Реалізація наскрізної змістовної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» під час вивчення біології в 6 класі
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740492/
http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/62/part_2/1.pdf 10.32782/2663-6085/2023/62.2.1 |
|
Title |
Реалізація наскрізної змістовної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» під час вивчення біології в 6 класі
Implementation of the cross-cutting content line «Еnvironmental safety and sustainable development» in the study of biology in the 6th grade |
|
Creator |
Москаленко, М.П.
Міронець, Л.П. |
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them 57 Biological sciences in general |
|
Description |
У статті описано підходи до реалізації наскрізної змістовної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» в ході проведення лабораторних досліджень під час вивчення теми «Рослини» з курсу навчальної дисципліни «Біологія» в 6 класі закладів загальної середньої освіти. В даній роботі зроблено спробу розробити перелік запитань та завдань, які може використати вчитель під час виконання лабораторних робіт та дослідницьких практикумів. Мета даної статті полягає у вивченні можливостей використання навчального матеріалу уроків з практичною складовою в 6 класі з метою реалізації наскрізної змістовної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток». Зафіксовано, що основна мета проведення лабораторних робіт, це розвиток в учнів уміння спостерігати за біологічними об’єктами, описувати, виділяти головні ознаки, визначати значення живих організмів для нормального існування природних екосистем. Обґрунтовано необхідність під час уроку моделювання життєвих практичних ситуацій, розв’язання яких потребує формулювання учнями своїх ціннісних ставлень до різноманітних екологічних проблем. Встановлено, що проголошення учнями власних суджень з таких тем забезпечує формування їх світоглядної орієнтації. Запропоновано низку додаткових питань на уроках з біології в 6 класі з практичною складовою, спроба розв’язання яких також забезпечує усвідомлення учнями необхідності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля. Учні здійснюють оцінку наслідків діяльності людини по відношенню до середовища свого існування та беруть участь у пошуку більш раціональних і збалансованих варіантів її здійснення. Таким чином реалізація наскрізної змістовної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» в ході проведення лабораторних досліджень на уроках біології в 6 класі загальноосвітніх навчальних закладів передбачає не зміну навчального змісту, а лише певне трактування його з боку вчителя.
The article describes approaches to the implementation of the cross-cutting content line "Environmental Safety and Sustainable Development" during the laboratory research while the study of the topic "Plants" in the course of the discipline "Biology" in the 6th grade of general education institutions. This paper attempts to develop a list of questions and tasks that can be used by teachers during laboratory classes and research workshops. The purpose of this article is to study the possibilities of using the educational material of lessons with a practical component in the 6th grade in order to implement the cross-cutting content line "Environmental Safety and Sustainable Development". It is noted that the main goal of laboratory work is to develop students' ability to observe biological objects, describe them, identify the main features, and determine the importance of living organisms for the normal existence of natural ecosystems. The necessity of modelling practical life situations during the lesson, the solution of which requires students to formulate their value attitudes to various environmental problems, is substantiated. It has been defined that declaration of students' own judgements on such topics ensures the formation of their worldview orientation. A number of additional questions with a practical component are proposed for 6th grade biology lessons. The attempt to solve such questions also ensures that students are aware of the need to participate in solving environmental issues. Students assess the consequences of human activity in relation to the environment and participate in the search for more rational and balanced options for it. Thus, the implementation of the cross-cutting content line "Environmental Safety and Sustainable Development" in the course of laboratory research in biology lessons in the 6th grade of secondary schools does not involve a change in the educational content, but only a certain interpretation of it by the teacher. |
|
Publisher |
Видавничий дім «Гельветика»
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740492/1/Mironec%20L.%2C%20Moskalenko%20M.%20%282023%29.pdf
- Москаленко, М.П. (orcid.org/0000-0002-0580-9314 <http://orcid.org/0000-0002-0580-9314>) and Міронець, Л.П. (orcid.org/0000-0002-9741-7157 <http://orcid.org/0000-0002-9741-7157>) (2023) Implementation of the cross-cutting content line «Еnvironmental safety and sustainable development» in the study of biology in the 6th grade Інноваційна педагогіка, 2 (62). pp. 9-13. ISSN 2663-6085 10.32782/2663-6085/2023/62.2.1 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.32782/2663-6085/2023/62.2.1
|
|