Record Details

Розвиток soft skills бакалаврів комп'ютерних наук у процесі проєктного навчання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740498/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5076
10.33407/itlt.v92i6.5076
 
Title Розвиток soft skills бакалаврів комп'ютерних наук у процесі проєктного навчання
Development of soft skills in Computer Science bachelors in the project learning process
 
Creator Glazunova, Olena
Korolchuk, Valentina
Voloshyna, Tetyana
Vakaliuk, Tetiana
 
Subject 004 Computer science and technology. Computing. Data processing
37.02 General questions of didactics and method
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті запропоновано та обґрунтовано методику розвитку м’яких навичок з використанням технологій проєктного навчання для бакалаврів комп'ютерних наук, від рівня сформованості яких залежить успішне працевлаштування випускників на ринку ІТ-індустрії. Розвинуті комунікативні навички, командна робота та вміння планувати роботу над проєктом є важливою вимогою до випускників закладів вищої освіти для майбутнього працевлаштування в ІТ-галузі. Формування та розвиток soft skills дозволяє не тільки відповідати вимогам ринку праці, а й більш успішно розвивати професійні навички (hard skills). Автори пропонують показники сформованості навичок за 5 категоріями: особистісна ефективність, комунікативні, управлінські, стратегічні та інформаційно-управлінські навички управління інформацією. Методологія розвитку soft skills у майбутніх фахівців з інформаційних технологій базується на трьох етапах, кожен з яких передбачає виконання різних типів проєктів: колективних, курсових та міждисциплінарних. Визначено компоненти soft skills, які формуються на кожному з етапів. У дослідженні обґрунтовано інтеграцію двох технологій навчання для реалізації запропонованої методики – змішаного та проєктного навчання, що поєднує запропоновані форми та методи навчання з використанням цифрових технологій. Під час експериментального дослідження студенти самостійно оцінювали рівень сформованості soft skills за визначеними показниками відповідно до запропонованих категорій за 10-бальною шкалою. Результати проведеного експериментального дослідження довели підвищення рівня сформованості soft skills у майбутніх бакалаврів інформатики в процесі проєктного навчання, проведено статистичний аналіз результатів експерименту та доведено їх значимість, що дозволило підтвердити ефективність запропонованої методики.
The article proposes and substantiates a method of development of soft skills in Computer Science bachelors using project-based learning technologies, as successful employment of graduates in the IT industry market depends on the level of such skills. Developed communication skills, teamwork, and the ability to plan work on a project are important requirements for university graduates’ successful employment in the IT industry. The formation and development of soft skills enables the students not only to meet the requirements of the labor market, but also to more successfully develop professional skills (hard skills). The authors propose indicators of soft skill formation by 5 categories: personal effectiveness, communicative, managerial, strategic and information management skills. The methodology of soft skill development for future specialists in information technologies is based on three stages, each of which involves the implementation of different types of projects: collective, term paper and interdisciplinary. The components of soft skills that are formed during each of the stages are determined. The research substantiates the integration of two learning technologies for the implementation of the proposed methodology – blended and project-based learning, which involve the use of digital technologies. During the experimental research, students independently assessed the level of their soft skill formation according to the defined indicators in line with the proposed categories on a 10-point scale. The results of the conducted experimental study proved the improvement of the level of soft skill formation in Computer Science Bachelors in the process of project training. The statistical analysis of the results of the experiment proved the significance of the proposed method and made it possible to confirm its effectiveness.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740498/1/%D0%93%D0%BB%D0%B0%D0%B7%D1%83%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B0%20%D0%93%D1%80%D0%B8%D0%B3%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0.pdf
- Glazunova, Olena (orcid.org/0000-0002-0136-4936 <http://orcid.org/0000-0002-0136-4936>), Korolchuk, Valentina (orcid.org/0000-0002-3145-8802 <http://orcid.org/0000-0002-3145-8802>), Voloshyna, Tetyana (orcid.org/0000-0001-6020-5233 <http://orcid.org/0000-0001-6020-5233>) and Vakaliuk, Tetiana (orcid.org/0000-0001-6825-4697 <http://orcid.org/0000-0001-6825-4697>) (2022) Development of soft skills in Computer Science bachelors in the project learning process Information Technologies and Learning Tools, 6 (92). pp. 111-123. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v92i6.5076
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v92i6.5076