Становлення проблеми прикладної спрямованості у шкільній природничій освіті
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740531/
https://undip.org.ua/library/oleksandr-ivanovych-buhayov-uchytel-vchenyy-hromadianyn-do-100-richchia-vid-dnia-narodzhennia-zbirnyk-materialiv-kruhloho-stolu/ |
|
Title |
Становлення проблеми прикладної спрямованості у шкільній природничій освіті
Formation of the problem of applied orientation in school science education |
|
Creator |
Мельник, Ю.С.
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 5 Мathematics. natural sciences |
|
Description |
Встановлено, що дослідження шляхів реалізації принципу прикладної спрямованості шкільної природничої освіти здійснюється за такими напрямами: 1) засвоєння прикладного навчального матеріалу, на основі якого формуються уявлення про практичну спрямованість природничих знань; 2) розроблення дидактичного забезпечення набуття практичних умінь. У процесі педагогічного експерименту виявлено, що учні не запам’ятовують технічні об’єкти, описані у підручниках, недостатньо усвідомлюють природничі знання як основу вирішення професійних і побутових проблем. Очевидно, що стає перспективним пошук нових шляхів реалізації принципу прикладної спрямованості. Дослідники пропонують здійснювати його у наступній послідовності: 1) розглядають еволюцію змісту принципу прикладної спрямованості, що відбувається із зміною суспільно-економічних формацій; 2) формулюють теоретичну ідею дослідження – проблему реалізації цього принципу можна розв’язати, якщо цілі навчання подати у вигляді системи прикладних завдань, способів і методів їх розв’язання; 3) на основі запропонованої ідеї розробляють модель навчального процесу у закладах загальної середньої освіти; 4) здійснюють перевірку можливості практичної реалізації навчального процесу, побудованого за розробленою моделлю. It has been established that research into ways of implementing the principle of applied orientation of school science education is carried out in the following directions: 1) assimilation of applied educational material, based on which ideas about the practical orientation of natural science knowledge are formed; 2) development of didactic support for the acquisition of practical skills. In the course of the pedagogical experiment, it was found that students do not remember the technical objects described in the textbooks, they are not sufficiently aware of natural knowledge as a basis for solving professional and everyday problems. It is obvious that the search for new ways of implementing the principle of applied orientation is promising. The researchers propose to implement it in the following sequence: 1) consider the evolution of the content of the principle of applied orientation, which occurs with the change of socio-economic formations; 2) formulate the theoretical idea of the research - the problem of implementing this principle can be solved if the learning goals are presented in the form of a system of applied tasks, methods and methods of their solution; 3) based on the proposed idea, develop a model of the educational process in institutions of general secondary education; 4) verify the possibility of practical implementation of the educational process built according to the developed model. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740531/1/%D0%9C%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8_.pdf
- Мельник, Ю.С. (orcid.org/0000-0002-1268-6199 <http://orcid.org/0000-0002-1268-6199>) (2024) Formation of the problem of applied orientation in school science education In: Олександр Іванович Бугайов: Учитель. Вчений. Громадянин (до 100-річчя від дня народження) : збірник матеріалів круглого столу (05 грудня 2023 року, м. Київ) . Педагогічна думка, м. Київ, Україна, pp. 66-70. ISBN 978-966-644-757-2 |
|