Record Details

ELECTRONIC CLASS REGISTER AS A TOOL OF DIGITAL EDUCATIONAL COMMUNICATION: RESULTS OF THE ALL-UKRAINIAN SURVEY

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ELECTRONIC CLASS REGISTER AS A TOOL OF DIGITAL EDUCATIONAL COMMUNICATION: RESULTS OF THE ALL-UKRAINIAN SURVEY
ЕЛЕКТРОННИЙ ЖУРНАЛ  ЯК ІНСТРУМЕНТ ЦИФРОВОЇ ОСВІТНЬОЇ КОМУНІКАЦІЇ: РЕЗУЛЬТАТИ ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОПИТУВАННЯ
 
Creator Lytvynova, Svitlana
Melnyk, Oksana
Sukhikh, Alisa
Литвинова, Світлана
Мельник, Оксана
Сухіх, Аліса
 
Subject automated management system
electronic class register
institution of general secondary education
informational and educational environment
personal data
digital educational communication
автоматизована система управління
електронний журнал
заклад загальної середньої освіти
інформаційно-освітнє середовище
персональні дані
цифрова освітня комунікація
 
Description The article provides a definition of digital educational communication and considers the issue of using an electronic class register in general secondary education institutions as a digital tool necessary for organizing the educational process in modern conditions. The main advantages and features of the implementation of an electronic class register during distance learning are highlighted. The results of an all-Ukrainian survey of pedagogical workers regarding the use of electronic class register were analyzed and given, during which attention was paid to such aspects as: convenience, correspondence of electronic class register to the paper version, efficiency of using the digital tool, available sections and functionality. On a positive note, the majority of respondents are adopting electronic class registers and consider them to be a necessary tool nowadays, with about half of respondents indicating that they help teachers use their working time effectively. On the other hand, the study shows that the use of electronic class registers has a downside, such as duplicating information on paper, which is required by the administration of the educational institutions, and that is a waste of time. It was found that almost all electronic class registers need some improvement. It was established that they lack some sections, a mobile application or its limited functions or an inconvenient interface, the lack of an opportunity to generate a new sample report card (NUSH), as well as existing problems with the division of the class into subgroups, the correct calculation of the thematic evaluation, transfer of evaluations when a student is transferred to another class or a subgroup, etc. Attention is focused on the need for developers to take into account the comments of practicing teachers in order to improve the quality of a modern digital tool. In general, the results of the study indicate the expediency of involving pedagogical workers in the design of electronic class registers in the future and the need to make certain decisions regarding the improvement of the legal framework for the control of this digital tool and the proper preservation of personal data of students at the state level.
У статті дано визначення цифрової освітньої комунікації та розглянуто питання використання електронного журналу в закладах загальної середньої освіти як цифрового інструменту, необхідного для організації освітнього процесу в сучасних умовах.  Виокремлено основні переваги та особливості впровадження електронного журналу під час дистанційного навчання. Проаналізовано та наведено результати всеукраїнського опитування педагогічних працівників, що стосується використання електронних журналів, під час якого приділено увагу таким аспектам, як: зручність, відповідність електронних журналів паперовому варіанту, ефективність використання цифрового інструменту, наявні розділи та функціонал. Позитивним є те, що більшість  опитаних упроваджують електронні журнали та вважають їх необхідним інструментом сьогодення, приблизно половина респондентів вказали, що він допомагає вчителю ефективно використовувати робочий час. З іншого боку, дослідження свідчить, що використання електронних журналів має зворотний бік: дублювання інформації  в паперовий варіант, що вимагає адміністрація закладу освіти та є марною тратою часу. Виявлено, що практично всі електронні журнали потребують певного доопрацювання. Встановлено відсутність в них деяких розділів, мобільного застосунку або його обмежені функції чи незручний інтерфейс, відсутність можливості згенерувати свідоцтво досягнень для учнів 1-2, 3-4 класів, а також наявні проблеми з поділом класу на підгрупи, правильним розрахунком тематичної оцінки, перенесенням оцінок при переведенні учня до іншого класу чи підгрупи тощо. Акцентовано увагу на необхідності врахування розробниками зауважень учителів-практиків з метою покращення якості сучасного цифрового інструмента. Загалом результати дослідження свідчать про доцільність долучення педагогічних працівників до проєктування електронних журналів у подальшому та необхідність прийняття певних рішень щодо вдосконалення нормативно-правової бази з питань контролю електронних журналів та належного збереження персональних даних учнів на державному рівні.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2024-04-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5516
10.33407/itlt.v100i2.5516
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 100 No. 2 (2024); 141-161
Информационные технологии и средства обучения; Том 100 № 2 (2024); 141-161
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 100 № 2 (2024); 141-161
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 100 ##issue.no## 2 (2024); 141-161
2076-8184
10.33407/itlt.v100i2
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5516/2245
 
Rights Copyright (c) 2024 Svitlana Lytvynova, Oksana Melnyk, Alisa Sukhikh
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0