LEVERAGING AI TOOLS FOR ENHANCING PROJECT TEAM DYNAMICS: IMPACT ON SELF-EFFICACY AND STUDENT ENGAGEMENT
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
LEVERAGING AI TOOLS FOR ENHANCING PROJECT TEAM DYNAMICS: IMPACT ON SELF-EFFICACY AND STUDENT ENGAGEMENT
ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ПІДТРИМКИ ГРУПОВОЇ ДИНАМІКИ ПРОЄКТНИХ КОМАНД: ВПЛИВ НА САМОЕФЕКТИВНІСТЬ ТА ЗАЛУЧЕНІСТЬ СТУДЕНТІВ |
|
Creator |
Kuzminska, Olena
Pohrebniak, Denys Mazorchuk, Mariia Osadchyi, Viacheslav Кузьмінська, Олена Погребняк, Денис Мазорчук, Марія Осадчий, Вячеслав |
|
Subject |
group dynamics
educational project AI tools case study self-assessment higher education групова динаміка навчальний проєкт засоби штучного інтелекту успішні практики самооцінювання вища освіта |
|
Description |
The issue of maintaining group dynamics in flexible remote teams is currently in the focal point of attention not only of commercial companies and government agencies as a response to the changing conditions of work organisation, including those associated with the effects of the COVID-19 pandemic, but also of higher education institutions that train future professionals. Since intragroup dynamics is a key factor affecting team performance, this paper is the result of the study conducted as part of the Group Dynamics and Communications course at National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine (NULES) to determine the potential of using AI tools as tools to support the group dynamics of self-organised teams during the implementation of educational projects. Based on the results of the free choice of project and team management tools, we categorised three groups among the 56 participants of the experiment according to the use or non-use of AI tools to enhance group dynamics, followed by self-assessment of the effectiveness of the selected tools in increasing their levels of self-efficacy and social engagement. The survey was based on a Likert scale measurement, and non-parametric methods of analysis and statistical hypothesis testing were used to process the results. The self-assessment confirmed that the incorporation of AI tools in the implementation of a team-based learning project did not influence the improvement of students' social engagement and the dynamics of self-efficacy for both effective and ineffective students. The authors identified the positive impact of using AI tools on its development for students with the average level of self-efficacy. We also presented an example of the use of Notion AI for enhancing group dynamics at each stage of team development according to B. Tuckman. The authors suggest that the impact of using AI tools in the process of implementing a group learning project depends more on personal characteristics of team members than on the choice of a specific AI model. Determination of application specifics of individual AI tools in the process of training future specialists in the implementation of various types of educational activities, particularly ethical considerations is recognised as an area for further research.
Питання підтримки групової динаміки гнучких віддалених команд на сьогодні у фокусі уваги не лише комерційних компаній та державних установ як відповідь на мінливі умови організації праці, зокрема й пов'язані з наслідками пандемії COVID-19, але й закладів вищої освіти, де здійснюється підготовка майбутніх фахівців. Оскільки внутрішньогрупова динаміка є головним фактором, що впливає на продуктивність команди, цей документ є результатом дослідження визначення потенціалу застосування засобів штучного інтелекту (ШІ) для підтримки групової динаміки самоорганізованих команд у процесі реалізації навчальних проєктів. Дослідження проведено під час вивчення дисципліни «Групова динаміка і комунікації» у НУБіП України. За результатами вільного вибору засобів управління проєктом та командою, серед 56 учасників експерименту було виокремлено три групи відповідно до застосування чи не застосування засобів ШІ для підтримки групової динаміки з наступним самооцінюванням ефективності застосування обраних інструментів на підвищення власного рівня самоефективності та соціальної залученості. Опитування грунтувалось на вимірюванні за шкалою Лайкерта, а для опрацювання одержаних результатів були використані непараметричні методи аналізу та перевірки статистичних гіпотез. У результаті самооцінювання не підтверджено вплив засобів ШІ на соціальну залученість ефективних та неефективних студентів та їх самоефективність у процесі реалізації командного навчального проєкту. Для студентів з середнім рівнем самоефективності визначено позитивний вплив застосування засобів ШІ. Наведено приклад застосування Notion AI для підтримки групової динаміки на кожному етапі розвитку команд за Б. Такманом. Висловлено припущення, що ефект застосування засобів ШІ у процесі реалізації групового навчального проєкту більшою мірою залежить від особистісних характеристик учасників команд, ніж від вибору конкретного інструмента. Вивчення особливостей застосування, зокрема й етичних, окремих засобів ШІ у процесі реалізації різних видів навчальних діяльностей визначено як напрями подальших досліджень. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2024-04-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5602
10.33407/itlt.v100i2.5602 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 100 No. 2 (2024); 92-109
Информационные технологии и средства обучения; Том 100 № 2 (2024); 92-109 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 100 № 2 (2024); 92-109 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 100 ##issue.no## 2 (2024); 92-109 2076-8184 10.33407/itlt.v100i2 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5602/2242
|
|
Rights |
Copyright (c) 2024 Olena Kuzminska, Denys Pohrebniak, Mariia Mazorchuk, Viacheslav Osadchyi
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|