Record Details

EXPERIENCE OF USING CLOUD SERVICES FOR TEAMWORK BETWEEN SUPERVISOR AND GRADUATE STUDENTS

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title EXPERIENCE OF USING CLOUD SERVICES FOR TEAMWORK BETWEEN SUPERVISOR AND GRADUATE STUDENTS
ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ ХМАРНИХ СЕРВІСІВ ДЛЯ СПІЛЬНОЇ РОБОТИ НАУКОВОГО КЕРІВНИКА ТА АСПІРАНТІВ
 
Creator Vakaliuk, Tetiana
Spirin, Oleg
Ievdokymov, Viktor
Іatsyshyn, Anna
Вакалюк, Тетяна
Спірін, Олег
Євдокимов, Віктор
Яцишин, Анна
 
Subject cloud services
teamwork
management of postgraduate students
supervisor
хмарні сервіси
спільна робота
керування аспірантами
науковий керівник
 
Description Given the recent events in the world in general and in Ukraine in particular, in the context of the pandemic caused by the COVID-19 virus infection and the full-scale military invasion of Ukraine, they contributed to the transition of all activities of the educational process to online mode. However, working with postgraduate students still required online work, as practice shows that a significant number of postgraduate students work full-time, and it is very difficult to choose a time that suits both parties. Therefore, there is a problem of finding new opportunities and prospects for using digital technologies for teamwork between supervisors and their Ph.D. students. Based on their own experience, the authors propose to use the following Google Cloud services in the complex: Google Drive, Google Docs, Google Sheet, Google Slide, Google Form, Google Meet, and Google Calendar. The advantages of using such cloud services for the joint work of a supervisor and a postgraduate student are presented. In addition to the proposed Google services for high-quality collaboration, the authors substantiate the expediency of using intelligent maps. The possibilities of using intelligent maps in the work of a supervisor and a postgraduate student are presented. In addition, communication with postgraduate students and management of their activities play an important role in the work of a supervisor. For this type of work, we offer the Trello project management tool. The expedient and pedagogically balanced use of digital technologies in the joint work of supervisors and postgraduate students will help to improve the quality of postgraduate research and increase the productivity of postgraduate students' work on their research. It has been established that the professional development of supervisors working with graduate students still does not receive sufficient attention. The pilot program of advanced training of Ph.D. students' supervisors "Innovative Supervisor", which was implemented in May 2023, is presented.
З урахуванням останніх подій у світі загалом та в Україні зокрема, в умовах пандемії, спричиненої вірусною інфекцією COVID-19, та повномасштабного військового вторгнення до України відбувся перехід освітнього процесу в режим онлайн. Проте робота з аспірантами і раніше вимагала роботи онлайн, оскільки, як показує практика, значна частина аспірантів, окрім навчання в закладі вищої освіти, ще й працює на основному місці роботи, і обрати час, який би влаштовував обидві сторони, дуже складно. Тому постала проблема пошуку нових можливостей та перспектив використання цифрових технологій, зокрема й хмарних сервісів, для спільної роботи наукових керівників та їх аспірантів. З огляду на  власний досвід автори пропонують до використання в комплексі такі хмарні Google-сервіси: Google Drive, Google Docs, Google Sheet, Google Slide, Google Form, Google Meet, Google Календар. Наведено переваги у використанні таких хмарних сервісів для спільної роботи наукового керівника та аспіранта. Окрім запропонованих сервісів Google для якісної спільної роботи, авторами обґрунтовано доцільність використання інтелектуальних карт. Наведено можливості використання інтелектуальних карт у роботі наукового керівника та аспіранта. Також у роботі наукового керівника важливе місце посідає комунікація з аспірантами та управління їх діяльністю. Для такого різновиду роботи пропонується засіб управління проєктами Trello. Доцільне та педагогічно виважене використання цифрових технологій у спільній роботі наукових керівників та аспірантів сприятиме підвищенню якості наукової роботи аспірантів, підвищенню продуктивності їх роботи над власним дослідженням. Встановлено, що  підвищення кваліфікації наукових керівників, які працюють з аспірантами, все ще не отримує достатньої уваги. Представлено пілотну Програму підвищення кваліфікації наукових керівників аспірантів «Інноваційний науковий керівник», яка була реалізована в травні 2023 р.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2024-04-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5321
10.33407/itlt.v100i2.5321
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 100 No. 2 (2024); 122-140
Информационные технологии и средства обучения; Том 100 № 2 (2024); 122-140
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 100 № 2 (2024); 122-140
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 100 ##issue.no## 2 (2024); 122-140
2076-8184
10.33407/itlt.v100i2
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5321/2244
 
Rights Copyright (c) 2024 Tetiana Vakaliuk, Oleg Spirin, Viktor Ievdokymov, Anna Іatsyshyn
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0