Record Details

Використання платформи Arduino у підготовці вчителів фізики до STEM орієнтованого навчання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740602/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5155
10.33407/itlt.v95i3.5155
 
Title Використання платформи Arduino у підготовці вчителів фізики до STEM орієнтованого навчання
Using the Arduino platform in the preparation of physics teachers for STEM-oriented education
 
Creator Сальник, І.В.
Соменко, Д.В.
Сірик, Е.П.
 
Subject 004.4 Software
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
53 Physics
 
Description Стаття присвячена темі впровадження STEM-технологій, інтегрованих з ІКТ, у систему освіти. Важливість тематики пов’язана із запитами суспільства на людей, що володіють науковими знаннями та навичками в галузі технологій та інженерії. Розв’язати завдання підготовки учнів до життя в сучасному інформаційно-технологічному суспільстві та забезпечити їх навичками людини ХХІ століття здатен учитель, який сам володіє такими навичками. Сучасний учитель фізики працює в навчальному середовищі, яке є комп’ютерно орієнтованим. Засоби ІКТ можуть посилити учнівські навички, які розвиваються в STEM-освіті: розв’язання проблем та практичних завдань, логічне та критичне мислення, технологічну грамотність. Тема використання ІКТ у навчанні студентів STEM є зараз актуальною. У статті проаналізовано дослідження, що розглядають умови запровадження ІКТ в STEM-освіту в різних країнах, що свідчить про високу результативність такої інтеграції. Проведений аналіз дозволив визначити сучасні підходи та запропонувати методичні прийоми використання комп’ютерно орієнтованого обладнання на основі Arduino під час підготовки вчителів фізики до роботи в STEM орієнтованому навчальному середовищі. Як основний підхід до навчання студентів було обрано проєктні технології, що реалізовані при вивченні дисципліни «Сучасні освітні технології у навчанні фізики». Зокрема запропоновано використання платформи Arduino з метою залучення студентів до виконання різного виду проєктів: від простих шкільних фізичних дослідів до оригінальних групових проєктів. Навчання за пропонованою методикою та якісний аналіз його результатів показали підвищення рівня зацікавленості студентів в оволодінні новими технологіями, бажання використати свої навички в практичній діяльності, а також формування навичок критичного мислення: уміння бачити проблему, обробляти та узагальнювати інформацію, проводити обговорення в групі, робити висновки. Водночас було з’ясовано, що впровадження STEM вимагає узгодження навчальних програм різних дисциплін, забезпечення матеріальними ресурсами, розробки нових освітніх програм підготовки вчителів.
The proposed article deals with the topic related to the introduction of STEM technologies integrated with ICT in the education system. The importance of the topic arises from the society demands for people who have scientific knowledge and experience in the sphere of technology and engineering. To accomplish the tasks of students’ preparation for living in the modern information technology society and provide them with the skills of the 21st century is possible only for the teacher who has such skills. A modern Physics teacher works in the educational environment, which is computer oriented. ICT means can enhance students’ skills in STEM education: problem and practical tasks solving, logical and critical thinking, technology literacy. The topic of ICT using in the STEM education is currently relevant. The article analyzes studies that consider the conditions for the introduction of ICT in STEM education in different countries. These studies testify to the high effectiveness of such integration. The conducted analysis gave an opportunity to identify modern approaches and offer methods of using computer-oriented equipment Arduino in the process of Physics teachers training for work in STEM oriented educational environment. As the main approach to student education, project technologies were chosen, implemented in the course "Modern Educational Technologies in teaching physics". In particular, it is proposed to use the Arduino platform in order to involve students in the implementation of various types of projects: from simple school physical experiments to original group projects. Studying according to the proposed methodology and qualitative analysis of its results showed an increase in the level of students' interest in mastering new technologies, the desire to use their skills in practical activities, the formation of critical thinking skills: the ability to pose a problem, process and summarize information, conduct group discussions, draw conclusions. At the same time, we found out that the implementation of STEM requires coordination of educational programs of various disciplines, provision of material resources, and development of educational programs for teacher training.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740602/1/%D0%A1%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%86%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B0%20%D0%92%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0.pdf
- Сальник, І.В. (orcid.org/0000-0003-1117-9862 <http://orcid.org/0000-0003-1117-9862>), Соменко, Д.В. (orcid.org/0000-0001-6426-1507 <http://orcid.org/0000-0001-6426-1507>) and Сірик, Е.П. (orcid.org/0000-0002-9201-2943 <http://orcid.org/0000-0002-9201-2943>) (2023) Using the Arduino platform in the preparation of physics teachers for STEM-oriented education Information Technologies and Learning Tools, 3 (95). pp. 124-142. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v95i3.5155
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v95i3.5155