Record Details

A SYSTEMATIC ANALYSIS OF AI-EMPOWERED EDUCATIONAL TOOLS DEVELOPED IN INDIA FOR DISABLED PEOPLE

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title A SYSTEMATIC ANALYSIS OF AI-EMPOWERED EDUCATIONAL TOOLS DEVELOPED IN INDIA FOR DISABLED PEOPLE
СИСТЕМНИЙ АНАЛІЗ ОСВІТНІХ ІНСТРУМЕНТІВ НА ОСНОВІ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ЛЮДЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ: ДОСВІД ІНДІЇ
 
Creator Shivani
Gupta, Monika
Gupta, Satinder Bal
Шивані
Гупта, Моніка
Гупта, Сатіндер Бал
 
Subject Artificial Intelligence
Platform
Tools
Assistive Technology
Learning disorders
Dyslexia
штучний інтелект
платформа
інструменти
допоміжні технології
розлади навчання
дислексія
 
Description Artificial Intelligence (AI) plays a multifaceted role in educating impaired people and has significantly enhanced the learning experience of disabled students. AI is emerging as an influential tool that enhances accessibility, personalizes the learning process, and promotes inclusivity in educating students with disabilities. For visually disabled students, AI-powered braille devices help the children learn and rehearse braille independently. AI can be incorporated into mobile applications and learning platforms invented to help dyslexic students in India. These apps provide many features to make learning fun for learners with disabilities. The Notebook platform utilizes Machine Learning algorithms that provide students with a personalized learning experience. AACDD makes the process of learning easy for children suffering from neuro-developmental disorders. Augmenta11y app utilizes AR (Augmented Reality) to display the content in a form that dyslexic children can easily understand. DYSXA app provides many features for making learning fun for learners with disabilities. Using automation and the latest technologies, Stamurai provides speech therapy to such people at a meager cost. The authors have analyzed and discussed more AI tools developed to help disabled students with education. With the use of these tools, children with disabilities can communicate better, receive an inclusive education, be more accessible, be mentally prepared, and lead independent lives. These tools have shown promising potential in supporting children with disability. It is observed that AI holds much potential to strengthen the learning experiences of disabled students by providing them with personalized support and alleviating the difficulties they face in reading, writing, and learning a language with accuracy.
Штучний інтелект (ШІ) відіграє велику роль в освіті і значно покращує навчання людей з інвалідністю. ШІ – важливий і потужний інструмент, який підвищує доступність, персоналізує навчальний процес і сприяє інклюзивній освіті. Наприклад, учням з порушеннями зору пристрої зі шрифтом Брайля зі штучним інтелектом допомагають самостійно вивчати та повторювати шрифт Брайля. ШІ можна інтегрувати в мобільні додатки та навчальні платформи, які поширюються в Індії для допомоги учням з дислексією. Такі додатки з багатьма функціями роблять навчання для дітей з інвалідністю цікавим. Наприклад, платформа Notebook використовує алгоритми машинного навчання, які уможливлюють персоналізоване навчання учнів. Зокрема AACDD полегшує навчання для дітей, які страждають на порушення нейророзвитку. Додаток Augmenta11y використовує AR (доповнену реальність) для відображення контенту у формі, яку діти з дислексією можуть легко зрозуміти. Додаток DYSXA надає багато можливостей для того, щоб зробити навчання цікавим для учнів з обмеженими можливостями. Використовуючи автоматизацію та новітні технології, Stamurai надає логопедичну допомогу таким людям за мізерну плату. Автори проаналізували велику кількість освітніх інструментів на основі  штучного інтелекту, розроблених для допомоги в навчанні учням з обмеженими можливостями. За допомогою таких інструментів діти з інвалідністю можуть краще спілкуватися, отримувати інклюзивну освіту, бути відкритими та психологічно підготовленими до спілкування, а також вести незалежне життя. Представлені інструменти демонструють багатообіцяючий потенціал у підтримці дітей з інвалідністю. Крім цього, ШІ має значний потенціал для покращення навчального процесу учнів з обмеженими можливостями, надаючи їм персоналізовану підтримку та полегшуючи труднощі, з якими вони стикаються при читанні, письмі та вивченні мови.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2024-04-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5501
10.33407/itlt.v100i2.5501
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 100 No. 2 (2024); 199-216
Информационные технологии и средства обучения; Том 100 № 2 (2024); 199-216
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 100 № 2 (2024); 199-216
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 100 ##issue.no## 2 (2024); 199-216
2076-8184
10.33407/itlt.v100i2
 
Language eng
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5501/2248
 
Rights Copyright (c) 2024 Shivani, Monika Gupta, Satinder Bal Gupta
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0