Record Details

Організаційно-педагогічні умови використання інформаційно-цифрового середовища закладу загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740596/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5186
10.33407/itlt.v95i3.5186
 
Title Організаційно-педагогічні умови використання інформаційно-цифрового середовища закладу загальної середньої освіти
The organizational and pedagogical conditions of using the informational and digital environment in the secondary school
 
Creator Овчарук, О.В.
Товканець, О.
Пінчук, О.П.
Іванюк, І.В.
Гриценчук, О.О.
Трикоз, С. В.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Стаття присвячена питанням створення та використання інформаційно-цифрового середовища сучасного закладу загальної середньої освіти (ІЦС ЗЗСО). Висвітлено складники середовища та описано основні організаційно-педагогічні умови його використання. Запропоновані авторами підходи до внутрішньої організації та умов використання ІЦС узгоджені з низкою міжнародних та європейських документів, зокрема Планом дій цифрової освіти (2021-2027), що є оновленою політичною ініціативою Європейського Союзу, висновками та рекомендаціями пілотної програми оцінювання цифрової готовності українських закладів загальної середньої освіти SELFIE, а також послуговуються результатами всеукраїнського опитування 2022 р. вчителів щодо готовності та потреб у використанні цифрових засобів для організації дистанційного навчання. Визначено поняття інформаційно-цифрового середовища закладу загальної середньої освіти як системно організовану сукупність інформаційно-ресурсного, техніко-технологічного, навчально-методичного, комунікаційно-діяльнісного забезпечення ЗЗСО, що організовує взаємодію суб’єктів освітнього процесу і зовнішніх стейкхолдерів; ефективно впливає на навчально-виховний процес, відповідає принципам недискримінації, враховує різноплановість потреб і можливостей людини, базуючись на використанні цифрових технологій. Запропоновано модель ІЦС ЗЗСО, у якій зазначено: цілі та завдання ІЦC ЗЗСО, цільові групи, змістовий, організаційно-діяльнісний, соціально-комунікативний, технологічний компоненти, а також компонент моніторингу якості організації освітнього процесу в ІЦС. Акцентовано увагу на підтримці інклюзивного навчання в закладі освіти як важливого елементу змістового компонента, що відповідає принципам недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення до освітнього процесу всіх його учасників. Схематизовано процедуру створення та використання ІЦС ЗЗСО, Виокремлено умови його успішного функціонування: доступність, педагогічна доцільність, технологічна насиченість, веборієнтованість, зручність для користувачів, компетентнісна спрямованість, особистісна орієнтованість, демократичність, дружнє середовище, полікультурність.
The article highlights the creation and the use of the information and digital environment of a modern general secondary school. The components of the environment are highlighted and the main organizational and pedagogical conditions of its use are described. The approaches proposed by the authors to the internal organization and conditions of use of the environment are in line with a number of international and European documents, in particular the Digital Education Action Plan (2021-2027), which is an updated political initiative of the European Union; the conclusions and recommendations of the pilot program for assessing the digital readiness of Ukrainian general secondary education institutions SELFIE, as well as using the results of the 2022 All-Ukrainian survey of teachers regarding readiness and needs for using digital tools to organize distance learning. The concept of the information and digital environment of the of general secondary school is defined as a systematically organized set of information resources, with the technical, technological, educational, methodological, communication and activity-based support of the educational system, based on the use of digital technologies; aimed at organizing the interaction between the subjects areas of educational process and external stakeholders, and at the effective implementation of educational activities, according to the principles of non-discrimination and diversity of students, taking into account the their needs and opportunities. A model of the information and digital environment of the of general secondary school is proposed. It contains: goals and tasks of the information and digital environment of the of general secondary education institution, target groups, content, organizational, activity, social, communicative, and technological components, as well as a component of monitoring the quality of the organization of the educational process in the environment. Attention is focused on supporting inclusive education in an educational institution as an important element of the content component, which corresponds to the principles of non-discrimination, consideration of the diversity, effective involvement and inclusion of all its participants into the educational process. The procedure for creating and using the information and digital environment of the of general secondary education institution is outlined, the conditions for its successful functioning are highlighted: accessibility, pedagogical expediency, technological saturation, web orientation, user-friendliness, competence orientation, personal orientation, democracy, friendly environment, multiculturalism.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740596/1/%D0%9E%D0%B2%D1%87%D0%B0%D1%80%D1%83%D0%BA%20%D0%9E%D0%BA%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%B0%20%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0.pdf
- Овчарук, О.В. (orcid.org/0000-0001-7634-7922 <http://orcid.org/0000-0001-7634-7922>), Товканець, О. (orcid.org/0000-0003-4438-0167 <http://orcid.org/0000-0003-4438-0167>), Пінчук, О.П. (orcid.org/0000-0002-2770-0838 <http://orcid.org/0000-0002-2770-0838>), Іванюк, І.В. (orcid.org/0000-0003-2381-785X <http://orcid.org/0000-0003-2381-785X>), Гриценчук, О.О. (orcid.org/0000-0003-3173-7649 <http://orcid.org/0000-0003-3173-7649>) and Трикоз, С. В. (orcid.org/0000-0002-5929-589X <http://orcid.org/0000-0002-5929-589X>) (2023) The organizational and pedagogical conditions of using the informational and digital environment in the secondary school Information Technologies and Learning Tools, 3 (95). pp. 41-57. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v95i3.5186
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v95i3.5186