A SYSTEMATIC ANALYSIS OF AI-EMPOWERED EDUCATIONAL TOOLS DEVELOPED IN INDIA FOR DISABLED PEOPLE
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
A SYSTEMATIC ANALYSIS OF AI-EMPOWERED EDUCATIONAL TOOLS DEVELOPED IN INDIA FOR DISABLED PEOPLE
СИСТЕМНИЙ АНАЛІЗ ОСВІТНІХ ІНСТРУМЕНТІВ НА ОСНОВІ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ЛЮДЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ: ДОСВІД ІНДІЇ |
|
Creator |
Shivani
Gupta, Monika Gupta, Satinder Bal Шивані Гупта, Моніка Гупта, Сатіндер Бал |
|
Subject |
Artificial Intelligence
Platform Tools Assistive Technology Learning disorders Dyslexia штучний інтелект платформа інструменти допоміжні технології розлади навчання дислексія |
|
Description |
Artificial Intelligence (AI) plays a multifaceted role in educating impaired people and has significantly enhanced the learning experience of disabled students. AI is emerging as an influential tool that enhances accessibility, personalizes the learning process, and promotes inclusivity in educating students with disabilities. For visually disabled students, AI-powered braille devices help the children learn and rehearse braille independently. AI can be incorporated into mobile applications and learning platforms invented to help dyslexic students in India. These apps provide many features to make learning fun for learners with disabilities. The Notebook platform utilizes Machine Learning algorithms that provide students with a personalized learning experience. AACDD makes the process of learning easy for children suffering from neuro-developmental disorders. Augmenta11y app utilizes AR (Augmented Reality) to display the content in a form that dyslexic children can easily understand. DYSXA app provides many features for making learning fun for learners with disabilities. Using automation and the latest technologies, Stamurai provides speech therapy to such people at a meager cost. The authors have analyzed and discussed more AI tools developed to help disabled students with education. With the use of these tools, children with disabilities can communicate better, receive an inclusive education, be more accessible, be mentally prepared, and lead independent lives. These tools have shown promising potential in supporting children with disability. It is observed that AI holds much potential to strengthen the learning experiences of disabled students by providing them with personalized support and alleviating the difficulties they face in reading, writing, and learning a language with accuracy.
Штучний інтелект (ШІ) відіграє велику роль в освіті і значно покращує навчання людей з інвалідністю. ШІ – важливий і потужний інструмент, який підвищує доступність, персоналізує навчальний процес і сприяє інклюзивній освіті. Наприклад, учням з порушеннями зору пристрої зі шрифтом Брайля зі штучним інтелектом допомагають самостійно вивчати та повторювати шрифт Брайля. ШІ можна інтегрувати в мобільні додатки та навчальні платформи, які поширюються в Індії для допомоги учням з дислексією. Такі додатки з багатьма функціями роблять навчання для дітей з інвалідністю цікавим. Наприклад, платформа Notebook використовує алгоритми машинного навчання, які уможливлюють персоналізоване навчання учнів. Зокрема AACDD полегшує навчання для дітей, які страждають на порушення нейророзвитку. Додаток Augmenta11y використовує AR (доповнену реальність) для відображення контенту у формі, яку діти з дислексією можуть легко зрозуміти. Додаток DYSXA надає багато можливостей для того, щоб зробити навчання цікавим для учнів з обмеженими можливостями. Використовуючи автоматизацію та новітні технології, Stamurai надає логопедичну допомогу таким людям за мізерну плату. Автори проаналізували велику кількість освітніх інструментів на основі штучного інтелекту, розроблених для допомоги в навчанні учням з обмеженими можливостями. За допомогою таких інструментів діти з інвалідністю можуть краще спілкуватися, отримувати інклюзивну освіту, бути відкритими та психологічно підготовленими до спілкування, а також вести незалежне життя. Представлені інструменти демонструють багатообіцяючий потенціал у підтримці дітей з інвалідністю. Крім цього, ШІ має значний потенціал для покращення навчального процесу учнів з обмеженими можливостями, надаючи їм персоналізовану підтримку та полегшуючи труднощі, з якими вони стикаються при читанні, письмі та вивченні мови. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2024-04-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5501
10.33407/itlt.v100i2.5501 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 100 No. 2 (2024); 199-216
Информационные технологии и средства обучения; Том 100 № 2 (2024); 199-216 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 100 № 2 (2024); 199-216 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 100 ##issue.no## 2 (2024); 199-216 2076-8184 10.33407/itlt.v100i2 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5501/2248
|
|
Rights |
Copyright (c) 2024 Shivani, Monika Gupta, Satinder Bal Gupta
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|