Record Details

Методи дистанційної освіти: відеоаналіз у навчанні фізики

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740493/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5086
10.33407/itlt.v92i6.5086
 
Title Методи дистанційної освіти: відеоаналіз у навчанні фізики
Distance education methods: video analysis in teaching physics
 
Creator Chernetckiy, I.
Slipukhina, I.
Mieniailov, S.
Kurylenko, N.
 
Subject 004.93 Pattern information processing
37.02 General questions of didactics and method
53 Physics
 
Description Формування навичок проведення експерименту та аналізу його результатів під час
проведення лабораторних робіт з природознавства завжди було важливою дидактичною
проблемою, яка значно посилилась в умовах дистанційного та змішаного навчання.
Дослідження підходів до ефективного використання програмного забезпечення для аналізу
відеозаписів спостережень реальних фізичних процесів і явищ є одним із завдань
інструментальної цифрової дидактики. Доступне та регулярно оновлюване програмне
забезпечення Tracker: Video Analysis and Modeling Tool є популярним дидактичним засобом
для аналізу фізичних величин на основі обробки статичних і динамічних зображень з
наступним порівнянням з відповідною математичною моделлю. Узагальнено правила
створення навчальних відео, придатних для аналізу в цифровому середовищі. На прикладах
лабораторних занять з багатьох тем фізики (механіки, гідродинаміки, молекулярної та
атомної фізики, оптики) та астрономії показано загальні особливості створення відеозаписів,
лабораторних робіт, проблемних завдань на основі відеоаналізу. STEM-лабораторією Малої
академії наук України створено численні довідкові відео про фізичні експерименти та
правила їх використання; також створено збірник відеозавдань; розроблено інноваційні
методики навчального фізичного експерименту. Методи відеоаналізу апробовано під час
дистанційного та змішаного навчання учнів та студентів в умовах загроз, під час
формального та неформального навчання: літньої наукової школи для студентів,
Всеукраїнського природничого онлайн-турніру «Відкрита природнича демонстрація» .
Інструментальна цифрова дидактика є компонентом курсів підготовки вчителів і регулярно
обговорюється на семінарах і конференціях з наукової освіти. Джерело stemua.science НЦ
«МАНУ» користується популярністю серед користувачів мережі Інтернет.
Formation of the skills of conducting an experiment and analyzing its results during
laboratory work in natural science has always been an important didactic problem, which has
significantly increased in the conditions of distance and mixed learning. The study of approaches to
the effective use of software for the analysis of video recordings of observations of real physical
processes and phenomena is one of the tasks of instrumental digital didactics. The affordable and
regularly updated software Tracker: Video Analysis and Modeling Tool is a popular didactic tool
for the analysis of physical quantities based on the processing of static and dynamic images followed
by comparison with the corresponding mathematical model. The rules for creating educational
videos suitable for analysis in a digital environment are summarized. On the examples of laboratory
classes on many topics of physics (mechanics, hydrodynamics, molecular and atomic physics, and
optics) and astronomy, the general features of creating video recordings, laboratory works, and
problem tasks based on video analysis are shown. The STEM laboratory of the Junior Academy of
Sciences of Ukraine has created numerous reference videos about physical experiments and the rules
for their use; a collection of video tasks was also created; innovative methods of educational physical
experiments were developed. The methods of video analysis were tested during distance and mixed
education in the conditions of threats, also in formal and informal education formats, such as the
summer science school for students and the All-Ukrainian natural science online tournament "Open
Natural Science Demonstration". Instrumental digital didactics is a component of training courses
for teachers and is regularly discussed at seminars and conferences on science education. The
stemua.science source of the "MANU" NC is popular among Internet users.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740493/1/%D0%A7%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B5%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9%20%D0%86%D0%B3%D0%BE%D1%80%20%D0%A1%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87.pdf
- Chernetckiy, I. (orcid.org/0000-0001-9771-7830 <http://orcid.org/0000-0001-9771-7830>), Slipukhina, I. (orcid.org/0000-0002-9253-8021 <http://orcid.org/0000-0002-9253-8021>), Mieniailov, S. (orcid.org/0000-0002-4871-311X <http://orcid.org/0000-0002-4871-311X>) and Kurylenko, N. (orcid.org/0000-0002-1083-3247 <http://orcid.org/0000-0002-1083-3247>) (2022) Distance education methods: video analysis in teaching physics Information Technologies and Learning Tools, 6 (92). pp. 21-34. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v92i6.5086
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v92i6.5086