Development of digital competence of citizens for lifelong learning
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740577/
https://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/article/view/203 10.17721/2616-7786.2023/9-1/14 |
|
Title |
Development of digital competence of citizens for lifelong learning
Розвиток цифрової компетентності громадян для навчання упродовж життя |
|
Creator |
Walasik, Marzena
Petrenko, L.M. |
|
Subject |
004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise) 374 Education and training out of school. Further education |
|
Description |
Background. The conceptual foundations of the development of digital competence for lifelong learning and the analysis of its regulatory and legal regulation have been clarified; identification of educational practices that most effectively satisfy the social and educational needs of citizens for the development of digital competence in the system of informal education. The purpose of the article is to define educational practices for the development of citizens' digital competence. It was found that the development of digital competence of citizens is based on the idea of competence; a trend towards constant updating of normative documents has been established; educational practices have been determined that will meet the needs of citizens regarding the development of digital competence in the system of non-formal education. Methods. The theoretical analysis of scientific works on the problems of developing citizens' digital competence was chosen as the research method. The search for information using scientific metric databases Google Scholar, Scopus, Web of Science, by keywords was applied; government and parliamentary information platforms and portals; theoretical analysis of scientific works on the problems of developing citizens' digital competence; content analysis of regulatory and legal documents, analytical materials, instructional and informational materials and their formalization, comparison of the capabilities of remote platforms; generalization of the received data and development of proposals. Results. Based on the results of the research, it was found that in the European educational space, the idea of competence is accepted as the conceptual basis for the development of citizens' digital competence. It has been established that today it has been developed into an innovative idea of cross-cutting key competences through a combination of formal, informal and informal education. Tendencies for constant updating of the legal regulation of the development of digital competence have been revealed. Conclusions. Educational practices aimed at the greatest satisfaction of the social and educational needs of specialists in the development of digital competence in the system of non-formal education are highlighted, which are divided into traditional and innovative forms, combining a wide range of various educational and online platforms for distance and online learning, under the guidance of a teacher or independent performance of tasks. Вступ. З'ясувано концептуальні основи розвитку цифрової компетентності для навчання упродовж життя та аналіз її нормативно-правового регулювання; виявлення освітніх практик, які найбільш ефективно задовольняють соціально-освітні потреби громадян з розвитку цифрової компетентності у системі неформальної освіти. Методи. Пошук інформації з використанням науко метричних баз даних Google Scholar, Scopus, Web of Sciense, за ключовими словам; інформаційних урядових і парламентських платформ та порталів; теоретичний аналіз наукових праць з проблем розвитку цифрової компетентності громадян; контент‐аналіз нормативно-правових документів, аналітичних матеріалів, інструктивних й інформаційних матеріалів та їх формалізації, порівняння можливостей дистанційних платформ; узагальнення одержаних даних і розроблення пропозицій. Результати. За результатами проведеного дослідження з'ясовано, що в європейському освітньому просторі концептуальними основами розвитку цифрової компетентності громадян прийнято компетентнісну ідею. Встановлено, що нині вона розвинута до інноваційної ідеї наскрізності ключових компетентностей шляхом поєднання формальної, неформальної та інформальної освіти. Виявлено тенденції до постійного оновлення нормативно-правового регулювання розвитку цифрової компетентності. Висновки. Висвітлено освітні практики, спрямовані на найбільше задоволення соціально-освітніх потреб фахівців з розвитку цифрової компетентності у системі неформальної освіти, які за формами поділяють на традиційні та інноваційні, що об'єднують широке коло різних освітніх і онлайн-платформ для дистанційного й онлайн навчання, під керівництвом викладача або самостійного виконання завдань. |
|
Publisher |
Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет"
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740577/1/%D0%92%D0%B0%D0%BB%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BA_%D0%9C_%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%9B.pdf
- Walasik, Marzena (orcid.org/0000-0002-0153-4464 <http://orcid.org/0000-0002-0153-4464>) and Petrenko, L.M. (orcid.org/0000-0002-7604-7273 <http://orcid.org/0000-0002-7604-7273>) (2023) Development of digital competence of citizens for lifelong learning Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Соціальна робота, 1 (9). pp. 85-89. ISSN 2616-7778 10.17721/2616-7786.2023/9-1/14 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.17721/2616-7786.2023/9-1/14
|
|