"DIGITAL TURN" IN EDUCATION IN THE CONTEXT OF SOCIETY'S SUSTAINABLE DEVELOPMENT
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
"DIGITAL TURN" IN EDUCATION IN THE CONTEXT OF SOCIETY'S SUSTAINABLE DEVELOPMENT
«ЦИФРОВИЙ ПОВОРОТ» В ОСВІТІ У КОНТЕКСТІ СТАЛОГО РОЗВИТКУ СУСПІЛЬСТВА |
|
Creator |
Hrebeniuk, Arsen
Okseniuk, Ihor Гребенюк, Арсен Оксенюк, Ігор |
|
Subject |
цифровий поворот
цифрова компетентність сталий розвиток електронна освіта дистанційна освіта хмарні технології суспільство знань digital turn digital competence sustainable development electronic education distance education cloud technologies knowledge society |
|
Description |
The presented article explores the integration of digital education into the concept of sustainable societal development and education relation to the formation of the "information society" and "knowledge society" processes. The term "knowledge society" is defined, emphasizing its relevance in the 2020s context. The article demonstrates that the spread of digital education is a manifestation of the "digital turn," driven by the transformation of information into a primary resource that sustains societal activities. The temporal boundaries of this phenomenon are also outlined, emphasizing that the "digital turn" represents both a quantitative and qualitative expression of the ongoing development of technologies. The main challenges associated with implementing the "digital turn" are identified, impacting the effectiveness of achieving sustainable development goals – a dynamic state of society, characterized by the rational use of resources. The significance of education in ensuring such rationality is elaborated upon. The pivotal moment marking revolutionary changes in the dissemination of digital education is identified as the onset of global quarantine measures in 2019. Digital technologies increases the speed and volume of information exchange. Simultaneously, educational information, as one of the most crucial forms, requires heightened attention in terms of quality and accessibility. The article identifies the main positive and negative manifestations of the "digital turn," critical for the construction of a "knowledge society" and the achievement of "sustainable development" goals. It is demonstrated that the attainment of the "knowledge society" and "sustainable development" states share common conditions associated with the development of digital technologies. Digital education, in particular, plays a crucial role as a condition for building a safe and predictable environment for the evolving of contemporary individual. Alongside global trends in digital education, specific features within the educational environment of Ukraine are addressed.
У представленій статті доведено приналежність цифрової освіти до концепції сталого розвитку суспільства, вплив освіти на побудову «інформаційного суспільства» та «суспільства знань». Розкрито зміст терміна «суспільство знань» і обґрунтовано доцільність його вживання щодо реалій 2020-х років. У статті зазначено, що поширення цифрової освіти є проявом «цифрового повороту», зумовленого перетворенням інформації на головний ресурс, який забезпечує діяльність суспільства. Також окреслено його часові межі із зазначенням, що «цифровий поворот» є кількісним і якісним проявом тривалого розвитку технологій. Вказано головні проблеми, пов'язані зі здійсненням «цифрового повороту», що мають вплив на ефективність досягнення цілей сталого розвитку – динамічного стану суспільства, що характеризується раціональним використанням доступних суспільству ресурсів. Розкрито значення освіти для забезпечення такої раціональності. Ключовим часом, коли відбулися революційні зміни в поширенні цифрової освіти, вказано початок світових карантинних заходів 2019 року. Зазначено, що цифрові технології сприяють швидкості в обміні інформацією, зростанню її обсягів. Одночасно освітня інформація, як одна з найважливіших, потребує підвищеної уваги в контексті її якості, доступності. У статті виокремлено головні позитивні та негативні прояви «цифрового повороту», що мають критичне значення для побудови «суспільства знань» і досягнення цілей «сталого розвитку». Показано, що досягнення станів «суспільства знань» і «сталого розвитку» мають спільні умови, пов’язані з розвитком цифрових технологій. Особливо важливе місце тут посідає цифрова освіта, як одна з умов побудови безпечного, передбачуваного середовища для розвитку сучасної людини. Поряд зі світовими тенденціями цифрової освіти вказано їх особливості в освітньому середовищі України. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2024-04-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5514
10.33407/itlt.v100i2.5514 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 100 No. 2 (2024); 1-15
Информационные технологии и средства обучения; Том 100 № 2 (2024); 1-15 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 100 № 2 (2024); 1-15 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 100 ##issue.no## 2 (2024); 1-15 2076-8184 10.33407/itlt.v100i2 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5514/2222
|
|
Rights |
Copyright (c) 2024 Arsen Hrebeniuk, Ihor Okseniuk
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|