Record Details

Інформаційно-обчислювальна компетентність майбутніх фахівців з інформаційних технологій

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740542/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5090
10.33407/itlt.v93i1.5090
 
Title Інформаційно-обчислювальна компетентність майбутніх фахівців з інформаційних технологій
Information and computational competence of future information technology specialists
 
Creator Капітон, А.М.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Розглянуто ключові компетентності майбутніх фахівців як нову парадигму результатів вищої освіти. Вивчено зарубіжний досвід професійної підготовки ІТ-фахівців зарубіжних вузів. Доведено, що фахова компетентність фахівців не є простою сумою предметних знань у випускників університетів, а є результатом сформованої сукупності загальнокультурних, професійних і загальних компетентностей.
Досліджено зміст загальних компетентностей майбутніх фахівців у галузі знань «Інформаційні технології». Доведено недосконалість та можливість доповнення структури спеціальних компетентностей майбутніх фахівців з інформаційних технологій шляхом виокремлення її інформаційно-обчислювального компонента.
Визначено інформаційно-обчислювальну компетентність фахівця з інформаційних технологій, що може бути додана до переліку спеціальних компетентностей. Обґрунтовано, що інформаційно-обчислювальна компетентність фахівця з інформаційних технологій не лише повинна бути додана до переліку спеціальних компетентностей, а являє собою інтегративну особистісну якість, сутністю якої є готовність майбутнього спеціаліста ефективно використовувати набуті під час навчання знання та вміння для вирішення завдань з інформаційно-обчислювальної діяльності, що виникають в процесі професійної діяльності, зокрема усвідомлення ним соціальної значущості цієї діяльності, його особистої відповідальності за її результати.
Розроблено освітній програмний продукт, який впроваджено в освітній процес університету на етапі оцінювання рівня сформованості фахових компетентностей здобувачів вищої освіти в галузі знань з інформаційних технологій. При виконанні роботи визначено та вирішено задачі фахового освітнього проєкту, що передбачає оцінку формування інформаційно-обчислювальної компетентності майбутніх ІТ-фахівців. Доведено, що доповнення складових розробленого програмного продукту має вплив на підвищення рівня сформованості спеціальних компетентностей майбутніх фахівців з інформаційних технологій, зокрема шляхом виокремлення його інформаційно-обчислювального компонента. Визначена потреба в постійному вдосконаленні в зазначеному вигляді професійної діяльності. Визначено подальші напрями вдосконалення структури професійних компетентностей майбутніх фахівців з інформаційних технологій.
The key competences of future specialists are considered as a new paradigm of the results of higher education. The experience of professional training of IT specialists in foreign universities was studied. It has been proven that the professional competence of specialists is not a simple sum of subject knowledge of university graduates, but is the result of a formed set of general cultural, professional and general competences.
The content of general competences of future specialists in the field of knowledge "Information Technologies" was studied. The imperfection and the possibility of supplementing the structure of special competences of future specialists in information technologies by isolating its informational and computational component have been proven. The information and computational competence of an information technology specialist, which can be added to the list of special competences, has been determined. It is substantiated that the information and computational competence of an information technology specialist should not only be added to the list of special competences, but is an integrative personal quality, the essence of which is the readiness of the future specialist to effectively use the knowledge and skills acquired during training to solve information and computational tasks activities that arise in the course of professional activity, in particular, his awareness of the social significance of this activity, his personal responsibility for its results.
The developed educational software product was introduced into the educational process of the university at the stage of assessing the level of formation of professional competences of higher education students in the field of information technology knowledge. During the performance of the work, the tasks of the professional educational project, which involves the assessment of the formation of information and computing competence of future IT specialists, were determined and solved. It has been proven that the addition of the components of the developed software product has an effect on increasing the level of formation of special competences of future information technology specialists, in particular by highlighting its information and computational component. The need for continuous improvement in the specified type of professional activity is identified. Further directions for improving the structure of professional competences of future information technology specialists have been determined.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740542/1/%D0%9A%D0%B0%D0%BF%D1%96%D1%82%D0%BE%D0%BD%20%D0%90%D0%BB%D0%BB%D0%B0%20%D0%9C%D0%B8%D1%80%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0.pdf
- Капітон, А.М. (orcid.org/0000-0002-7845-0883 <http://orcid.org/0000-0002-7845-0883>) (2023) Information and computational competence of future information technology specialists Information Technologies and Learning Tools, 1 (93). pp. 49-67. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v93i1.5090
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v93i1.5090