Record Details

SCREEN CAST CREATION VIA BANDICAM TOOLS FOR SUPPORTINGFUTURE ECONOMISTS’ EDUCATION DURING CRISIS EVENTS

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title SCREEN CAST CREATION VIA BANDICAM TOOLS FOR SUPPORTINGFUTURE ECONOMISTS’ EDUCATION DURING CRISIS EVENTS
СТВОРЕННЯ СКРІНКАСТІВ ЗАСОБАМИ BANDICAM ДЛЯ ПІДТРИМКИНАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ ЕКОНОМІСТІВ ПІД ЧАС КРИЗОВИХ ЯВИЩ
 
Creator Dorogan-Pisarenko, Lyudmila
Kantsedal, Nataliia
Krasota, Olena
Leha, Olha
Pryidak, Tetiana
Yaloveha, Liudmyla
Дорогань-Писаренко, Людмила
Канцедал, Наталія
Красота, Олена
Лега, Ольга
Прийдак, Тетяна
Яловега, Людмила
 
Subject screencast
Bandicam
distance and blended learning
future economists
pandemic
military intervention
скрінкаст
Bandicam
дистанційне і змішане навчання
майбутні економісти
пандемія
воєнна інтервенція
 
Description The use of online learning methods and relevant services and tools has gained priority during crisis events on a global (pandemic of COVID-19) and all-Ukrainian (military intervention) scale. The educational sector is forced to adapt and revise approaches and methods for organizing learning in a distance and mixed format. One of the promising technologies for supporting the educational process in the conditions of modern realities is the screencast technology.
The purpose of our research was to analyze the benefits of using screencasts to support the educational process in the context of crisis phenomena (quarantine restrictions, military intervention), develop recommendations for creating educational screencasts using the Bandicam program.
In particular, the latest research and publications on the problem were analyzed. The concept and main features of educational screencasts, the possibilities of their application in the training of future economists were considered.
With the use of special web resources, an analysis of various screen recording applications was carried out (Bandicam, CamStudio, Camtasia, Debut Video Capture Software, FastStone Capture, Fraps, Free Screen Video Recorder, OBS Studio, OCAM Screen Recorder, ScreenFlow, ScreenPal, Super Screen Capture) and selected the most rated. The characteristics of screen recording applications that are the most important at the request of users (according to the results of the analysis of the source database, as well as according to the results of the survey of lecturers) were determined. Pre-selected applications were analyzed, taking into account the defined characteristics. The choice of the Bandicam program as a means of creating educational screencasts was justified.
The experience of organizing distance learning at the Poltava State Agrarian University using screencasting technology was presented. The results of a survey of students on their satisfaction with the use of screencasts (56 people, specialty 071 – Accounting and taxation, “Bachelor” level) were presented.
Technical and psychological-pedagogical recommendations for creating educational screencasts using Bandicam have been developed.
Застосування методів онлайн-навчання і відповідних сервісів та інструментів набуло пріоритетного значення під час кризових явищ в світовому (пандемія COVID-19) та всеукраїнському (воєнна інтервенція) масштабі. Освітній сектор вимушений адаптуватися та переглядати підходи і методи для організації навчання в дистанційному і змішаному форматі.
У статті проаналізовано переваги використання скрінкастів для підтримки освітнього процесу в умовах кризових явищ (карантинних обмежень, воєнної інтервенції). Розглянуто базові поняття та основні особливості освітніх скрінкастів, можливості їх застосування у підготовці майбутніх економістів. 
Із використанням спеціальних вебресурсів здійснено аналіз параметрів різних застосунків запису з екрана (Bandicam, CamStudio, Camtasia, Debut Video Capture Software, FastStone Capture, Fraps, Free Screen Video Recorder, OBS Studio, OCAM Screen Recorder, ScreenFlow, ScreenPal, Super Screen Capture) та відібрано найбільш рейтингові. Визначено пріоритетні характеристики застосунків запису з екрана (за результатами аналізу джерельної бази, а також за результатами опитування викладачів). Проаналізовано попередньо обрані застосунки, із врахуванням визначених характеристик. Обґрунтовано вибір програми Bandicam як засобу створення освітніх скрінкастів.
Представлено досвід організації дистанційного навчання в Полтавському державному аграрному університеті із застосування технології скрінкастингу. Наведено результати опитування студентів стосовно їх задоволення використанням скрінкастів (56 осіб, спеціальність 071 – Облік і оподаткування, рівень «Бакалавр»).
Розроблено технічні та психолого-педагогічні рекомендації зі створення освітніх скрінкастів з використанням Bandicam.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2024-04-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5542
10.33407/itlt.v100i2.5542
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 100 No. 2 (2024); 53-71
Информационные технологии и средства обучения; Том 100 № 2 (2024); 53-71
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 100 № 2 (2024); 53-71
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 100 ##issue.no## 2 (2024); 53-71
2076-8184
10.33407/itlt.v100i2
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5542/2240
 
Rights Copyright (c) 2024 Lyudmila Dorogan-Pisarenko, Nataliia Kantsedal, Olena Krasota, Olha Leha, Tetiana Pryidak, Liudmyla Yaloveha
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0