Record Details

Формування індивудуальної освітньої траєкторії вчителя з розвитку цифрової компетентності

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740452/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5006
10.33407/itlt.v91i5.5006
 
Title Формування індивудуальної освітньої траєкторії вчителя з розвитку цифрової компетентності
Formation of the teacher's individual educational trajectory for the development of digital competence
 
Creator Когут, У.П.
Сікора, О.В.
Вдовичин, Т.Я.
 
Subject 004 Computer science and technology. Computing. Data processing
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розглянуто шляхи та підходи до формування цифрової компетентності вчителя Нової української школи. Вказано на важливість впровадження в навчальний процес сучасних освітніх технологій для оновлення української школи, акцентовано увагу на ролі в цьому процесі підготовленого педагога, що володіє певним набором професійних компетентностей і здатен генерувати їх для тих, хто навчається. Зосереджено увагу на підходах до формування цифрової компетентності вчителя, яка вимагає від педагога особистісного розвитку та безперервного персонального самовдосконалення. Вказано, що наскрізне застосування цифрових технологій в освітньому процесі має стати інструментом підвищення якості освітнього процесу. Аналіз наукових джерел дав змогу стверджувати, що професійне зростання педагогів в умовах цифрової освіти можливе завдяки підвищенню кваліфікації педагогічних працівників. Проаналізовано Професійний стандарт за професією «Вчитель закладу загальної середньої освіти», у якому зазначено перелік трудових функцій і професійних компетентностей, зокрема виокремлено цифрову компетентність. Обґрунтовано розвиток системи підвищення кваліфікації відповідно до Професійного стандарту вчителя для реалізації права вчителів на професійне вдосконалення шляхом вибору місця і часу підвищення кваліфікації. Досліджено Типову програму підвищення кваліфікації педагогічних працівників з розвитку цифрової компетентності, яка затверджена Міністерством освіти і науки України. Авторами статті розроблені освітні програми, які забезпечують розвиток цифрової компетентності вчителя. Педагогу рекомендовано перед тим, як обрати певну освітню програму, сформувати індивідуальну освітню траєкторію, окресливши для себе ціль та виокремивши певні потреби, мотивацію для професійного росту. Слухачі курсів – це вчителі різних освітніх галузей, які самостійно обирають конкретну освітню програму та мають можливість комбінувати послідовність освоєння тієї чи іншої програми. У статті наведені та проаналізовані результати самооцінювання рівня сформованості цифрової компетентності педагогів різних освітніх галузей згідно запропонованих освітніх програм до початку занять та після завершення онлайн курсів, а також зроблено візуалізацію даних.
The article examines the ways and approaches to the formation of the digital competence of the teacher of the New Ukrainian School. The importance of the introduction of modern educational technologies into the educational process for the renewal of the Ukrainian school is indicated, and the role of a trained teacher in this process, who possesses a certain set of professional competencies and is able to generate them for those who study, is emphasized. The focus is on approaches to the formation of the teacher's digital competence, which requires personal development and continuous personal self-improvement from the teacher. It is indicated that the end-to-end application of digital technologies in the educational process should become a tool for improving the quality of the educational process. The analysis of scientific sources made it possible to assert that the professional growth of teachers in the conditions of digital education can be achieved thanks to the improvement of the qualifications of pedagogical workers. The Professional Standard for the profession "Teacher of a general secondary education institution" was analyzed, which includes a list of work functions and professional competencies, in particular, digital competence was singled out. It is well-founded that according to the Teacher's Professional Standard, the system of professional development should also be developed so that teachers can exercise their right to choose professional improvement and can make successful decisions about how and where to improve their qualifications. The Standard program for improving the qualifications of pedagogical workers for the development of digital competence, which was approved by the Ministry of Education and Science of Ukraine, was studied. The authors of the article have developed educational programs that ensure the development of the teacher's digital competence. Before choosing a certain educational program, the teacher is recommended to form an individual educational trajectory, outlining a goal for himself and identifying certain needs, motivation for professional growth. Course participants are teachers of various educational fields who choose a specific educational program completely independently and have the opportunity to combine the sequence of mastering one or another program. The article presents and analyzes the results of the self-assessment of the level of digital competence of teachers of various educational fields according to the proposed educational programs before the start of classes and after the completion of online courses, as well as visualization of the data.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740452/1/%D0%9A%D0%BE%D0%B3%D1%83%D1%82%20%D0%A3%D0%BB%D1%8F%D0%BD%D0%B0%20%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0.pdf
- Когут, У.П. (orcid.org/0000-0002-2861-2274 <http://orcid.org/0000-0002-2861-2274>), Сікора, О.В. (orcid.org/0000-0002-4043-778X <http://orcid.org/0000-0002-4043-778X>) and Вдовичин, Т.Я. (orcid.org/0000-0002-7605-3833 <http://orcid.org/0000-0002-7605-3833>) (2022) Formation of the teacher's individual educational trajectory for the development of digital competence Information Technologies and Learning Tools, 5 (91). pp. 186-204. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v91i5.5006
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v91i5.5006