Record Details

Цифрова компетентність учителів: бібліометричний аналіз статей наукометричної бази даних Web of Science

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740453/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5048
10.33407/itlt.v91i5.5048
 
Title Цифрова компетентність учителів: бібліометричний аналіз статей наукометричної бази даних Web of Science
Teachers’ digital competence: bibliometric analysis of the publications of the Web of Science scientometric database
 
Creator Aydin, M.K.
Yildirim, T.
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description Із впровадженням онлайн дистанційного навчання в екстрених ситуаціях, яке розповсюдилося під час спалаху пандемії, цифрова компетентність учителів (ЦКУ) привернула ще більшу увагу в дослідженнях щодо використання ІКТ в освіті. З огляду на це представлений огляд мав на меті проаналізувати наукові розробки щодо ЦКУ шляхом визначення обсягу, траєкторії зростання, географічного розподілу досліджень. Крім того, дослідники намагалися зазначити впливових учених, документи та журнали, які висвітлюють проблеми пов'язані з ЦКУ. Метадані 406 статей, отримані з категорії освітніх досліджень у базі даних основної колекції Clarivate Analytics Web of Science (WoS), були проаналізовані за допомогою бібліометричних характеристик і методів наукового картографування у VOSwiever 1.6. Часові рамки дослідження – останні два десятиліття (з 2002 по 2021 рр.). Висновки проведеного наукового аналізу показують, що кількість досліджень, присвячених ЦКУ, зростає. Таке зростання є більш очевидним у період пандемії Covid-19, особливо за останні два роки. Більша частина проаналізованих досліджень була опублікована в 2020 та 2021 роках. Відповідно отриманим даним у дослідженнях ЦКУ домінують іспанські вчені та організації, оскільки 2 з кожних 3 досліджень проводились дослідниками, пов’язаними з іспанськими університетами. Крім того, аналіз спільного цитування визначив інтелектуальну структуру бази знань про ЦКУ шляхом виявлення найвпливовіших авторів і документів. Нарешті аналіз збігу надав можливість визначити найбільш актуальні фокуси в дослідженнях з ЦКУ. Ці теми в основному зосереджені на «цифровій компетентності учителів», «дослідженнях вищої освіти», програмах підготовки учителів та «ІКТ в освіті». На основі отриманих результатів було запропоновано деякі рекомендації, які сприятимуть дослідникам у сфері ІКТ в освіті у визначені їх подальших напрямів досліджень.
With the Online Emergency Remote Teaching (OERT) practices emerged during the outbreak of the pandemic, teachers’ digital competence (TDC) has gained growing attention in educational ICT research realm. In view of this context, the present review study aimed at illuminating the current state of TDCs literature by identifying the volume, growth trajectory, geographical distribution of TDC research. It also aimed at mapping highly influential TDC scholars, documents, and journals. Retrieved from the educational research category in the Clarivate Analytics Web of Science (WoS) core collection database, the metadata of 406 articles were analyzed by employing bibliometric performance and science mapping techniques in VOSwiever 1.6. The timeframe for the study was the last two decades (from 2002 to 2021). Findings illustrated that there has been a growing increase in the number of studies focusing on TDCs. This increase is more evident in the Covid-19 pandemic period, particularly in the last two years. More specifically, more than half of all studies were published in the years 2020 and 2021. Findings also illustrated that there is a dominance of Spanish scholars and organizations in TDC research since 2 out of every 3 studies were carried out by researchers affiliated to Spanish Universities. Additionally, co-citation analysis purported the intellectual structure of TDC knowledge base by identifying the most influential authors and documents. Finally, co-occurrence analysis revealed the concept analysis topical foci of TDC research. These topics are concentrated on “teachers’ digital competence”, “higher education studies”, teacher training programs”, and “ICT in education”. As a result, based on the findings of the study some recommendations were proposed that will contribute into the ICT research community by reflecting the intellectual structure of existing TDC research, thus highlighting the future research direction.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740453/1/Mehmet%20Kemal%20Aydin.pdf
- Aydin, M.K. (orcid.org/0000-0002-5611-5515 <http://orcid.org/0000-0002-5611-5515>) and Yildirim, T. (orcid.org/0000-0003-1392-6942 <http://orcid.org/0000-0003-1392-6942>) (2022) Teachers’ digital competence: bibliometric analysis of the publications of the Web of Science scientometric database Information Technologies and Learning Tools, 5 (91). pp. 205-220. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v91i5.5048
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v91i5.5048