Record Details

Цифрові інструменти Google для організації освітнього процесу педагогічного університету в кризових ситуаціях

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740496/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5093
10.33407/itlt.v92i6.5093
 
Title Цифрові інструменти Google для організації освітнього процесу педагогічного університету в кризових ситуаціях
Google digital tools for organization of the pedagogical university’s educational process in crisis situations
 
Creator Вдовичин, Т.Я.
Когут, У.П.
Сікора, О.В.
 
Subject 004.7 Computer communication. Computer networks
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розглядається доцільність використання цифрових інструментів Google для організації освітнього процесу в кризових суспільних ситуаціях. Охарактеризовано періоди підготовки студентів українських закладів вищої освіти, які умовно поділено на три частини: передковідний, ковідний та воєнний, перед кожним із яких постають інші виклики, вимоги та правила. Аналіз наукових джерел дав змогу стверджувати, що в кризовий період необхідна організація дистанційного навчання в закладах вищої освіти, актуалізація кейс технологій як оновленого підходу до викладання дисциплін, а також формування цифрової компетентності майбутніх фахівців. Проаналізовано вплив війни на психологічний стан учасників освітнього процесу, а також фізичну слабкість, що на початку повномасштабного вторгнення Росії викликали нестабільний стан навчання. Рекомендовано педагогічно виважену систему організаційних заходів для зменшення негативного впливу на навчання різних викликів, пов’язаних із критичними ситуаціями. Наголошено на тому, що безпеці суб’єктів освітнього процесу сприяє використання дистанційного навчання, яке забезпечує швидку комунікацію, оперативне планування та перепланування, документування, зберігання і забезпечує доступ студентів до навчальних матеріалів, урізноманітнення способів досягнення результату. Досліджено, що цифрові інструменти Google у кризових ситуаціях є зручними та простими для здійснення навчальної діяльності, які дозволяють легко інтегрувати освітній процес у дистанційний формат, а також сприяють швидкій адаптації студентів до їх використання. Проаналізовано динаміку успішності студентів з навчальної дисципліни «Інформаційно-комунікаційні технології» у кризові періоди суспільства, пов’язані з пандемією COVID-19 та війною, що дозволило стверджувати про вдалу організацію освітнього процесу у вимушених ситуаціях. Запропоновано ряд заходів психологічної підтримки студентів у Дрогобицькому державному педагогічному університеті імені Івана Франка під час війни. Проведено педагогічний експеримент, який довів, що виважене та спеціально організоване використання цифрових інструментів надає можливість студентам сфокусувати увагу на навчанні в період війни та забезпечити фізичну та психологічну безпеку.
The article examines the expediency of using Google's digital tools to organize the educational process in crisis social situations. The periods of students’ training in higher education Ukrainian institutions are characterized, which is conditionally divided into three parts: pre-war, war and war, each of which faces different challenges, requirements and rules. The analysis of scientific sources made it possible to assert that in the crisis period it is necessary to organize distance learning in institutions of higher education, update case technologies as a renewed approach to teaching disciplines, as well as the formation of digital competence of future specialists. The impact of the war on the psychological state of the participants of the educational process, as well as physical weakness, which caused an unstable state of education at the beginning of the full-scale invasion of Russia, was analyzed. A pedagogically balanced system of organizational measures is recommended to reduce the negative impact on learning of various challenges associated with critical situations. It is emphasized that taking care of the safety of the subjects of the educational process, the use of distance learning is aimed at quick communication, operational planning and re-planning, documentation, storage and ensuring students' access to educational materials, diversification of ways to achieve results. It has been studied that Google's digital tools in crisis situations are convenient and simple for carrying out educational activities, which allow easy integration of the educational process into a distance format, and also contribute to the rapid adaptation of students to their use. The dynamics of success of students from the educational discipline "Information and Communication Technologies" during the crisis periods of society associated with the COVID-19 pandemic and the war were analyzed, which made it possible to assert the successful organization of the educational process in forced situations. A number of psychological support measures for students at Ivan Franko State Pedagogical University in Drohobytsk during the war are proposed. A pedagogical experiment was conducted, which proved that the balanced and specially organized use of digital tools provides an opportunity to focus attention on training during the war and not lose the ability to productive training, to ensure physical and psychological safety.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740496/1/%D0%92%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87%D0%B8%D0%BD%20%D0%A2%D0%B5%D1%82%D1%8F%D0%BD%D0%B0%20%D0%AF%D1%80%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0.pdf
- Вдовичин, Т.Я. (orcid.org/0000-0002-7605-3833 <http://orcid.org/0000-0002-7605-3833>), Когут, У.П. (orcid.org/0000-0002-2861-2274 <http://orcid.org/0000-0002-2861-2274>) and Сікора, О.В. (orcid.org/0000-0002-4043-778X <http://orcid.org/0000-0002-4043-778X>) (2022) Google digital tools for organization of the pedagogical university’s educational process in crisis situations Information Technologies and Learning Tools, 6 (92). pp. 75-98. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v92i6.5093
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v92i6.5093