Record Details

Використання геоінформаційних технологій у дистанційному навчанні майбутніх фахівців з географії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740601/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5104
10.33407/itlt.v95i3.5104
 
Title Використання геоінформаційних технологій у дистанційному навчанні майбутніх фахівців з географії
Use of geoinformation technologies in distance learning of future specialists in geography
 
Creator Leta, Vasyl V.
Karabiniuk, Mykola M.
Mykyta, Mykhailo M.
Kachailo, Mykhailo M.
 
Subject 004.4 Software
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
91 Geography. Exploration of the Earth and of individual countries. Travel. Regional geography
 
Description Геоінформаційні технології, що широко використовуються в навчальній програмі підготовки майбутніх географів, є важливим елементом їх професійної освіти, водночас їх використання залежить від матеріально-технічного забезпечення всіх учасників навчального процесу як за умов очного, так і дистанційного навчання. У статті розглянуто особливості застосування геоінформаційних технологій при організації дистанційної форми навчання на прикладі окремих дисциплін навчального плану майбутніх фахівців з географії.
У статті визначено переваги та недоліки дистанційної форми навчання на прикладі вивчення дисциплін «Основи геоінформатики» та «Картографія і ГІС» студентами кафедри фізичної географії та раціонального природокористування географічного факультету Ужгородського національного університету. Для викладачів безумовними перевагами такого формату є можливість вільно обирати необхідні матеріали, академічна мобільність та принципово новий освітній простір. Студенти ж мають можливість опановувати нові дисципліни в більш комфортних для них умовах і з дотриманням принципів рівності. Водночас дистанційне навчання передбачає широке застосування індивідуального підходу до кожного студента, враховуючи, зокрема, його апаратне та програмне забезпечення, необхідне для роботи з ГІС-технологіями.
Розглянуто основні недоліки дистанційної форми опанування дисциплін «Основи геоінформатики» та «Картографія і ГІС». Відтак найбільш проблемним є питання технічного та програмного забезпечення всіх учасників навчального процесу в умовах надомної роботи. Ресурсомістким є також процес забезпечення студентів ліцензійним програмним продуктом з урахуванням різного рівня апаратного забезпечення (персональними комп’ютерами, ноутбуками, планшетами). Також серед недоліків дистанційної форми навчання є відсутність соціального середовища студентів.
Запропоновано шляхи та засоби подолання вказаних недоліків дистанційного вивчення дисциплін «Основи геоінформатики» та «Картографія і ГІС» з використанням географічної інформаційної системи ArcGIS. Важливо на перших етапах формування структури навчального процесу вирішити проблему апаратного та програмного забезпечення, рівного доступу до інформаційного наповнення курсів, зокрема за допомогою сервісів Google та еплатформи Moodle.
Geoinformation technologies are an important element of professional education for future geographers and are widely used in their training program, at the same time geoinformation technologies depend on the participants` technical support in the educational process, both in full-time education and distance learning. The article examines the specifics of the application of geoinformation technologies in the organization of distance learning on the example of certain disciplines of the curriculum of future geography specialists.
The article identifies the advantages and disadvantages of distance learning on the example of the disciplines “Fundamentals of Geoinformatics” and “Cartography and GIS” studied by the students of the Department of Physical Geography and Efficient Environmental Management of the Faculty of Geography at Uzhhorod National University. The absolute advantages of this studying format for teachers are the ability to freely choose the necessary materials, academic mobility and a fundamentally new educational space. Students have the opportunity to master new disciplines in more comfortable conditions for them and in compliance with the principles of equality. At the same time, distance learning involves a wide application of an individual approach to each student, taking into account, in particular, the hardware and software necessary to work with GIS technologies.
The main disadvantages of distance learning of the academic disciplines “Fundamentals of Geoinformatics” and “Cartography and GIS” are considered. The most problematic issue for all participants of the educational process is the technical and software support at home. The process of providing students with a licensed software product taking into account different levels of hardware (personal computers, laptops, tablets) is also resource-intensive. The lack of a social environment for students is another disadvantage of distance education.
Ways and means of overcoming the indicated shortcomings of distance learning of the disciplines “Fundamentals of Geoinformatics” and “Cartography and GIS” using the geographic information system ArcGIS are proposed. While forming the structure of the educational process it is necessary to solve the problem of hardware and software, form the information content of the courses and provide access to it. Google services and the Moodle platform can play an important role here.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740601/1/%D0%9B%D0%B5%D1%82%D0%B0%20%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D1%8C%20%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87.pdf
- Leta, Vasyl V. (orcid.org/0000-0001-9111-7121 <http://orcid.org/0000-0001-9111-7121>), Karabiniuk, Mykola M. (orcid.org/0000-0001-9852-7692 <http://orcid.org/0000-0001-9852-7692>), Mykyta, Mykhailo M. (orcid.org/0000-0001-6621-371X <http://orcid.org/0000-0001-6621-371X>) and Kachailo, Mykhailo M. (orcid.org/0000-0002-8620-392X <http://orcid.org/0000-0002-8620-392X>) (2023) Use of geoinformation technologies in distance learning of future specialists in geography Information Technologies and Learning Tools, 3 (95). pp. 112-123. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v95i3.5104
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v95i3.5104