Record Details

Застосування цифрових технологій у підготовці майбутніх учителів початкової школи до формування трудових компетентностей учнів з обмеженими можливостями здоров’я

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740565/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5031
10.33407/itlt.v94i2.5031
 
Title Застосування цифрових технологій у підготовці майбутніх учителів початкової школи до формування трудових компетентностей учнів з обмеженими можливостями здоров’я
Application of digital technologies in the training of future primary school teachers for the formation of labor competences of pupils with health disabilities
 
Creator Пісняк, В.С.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Здійснено аналіз актуальних тенденцій цифровізації інклюзивної освіти. З’ясовано, що нині інклюзивна освіта в Україні реалізується на всіх рівнях освіти (дошкільна, загальна, середня професійна та вища освіта) та створює безбар’єрне середовище в навчанні та професійній підготовці людей з обмеженими можливостями здоров’я (далі – ОМЗ). Виявлено потенціал сучасних засобів цифрових технологій, інтерактивних та дистанційних технологій у навчанні учнів з ОМЗ. Для підтвердження ефективності реалізації методичних основ підготовки майбутніх учителів початкової школи до формування трудових компетентностей школярів в умовах освітньої інклюзії шляхом використання засобів цифрових технологій в ЗЗСО організовано експеримент, що складався з декількох етапів – підготовчий (пошуково-організаційний) етап (аналіз наукової літератури), констатувальний експеримент (встановлення актуального стану підготовки майбутніх учителів початкової школи до формування трудових компетентностей школярів в умовах освітньої інклюзії шляхом використання засобів цифрових технологій в ЗЗСО), формувальний експеримент (реалізація авторських педагогічних умов в освітній процес ЗВО України), завершальний (підсумково-коригувальний) етап (конкретизація динаміки змін у формуванні компонентів готовності майбутніх учителів початкової школи до формування трудових компетентностей школярів в умовах освітньої інклюзії шляхом використання засобів цифрових технологій в ЗЗСО в умовах традиційного та експериментального навчання). Студенти контрольних груп навчалися за традиційною системою підготовки майбутніх учителів початкової школи. В експериментальних групах були застосовані методичні основи професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи до формування трудових компетентностей школярів в умовах освітньої інклюзії шляхом використання засобів цифрових технологій в ЗЗСО на основі імплементації компетентнісного, контекстного, системного підходів і використання інноваційних методик під час занять з низки фахових дисциплін. Результативність експериментального дослідження підтверджується достовірними показниками, які перевірені за допомогою методів математичної статистики.
Analysis of current trends in the digitalization of inclusive education has been provided. It is highlighted, that today inclusive education in Ukraine is realized at all levels of education (preschool, general, secondary vocational and higher education) and creates a barrier-free environment of learning and vocational training of people with health disabilities (HD) and special educational needs (SEN). The potential of modern means of information and communication technologies (ICT), interactive and distance technologies in pupils’ with HD studying has been revealed. To submit the efficiency of realization of methodical bases in training of future primary school teachers for the formation of labor competences of pupils in conditions of educational inclusion through the use of means of ICT in the institutions of general secondary education (IGSE), an experiment has been organized. The experiment was consisted from several stages – preparatory (searching-organizational) stage (analysis of scientific literature), ascertaining experiment (establishing the current state of training of future primary school teachers for the formation of labor competences of pupils in conditions of educational inclusion through the use of means of ICT in the IGSE), forming experiment (realization of author’s pedagogical conditions in the educational process of the IHE of Ukraine), final (final-corrective) stage (concretization of dynamics of changes in forming components of readiness of future primary school teachers for the formation of labor competences of pupils in conditions of educational inclusion through the use of means of ICT in the IGSE in the conditions of traditional and experimental learning). Students of control groups studied due to the traditional system of future primary school teachers training. In the experimental groups were implemented methods of vocational training of future primary school teachers for the formation of labor competences of pupils in conditions of educational inclusion through the use of means of ICT in the IGSE by implementing competence, contextual, system approaches and the use of innovative methods during classes in a number of professionally oriented disciplines. The effectiveness of the experimental study has been confirmed by reliable indicators, which are verified using the methods of mathematical statistics.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740565/1/%D0%92%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B0%20%D0%A1%D1%82%D0%B5%D0%BF%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0%20%D0%9F%D1%96%D1%81%D0%BD%D1%8F%D0%BA.pdf
- Пісняк, В.С. (orcid.org/0000-0001-7833-9192 <http://orcid.org/0000-0001-7833-9192>) (2023) Application of digital technologies in the training of future primary school teachers for the formation of labor competences of pupils with health disabilities Information Technologies and Learning Tools, 2 (94). pp. 38-53. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v94i2.5031
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v94i2.5031