Record Details

Простір і війна: досвід підтримки психогігієни біженців у притулку

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740467/
 
Title Простір і війна: досвід підтримки психогігієни біженців у притулку
Space and war: experience of psychohygiene sapport of refugeets in a shelter
 
Creator Гундертайло, Юлія Данилівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
314/316 Society
36 Safeguarding the mental and material necessities of life
 
Description Стаття присвячена досвіду психологічної підтримки українців в притулку для біженців, зокрема арт-технікам в процесі формування психогігієнічних практик особистості в складних життєвих обставинах. Визначено характерні риси українців-біженців, котрі відзначаються сміливістю, відповідальністю, та довірою до світу. Означено психологічні проблеми, які виникають у мешканців притулку, зокрема: емоційний стан ( туга за домівкою, тривога, гнів, злість), відсутність приватності (необхідність спілкуватися і взаємодіяти з великою кількістю людей), зміна ролей (потреба підкорятися керівництву притулку та дотримуватися правил внутрішнього розпорядку), відсутність власного простору (вимушене проживання всієї родини в одній кімнаті). Розкрито тематику використання у притулку арт-терапевтичних технік як дієвого засобу психологічної підтримки, що допомагають створенню індивідуальної архітектури психогігієнічних практик. Зазначено, що арт-терапія – це напрямок психотерапії, що використовує для зцілення мистецтво в найширшому сенсі. Малювання, ліплення, створення колажів – блискучі засоби інтеграції розрізнених частин переживань, тілесних відчуттів, емоцій, думок, які в виникли в процесі проживання травматичних подій. Розкрито поняття психогігієна як сукупність рутинних практик самообслуговування та тренування мозку, що сприяють формуванню та підтримці здорових когнітивних моделей особистісного благополуччя. Визначено структуру практики психогігієни: 1) фізична психогігієна (адекватні практики сну, харчування, фізичної нагрузки, водних процедур); 2) інформаційна психогігієна (самообмеження в інформаційному просторі, свідомий вибір контенту); 3) комунікативна психогігієна (самообмеження в комунікації, як онлайн, так і офлайн); 4) ментальна психогігієна психогігієна (релігійні чи світські практики молитви, медитації, візуалізації); 5) рекреаційна психогігієна (ігрові активності, розваги, музична й театральна творчість, гумор). Наголошено на етичних аспектах допомоги, так наприклад, запропоновано реалізацію біопсихосоціального, травмочутливого та гендерночутливого підходів.
The article is devoted to the experience of psychological support of Ukrainians in a refugee shelter, in particular, art techniques in the formation of the process of psychohygienic practices of the individual in difficult life situations. Characteristic features of Ukrainian refugees are defined, which are characterized by courage, responsibility and trust in the world. The psychological problems that arise in shelter residents are identified, in particular: emotional state (homesickness, anxiety, anger), violation of privacy (the need to communicate and interact with a large number of people), changed role (the need to obey the shelter management and follow the rules of internal schedule), lack of own space (forced living of the whole family in one room). The topic of the use of art therapy techniques in the asylum as an effective means of psychological support, which helps to create an individual architecture of psychohygienic practices. It is noted that art therapy is a branch of psychotherapy that uses art in the broadest sense for healing. Drawing, sculpting, and creating collages are brilliant means of integrating disparate parts of experiences, bodily sensations, emotions, and thoughts that arose in the process of living through traumatic events. The concept of psychohygiene as a set of routine self-care practices and training brain,that contribute to the formation and maintenance of healthy cognitive models of personal well-being. The structure of psychohygiene practice has been defined: 1) physical psychohygiene (adequate practices of sleep, nutrition, exercise, water procedures; 2) informational psychohygiene (self-restriction in the information space, conscious choice of content); 3) communicative psychohygiene (self-limitation in communication, both online and offline); 4) mental psychohygiene (regional or secular practices of prayer, meditation, visualization); 5) recreational psychohygiene (play activities, entertainment, musical and theatrical creativity, humor). Ethical aspects of aid are emphasized,for example, the implementation of biopsychosocial, trauma-sensitive and gender-sensitive approaches is proposed.
 
Publisher ВГО "Арт-терапевтична асоціація"
 
Date 2023
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740467/1/%D0%93%D1%83%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D0%BE-%20%D1%81%D1%82.%20%D0%B0%D1%80%D1%82-2023-2%20%28pdf%29.pdf
- Гундертайло, Юлія Данилівна (orcid.org/0000-0001-6959-663X <http://orcid.org/0000-0001-6959-663X>) (2023) Space and war: experience of psychohygiene sapport of refugeets in a shelter Простір арт-терапії, 2 (34). pp. 78-86. ISSN 2310-3159