Record Details

Підготовка андрагогів до організації освітнього процесу засобами технологій дистанційного навчання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740503/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4528
10.33407/itlt.v92i6.4528
 
Title Підготовка андрагогів до організації освітнього процесу засобами технологій дистанційного навчання
Training of andragoges for the organization of the educational process using distance learning technologies
 
Creator Сологуб, О.С.
Гуменюк, В. В.
 
Subject 004.7 Computer communication. Computer networks
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У статті актуалізується питання необхідності здійснення неперервної підготовки андрагогів (фахівців у сфері освіти дорослих), які в системі підвищення кваліфікації є лідерами професійного розвитку педагогічних працівників, до виконання професійних функцій засобами технологій дистанційного навчання в умовах вітчизняних освітніх реформ, цифрової трансформації освіти, світової пандемії Covid-19 та оголошення воєнного стану в Україні. Узагальнено напрями використання інформаційно-комунікаційних технологій під час підвищення кваліфікації, проаналізовано дослідження рамок, стандартів цифрової компетентності педагогів в Україні та світі. Для визначення функцій андрагогів з питань використання інформаційно-комунікаційних технологій в умовах відкритої освіти виокремлено основні категорії андрагогів системи підвищення кваліфікації. Проаналізовано дослідження у сфері психолого-андрагогічних особливостей навчання педагогічних працівників у процесі підвищення кваліфікації. Визначено функції андрагогів та їх роль в організації освітнього процесу засобами дистанційних технологій. Висвітлено модель і результати експерименту з розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності методистів регіональних служб як однієї з визначених нами категорій андрагогів системи підвищення кваліфікації. Описано процес підготовки андрагогів на наступному етапі – методистів, викладачів установ післядипломної педагогічної освіти, а також тренерів педагогів з питань впровадження Державного стандарту базової середньої освіти, зокрема висвітлено тематику тренінгів, за допомогою яких здійснювався науково-методичний супровід андрагогів, технології дистанційного навчання, які використовувались під час занять, узагальнено вправи для здійснення формувального оцінювання та забезпечення інтерактивної взаємодії учасників тренінгів, запропоновано матеріали авторського You Tube каналу «ІКТ в освіті». Робиться висновок про те, що готовність андрагогів до використання технологій дистанційного навчання значною мірою залежить від діяльності установ післядипломної освіти, академій неперервного розвитку, тому науково-методичний супровід андрагогів має бути неперервним та відповідати вимогам освітніх реформ та цифрової трансформації освіти. Перспективи подальших досліджень автори вбачають у продовженні підготовки андрагогів за виокремленими категоріями, зокрема в налагодженні партнерської взаємодії з працівниками новостворених центрів професійного розвитку педагогічних працівників з питань розвитку їх цифрової компетентності; здійсненні неперервного навчання вчителів-тренерів, розвитку в них навичок роботи з дорослими слухачами в режимі онлайн; підготовці викладачів та методистів установ післядипломної освіти до створення якісного цифрового контенту для курсів та тренінгів за дистанційною формою навчання.
The article updates the issue of continuous training of andragogues (specialists in the field of adult education) to perform professional functions by means of distance learning technologies in the conditions of domestic educational reforms, digital transformation of education, the global pandemic of Covid-19 and the declaration of martial law in Ukraine. The areas of use of information and communication technologies in the process of professional development are summarized, the study of frameworks and standards of digital competence of teachers in Ukraine and the world is analyzed. In order to determine the functions of andragogues on the use of information and communication technologies in the conditions of open education, the main categories of andragogues of the professional development system have been singled out. The research in the field of psychological and andragogical features of the training of pedagogical workers in the process of professional development has been analyzed. The functions of andragogues and their role in the organization of the educational process by means of distance technologies were defined. The model and results of the experiment on the development of information and communication competence of methodologists of regional services as one of the categories of andragogues are highlighted. The process of training andragogues at the next stage - methodologists and teachers of institutions of post-graduate pedagogical education, as well as teacher trainers on the implementation of the State Standard of Basic Secondary Education - is described. Subjects of trainings, which were used to provide scientific and methodological support to andragogues, distance learning technologies used during classes, exercises for formative assessment and ensuring interactive interaction of training participants, materials of the author's You Tube channel "ICT in Education" are proposed. It is concluded that the readiness of andragogues to use distance learning technologies largely depends on the activities of post-graduate education institutions, academies of continuous development, therefore scientific and methodological support of andragogues should be continuous and meet the requirements of educational reforms and digital transformation of education. The authors see prospects for further research in the continued training of certain categories of andragogues, in particular in establishing partnerships with employees of centers for professional development of teachers on the development of their digital competence; implementation of continuous training of teacher-trainers, development of their skills of working with adult students online; training of teachers of postgraduate education institutions to create high-quality digital content for distance learning courses and trainings.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740503/1/%D0%A1%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%83%D0%B1%20%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%80%D0%B0%20%D0%A1%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0.pdf
- Сологуб, О.С. (orcid.org/0000-0003-4781-2973 <http://orcid.org/0000-0003-4781-2973>) and Гуменюк, В. В. (orcid.org/0000-0002-2392-5052 <http://orcid.org/0000-0002-2392-5052>) (2022) Training of andragoges for the organization of the educational process using distance learning technologies Information Technologies and Learning Tools, 6 (92). pp. 198-218. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v92i6.4528
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v92i6.4528