to use the «didactic quality» criterion to determine the quality of content. |
|
Publisher |
Інститут цифровізації освіти НАПН України
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740605/1/%D0%93%D0%B0%D0%B1%D1%80%D1%83%D1%81%D1%94%D0%B2%20%D0%92%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B9%20%D0%AE%D1%80%D1%96%D0%B9%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87.pdf
- Habrusiev, Valerii Yu. (orcid.org/0000-0002-3392-6825 <http://orcid.org/0000-0002-3392-6825>), Tereshchuk, Hryhorii V. (orcid.org/0000-0003-1717-961X <http://orcid.org/0000-0003-1717-961X>), Stepanyuk, Alla V. (orcid.org/0000-0003-3258-9182 <http://orcid.org/0000-0003-3258-9182>) and Olendr, Tetiana M. (orcid.org/0000-0002-1665-6413 <http://orcid.org/0000-0002-1665-6413>) (2023) Pedagogical conditions for the formation of an effective information and learning environment in higher education institutions Information Technologies and Learning Tools, 3 (95). pp. 183-196. ISSN 2076-8184 10.33407/itlt.v95i3.5153 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.33407/itlt.v95i3.5153
|
|