Англомовні відеокліпи YouTube як засіб відновлення пізнавальної активності дітей молодшого шкільного віку в умовах війни
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740541/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5079 10.33407/itlt.v93i1.5079 |
|
Title |
Англомовні відеокліпи YouTube як засіб відновлення пізнавальної активності дітей молодшого шкільного віку в умовах війни
English YouTube video clips as a tool for young learners’ cognitive activity renovation under conditions of war |
|
Creator |
Хомишак, О.Б.
|
|
Subject |
004.77 General networking applications and services
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques ) 37.02 General questions of didactics and method 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Наукова розвідка презентує результати дослідження психолого-педагогічної доцільності застосування англомовних відеокліпів YouTube задля переключення уваги дітей молодшого шкільного віку під час перебування в укритті, вдома чи евакуації в умовах військових дій в Україні. На основі вивчення та аналізу достатньої кількості психолого-педагогічної, методичної літератури та навчальних програм актуалізовано проблему імплементації цифрових технологій задля організації спільної англомовної діяльності батьків і дітей молодшого шкільного віку в надзвичайних умовах. Особлива увага зосереджується на англомовних відеокліпах YouTube, що трактуються автором як ресурсно-пізнавальний засіб для дітей молодшого шкільного віку під час війни. Проаналізовано психолого-педагогічні переваги використання англомовних відеокліпів YouTube для дітей молодшого шкільного віку. Укладено рейтинг найпопулярніших англомовних дитячих YouTube-каналів. Уточнено критерії відбору англомовних відеокліпів YouTube для дітей молодшого шкільного віку. Презентовано авторський досвід просвітницької роботи серед батьків у соціальній мережі Facebook та месенджері Telegram для організації англомовної діяльності дітей під час російсько-української війни. Визначено дидактичну цінність рекомендованих англомовних відеокліпів YouTube та виокремлено їх тематику, мовний інвентар і мовленнєві функції. Продемонстровано емоційно-мотиваційний, пізнавальний і творчо-комунікативний етапи роботи з англомовними відеокліпами YouTube. Здійснено анкетування батьків щодо ефективності використання англомовних відеокліпів YouTube задля покращення психоемоційного стану дітей молодшого шкільного віку під час російсько-української війни. На основі аналізу результатів опитування дорослих встановлено позитивний вплив використання запропонованих англомовних відеокліпів YouTube на переключення уваги дітей молодшого шкільного віку та їх психоемоційне відновлення в умовах бойових дій.
The article presents the results of the psychological and pedagogical value of using English YouTube video clips for young learners to attract and switch their attention while being in the bomb shelter, home or evacuation during the war in Ukraine. Based on a large corpus of psychological, pedagogical, and methodic literature study and review, the problem of digital learning tools implementation in joint educational child-parent work under extraordinary circumstances has been set. Special attention is paid to English YouTube video clips for young learners, considered a resource and cognitive tool during the Russia-Ukraine war. The psychological and pedagogical benefits of using English YouTube video clips for young learners have been analyzed. The list of the most popular children’s YouTube channels has been made. The English YouTube video clip selection criteria for young learners have been specified. The author’s experience of methodic support for parents aiming at learning English during the war via the social network Facebook and the Telegram channel is presented. The didactic potential of using English YouTube video clips for children is outlined due to their themes, lexis, and speech patterns. The three-step procedure of emotionally motivated, cognitive and creative communicative activities based on using English YouTube video clips for young learners is given. The parents' questionnaire was done to determine the positive effect of using English YouTube video clips on children’s psychological state and emotions during the Russia-Ukraine war. The questionnaire results have proved a positive impact of English YouTube video clips on attracting and switching the attention of young learners, as well as their emotional renovation in a military situation. |
|
Publisher |
Інститут цифровізації освіти НАПН України
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740541/1/%D0%A5%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D1%88%D0%B0%D0%BA%20%D0%9E%D0%BA%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%B0%20%D0%91%D0%BE%D0%B3%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0.pdf
- Хомишак, О.Б. (orcid.org/0000-0003-3909-7439 <http://orcid.org/0000-0003-3909-7439>) (2023) English YouTube video clips as a tool for young learners’ cognitive activity renovation under conditions of war Information Technologies and Learning Tools, 1 (93). pp. 29-48. ISSN 2076-8184 10.33407/itlt.v93i1.5079 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.33407/itlt.v93i1.5079
|
|