RESPONSIBLE AND ETHICAL USE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN RESEARCH AND PUBLISHING
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
RESPONSIBLE AND ETHICAL USE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN RESEARCH AND PUBLISHING
ВІДПОВІДАЛЬНЕ ТА ЕТИЧНЕ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ДОСЛІДНИЦЬКІЙ І ПУБЛІКАЦІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ |
|
Creator |
Pinchuk, Olha
Malytska, Iryna Пинчук, Ольга Пінчук, Ольга Малицька, Ірина |
|
Subject |
generative AI
higher education ChatGPT academic integrity scientific publication scientific journal editorial board генеративний штучний інтелект вища освіта ChatGPT академічна доброчесність наукова публікація редколегія наукового видання |
|
Description |
Artificial intelligence (AI) is gradually gaining a stable place in our lives, and its use is spreading too quickly in all areas of activity, changing approaches and simplifying the solution of some tasks. AI can help at certain stages of scientific research, but it also poses risks of plagiarism, lack of academic integrity and high ethical standards. The problem of plagiarism and its prevention in the research and publication process has reached a high degree of relevance, especially with the use of AI programs and services. The article presents a comprehensive analysis of scientific sources covering the prevention of plagiarism in scientific publications, the development of AI in research culture, the observance of academic integrity in the university environment, and changes in the assessment of students' academic achievements..Using the GoogleTrends service, based on the search engine's statistical data, it was determined that recently, scientific topics related to ChatGPT have been dominating in the queries of Internet users, while the discourse related to plagiarism, academic integrity, research ethics, and responsible use of AI is not noticeably relevant, and there is an increase in related queries between "plagiarism" and AI tools. The authors substantiate the impact of the use of AI on the responsible attitude to the presentation of research results. After processing the downloaded data in Excel, a hypothesis is formulated regarding the convergence of interests and joint consideration of the problems of ethics in research and responsible use of AI. The analysed data demonstrate that the relevance of ethical and responsible use of artificial intelligence tools in writing scientific manuscripts is extremely high. The article demonstrates how digital tools such as Connected Papers, Inciteful, LitMaps, Scite.Ai, ResearchRabbit, and Semantic Scholar can conveniently visualise documents related to search terms. The article offers recommendations for researchers and editorial board members of scientific journals to promote responsible presentation of research findings in the context of the growing availability and use of AI.
Штучний інтелект (ШІ) поступово займає стабільне місце в нашому житті, його використання надто швидко розповсюджується в усіх сферах діяльності, змінюючи підходи та спрощуючи вирішення деяких задач. Застосування ШІ може допомогти на певних етапах наукового дослідження, проте виникають ризики щодо плагіату, недотримання академічної доброчесності та високих стандартів етики. Проблема плагіату та запобігання йому в дослідницькому та публікаційному процесі досягла високого ступеня актуальності, особливо з використанням програм і сервісів штучного інтелекту. У статті проведено детальний аналіз наукових джерел щодо: попередження плагіату в наукових виданнях, розвитку ШІ в культурі досліджень дотримання академічної доброчесності в університетському середовищі, змін у проведенні оцінювання академічних досягнень студентів. На основі статистичних даних пошукової системи з використанням сервісу GoogleTrends було визначено, що останнім часом в запитах користувачів Інтернету переважає наукова тематика, пов’язана з ChatGPT, натомість дискурс, який стосується плагіату, академічної доброчесності, дослідницької етики, відповідального використання ШІ не є помітно актуальним, спостерігається збільшення запитів, пов’язаних з уточненнями понять «плагіат» та інструменти ШІ. Обґрунтовано коректний виклад результатів дослідження з використанням ШІ. На основі результатів завантажених даних, опрацьованх в Excel, сформульовано гіпотезу щодо зближення інтересів і спільний розгляд в дослідженні проблем етики та відповідального використання ШІ. Проаналізовані дані демонструють, що актуальність етичного та відповідального використання інструментів штучного інтелекту при написанні наукових рукописів є виключно високою. Проілюстровано роботу деяких цифрових інструментів, що забезпечують зручну візуалізацію документів, пов’язаних з пошуковими термінами: Connected Papers, Inciteful, LitMaps, Scite.Ai, ResearchRabbit, Semantic Scholar. Надано рекомендації для дослідників і членів редакційних колегій наукових журналів, врахування яких, на думку авторів, сприятиме формуванню та розвитку відповідального ставлення до викладу результатів досліджень в умовах поширення та зростання доступності використання ШІ. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2024-04-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5676
10.33407/itlt.v100i2.5676 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 100 No. 2 (2024); 180-198
Информационные технологии и средства обучения; Том 100 № 2 (2024); 180-198 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 100 № 2 (2024); 180-198 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 100 ##issue.no## 2 (2024); 180-198 2076-8184 10.33407/itlt.v100i2 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5676/2247
|
|
Rights |
Copyright (c) 2024 Olha Pinchuk, Iryna Malytska
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|