Діалогічні методи як інструмент розвитку емоційного інтелекту учнів
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740589/
|
|
Title |
Діалогічні методи як інструмент розвитку емоційного інтелекту учнів
Dialogic methods as a tool for developing school pupil’ emotional intelligence |
|
Creator |
Бондаренко, Неллі Володимирівна
Косянчук, Сергій Володимирович |
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education 8 Language. Linguistics. Literature |
|
Description |
Діалогічні методи навчання, такі як дискусія, діалог, історія успіху (Storytelling), шість капелюшків мислення, гри, синектики тощо характеризуються значним потенціалом для розвитку емоційної пластичності, креативності й емоційного інтелекту. Утім, традиційними засобами навчання потенціал цих діалогічних методів не розкриватиметься сповна. Тож пропонуємо педагогічним працівникам звернути увагу на такі малозастосовні і водночас перспективні форми й засоби як: віртуальна реальність; онлайн-платформи для проведення дискусій і обговорень; ігрові платформи для навчання; інтерактивне відео (застосування відеоматеріалів з можливістю вибору сценаріїв для обговорення); інтерактивні вебінари і майстер-класи; інтерактивні книги й електронні ресурси; мобільні додатки; подкасти й аудіокниги; симуляції; синхронні й асинхронні обговорення; технології штучного інтелекту; фліп-уроки тощо.
Dialogic teaching methods, such as discussion, dialogue, story of success (Storytelling), six thinking hats, games, synectics, etc. are characterized by significant potential for the development of emotional plasticity, creativity and emotional intelligence. However, the potential of these dialogic methods will not be fully revealed by traditional teaching methods. Therefore, we suggest that pedagogical workers pay attention to such rarely applicable and at the same time promising forms and means as: virtual reality; online platforms for conducting discussions and discussions; game platforms for learning; interactive video (application of video materials with the possibility of choosing scenarios for discussion); interactive webinars and workshops; interactive books and electronic resources; mobile applications; podcasts and audiobooks; simulations; synchronous and asynchronous discussions; artificial intelligence technologies; flip lessons, etc. |
|
Publisher |
Посвіт
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740589/1/BNV_KSV_2024_04_Konin_Uzh.pdf
- Бондаренко, Неллі Володимирівна (orcid.org/0000-0002-4033-7287 <http://orcid.org/0000-0002-4033-7287>) and Косянчук, Сергій Володимирович (orcid.org/0000-0003-1334-6011 <http://orcid.org/0000-0003-1334-6011>) (2024) Dialogic methods as a tool for developing school pupil’ emotional intelligence In: Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи (16). Посвіт, м. Конін, Польща – м. Ужгород, Україна – м. Перемишль, Польща – м. Херсон, Україна, pp. 62-65. ISBN 978-617-8274-93-1 |
|