Розвиток здатності студентської молоді протистояти інформаційним впливам
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740566/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5162 10.33407/itlt.v94i2.5162 |
|
Title |
Розвиток здатності студентської молоді протистояти інформаційним впливам
Development of student's ability to resist information influences |
|
Creator |
Руденко, Ю.О.
Друшляк, М.Г. Шамоня, В.Г. Острога, М.М. Семеніхіна, О.В. |
|
Subject |
004.77 General networking applications and services
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques ) 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Стаття присвячена проблемі розвитку здатності молоді протистояти інформаційним впливам на рівні закладу освіти. За результатами аналізу теоретичних джерел з’ясовано, що в умовах множинності наявних і потенційно можливих інформаційних загроз у суспільстві посилюється потреба зниження негативного впливу інформаційних ресурсів на молодь. В умовах воєнної агресії рф та ведення нею гібридної війни виникає ризик під дією інформаційного впливу стати мішенню для маніпуляцій, не розпізнати інформаційні атаки і стати інструментом в руках ворога, поширюючи сумнівний контент та фейки. Для виявлення здатності молоді протистояти інформаційним впливам проведено опитування і представлено його аналіз, який підтвердив очікування авторів щодо довірливості молоді до інформаційного контенту та фрагментарності її уявлень про можливий негативний вплив інформаційних технологій, комп’ютерних застосунків, соціальних мереж і сервісів на їх світосприйняття. За результатами вивчення думки викладачів щодо здатності молоді протистояти інформаційним впливам та контент-аналізу наукових джерел конкретизовано поняття «здатність протистояти інформаційним впливам» на рівні вмінь (уміння відповідально ставитись до споживання інформаційного контенту; уміння протидіяти деструктивним впливам на основі емоційного забарвлення (психологічним маніпуляціям, пропаганді, дезінформації тощо); уміння верифікувати медіапродукти для їх критичного оцінювання; уміння захистити власний інформаційний простір). Обґрунтовано потребу розроблення методичних інструментів для їх формування (форми, методи і засоби розвитку кожного вміння). Представлено результати педагогічного експерименту на підтвердження ефективності розроблених методичних інструментів та їх статистичний аналіз з використанням непараметричного критерію знаків. Розроблені методичні інструменти можуть бути адаптовані до освітніх програм різних спеціальностей та інтегровані в навчальні дисципліни з опанування цифрових технологій і засобів. Доцільним бачиться розроблення і впровадження курсів з інформаційної гігієни на базі описаних методичних інструментів.
The article is devoted to the problem of development of student's ability to resist information influences at the level of an educational institution. According to the results of the analysis of theoretical sources, it was found that in the conditions of the multiplicity of existing and potentially possible information threats in society, the need to reduce the negative impact of information resources on young people is increasing. In the conditions of military aggression by the rf and its waging of a hybrid war, there is a risk under the influence of information to become a target for manipulation, not to recognize information attacks and become a tool in the hands of the enemy, spreading dubious content and fakes. To identify the practical state of development of the problem, a survey was conducted and its analysis was presented. The analysis confirmed the authors' expectations regarding the trustworthiness of youth to information content and the fragmentation of young people's ideas about the possible negative impact of information technologies, computer applications, social networks and services on their worldview. According to the results of the study of the opinion of teachers/lecturers regarding the ability of young people to resist informational influences and the content analysis of scientific sources, the concept of "ability to resist informational influences" was specified at the level of skills (the ability to take a responsible attitude to the consumption of informational content; the ability to counteract destructive influences based on emotional coloring (psychological manipulations, propaganda, disinformation, etc.); the ability to verify media products for their critical evaluation; the ability to protect one's own information space). The need to develop methodical tools for their formation (forms, methods and means of formation of each skill) is substantiated. The results of a pedagogical experiment to confirm the effectiveness of the developed methodical tools are presented. Statistical analysis was based on the application of the non-parametric sign test. According to the results of the experiment, it was found that the ability to counteract destructive influences based on emotional coloring and the ability to protect one's own information space under the influence of appropriate methodological tools are developed to a greater extent than the ability to take a responsible attitude to the consumption of information content and the ability to verify media products for their critical evaluation. The developed methodical tools can be adapted to curricula of various specialties and integrated into educational disciplines for mastering digital technologies and tools. The development and implementation of information hygiene courses on the basis of the described methodical tools is considered expedient. |
|
Publisher |
Інститут цифровізації освіти НАПН України
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740566/1/%D0%AE%D0%BB%D1%96%D1%8F%20%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0%20%D0%A0%D1%83%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
- Руденко, Ю.О. (orcid.org/0000-0003-3162-1216 <http://orcid.org/0000-0003-3162-1216>), Друшляк, М.Г. (orcid.org/0000-0002-9648-2248 <http://orcid.org/0000-0002-9648-2248>), Шамоня, В.Г. (orcid.org/0000-0002-3201-4090 <http://orcid.org/0000-0002-3201-4090>), Острога, М.М. (orcid.org/0000-0003-0044-8801 <http://orcid.org/0000-0003-0044-8801>) and Семеніхіна, О.В. (orcid.org/0000-0002-3896-8151 <http://orcid.org/0000-0002-3896-8151>) (2023) Development of student's ability to resist information influences Information Technologies and Learning Tools, 2 (94). pp. 54-71. ISSN 2076-8184 10.33407/itlt.v94i2.5162 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.33407/itlt.v94i2.5162
|
|