Цифровізація університетської освіти: дидактичний аспект
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740543/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5097 10.33407/itlt.v93i1.5097 |
|
Title |
Цифровізація університетської освіти: дидактичний аспект
Digitalization in university education: didactic aspects |
|
Creator |
Abysova, M.A.
Kravchuk, M.H. Hurniak, O.M. |
|
Subject |
004 Computer science and technology. Computing. Data processing
37.02 General questions of didactics and method 37.09 Organization of instruction 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Цифрові технології, що інтенсивно розвиваються, трансформують базові процеси, які вивчає дидактика вищої школи: способи взаємопов'язаної діяльності викладач – студент; студент – знання, уміння та навички, необхідні для засвоєння та формування; викладач – методика викладання навчального матеріалу. Цілі навчання, поставлені інформаційним суспільством, зміщують акцент з освоєння системи знань та розвитку професійних умінь на розвиток компетентностей, становлення суб'єктності студентів, їх готовності до інноваційної діяльності. У процесі цифровізації освітнього процесу відбувається перехід від організації діяльності викладання та навчання – до організації процесів проєктування, формування та освоєння індивідуальних освітніх маршрутів. Вирішення сучасних освітніх завдань вимагає від викладача осмислення трансформацій, що стосуються усіх складових, наявних у структурі дидактичної теорії: мети, змісту, форми, технологій та засобів освітнього процесу. Сучасна система вищої освіти змінюється в бік відкритої системи освітніх модулів. Процеси цифровізації призводять до домінування інфографічних форм подачі матеріалу замість наративних (текстових) форм. Різноманітність форм організації навчальної діяльності в умовах цифрового освітнього середовища істотно зростає, вони набувають динамічного характеру (групи змінного складу, перехід від командної до індивідуальної роботи та інші). Активна модернізація університетської освітньої практики ставить перед викладачем нові теоретичні завдання, серед яких: пошук механізмів здійснення наступності між традиційними формами організації освітнього процесу та інноваціями з урахуванням особливостей пізнавальної, мотиваційної сфер так званого «цифрового покоління». Перехід від викладання як провідної діяльності педагога до різноманіття педагогічних функцій у цифровому освітньому процесі актуалізує оволодіння викладачем інформаційними технологіями освітнього процесу, формування на їх основі власного професійного стилю.
Intensively developing digital technologies are transforming the basic processes studied by the didactics of higher education: ways of the teacher-student interrelated activity; the student and the knowledge, skills, and competencies intended to be learnt and gained; the teacher and the methodology of educational material. The learning goals set by the information society shift the focus from mastering the system of knowledge and developing professional skills to developing competencies, the formation of students’ readiness to design their own unique educational trajectories based on a competency-based approach. As higher education becomes more digitalized, there is a shift from coordinating teaching and learning activities to projecting, forming, and mastering individual educational plans. To meet the challenges of modern education, educators are expected to be able to comprehend changes impacting all of the components of didactic theory, including goals, content, forms, technologies, and learning tools. Digitalization processes lead to the dominance of infographic forms of presentation of educational material instead of narrative (text) forms associated with the development of voluminous texts. The variety of forms of organization of educational activities in the digital educational environment is increasing significantly, they are becoming a dynamic open system of educational modules. The educators are being faced with new theoretical tasks due to the active modernization of university educational practice, including the need to find ways to implement continuity between traditional and innovative methods of organizing the educational process while taking into account specific cognitive, motivational, and need-based characteristics of the digital generation. The transition from teaching as the educators’ primary activity to the variety of pedagogical roles they play in the digital educational process actualizes teachers’ mastery of the information technologies and the development of their personal professional teaching strategy. |
|
Publisher |
Інститут цифровізації освіти НАПН України
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740543/1/%D0%9C%D0%B0%D1%80%D1%96%D1%8F%20%D0%90%D0%B1%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf
- Abysova, M.A. (orcid.org/0000-0002-6461-7769 <http://orcid.org/0000-0002-6461-7769>), Kravchuk, M.H. (orcid.org/0000-0002-0175-5750 <http://orcid.org/0000-0002-0175-5750>) and Hurniak, O.M. (orcid.org/0000-0001-9177-7314 <http://orcid.org/0000-0001-9177-7314>) (2023) Digitalization in university education: didactic aspects Information Technologies and Learning Tools, 1 (93). pp. 68-79. ISSN 2076-8184 10.33407/itlt.v93i1.5097 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.33407/itlt.v93i1.5097
|
|