Record Details

Взаємодія загальної середньої та позашкільної освіти в організації профільного навчання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740460/
https://lib.iitta.gov.ua/740085/
 
Title Взаємодія загальної середньої та позашкільної освіти в організації профільного навчання
Interaction of general secondary and extracurricular education in the organization of specialized training
 
Creator Мосякова, І.Ю.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У статті розглянуто актуальні питання побудови системи профорієнтації в умовах профільного навчання, відповідно до індивідуальних компетентностей та здібностей, професійних орієнтацій здобувачів освіти; основні проблеми та завдання впровадження профільного навчання в Україні.
Окреслено перспективи подальшого розвитку освіти в Україні, яка полягає у забезпеченні реального переходу до організації профільного навчання в загальній середній освіті; визначені умови співжиття загальної середньої і позашкільної освіти в умовах реалізації концепції профільного навчання в старшій школі.
Обґрунтовано пріоритети системи освіти з урахуванням особливостей диференційованого навчання, створення ефективного механізму залучення та використання державних ресурсів для потреб освіти, щодо формування державної політики, розвитку та організації профільного навчання, оскільки перехід до профільного навчання сприяє реалізації особистісно-орієнтованого освітнього процесу, розширенню можливостей побудови здобувачем освіти індивідуальної освітньої траєкторії.
Розглянуто зміст сучасної профільної освіти, моделювання загальнопредметної та профільної освіти з позиції характеристики змісту освіти, пріоритетів, цінностей, ключових особливостей, ступеня, критеріїв оцінки підсумкових результатів; реалізації змісту освіти на підставі проєктно-технологічного підходу, що інтегрує всі види діяльності людини.
The article examines the current issues of building a career guidance system in the conditions of specialized training, by the individual competencies and abilities, professional orientations of education seekers; and the main problems and tasks of the implementation of specialized training in Ukraine.
The prospects for the further development of education in Ukraine are outlined, which consists in ensuring a real transition to the organization of specialized training in general secondary education; the conditions of coexistence of general secondary and extracurricular education in the conditions of implementation of the concept of specialized training in high school are determined.
The priorities of the education system are substantiated, taking into account the features of differentiated education, the creation of an effective mechanism for attracting and using state resources for educational needs, regarding the formation of state policy, the development and organization of specialized training, since the transition to specialized training contributes to the implementation of a person-oriented educational process, the expansion of the possibilities of construction by the acquirer education of an individual educational trajectory.
The content of modern specialized education, modeling of general subject and specialized education from the standpoint of characterizing the content of education, priorities, values, key features, degree, evaluation criteria of final results was considered; implementation of the content of education based on a project-technological approach that integrates all types of human activity
 
Publisher Видавничий дім «Освіта»
 
Date 2024
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740460/1/%D0%9C%D0%9E%D0%A1%D0%AF%D0%9A%D0%9E%D0%92%D0%90_%D0%86%D0%AE_%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%BB%D0%BE%D0%B3%20%D1%81%D0%B5%D0%BC%20%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%84%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0%20%D0%9D%D0%90%D0%9F%D0%9D%202024-94-99.pdf
- Мосякова, І.Ю. (orcid.org/0000-0002-8932-3759 <http://orcid.org/0000-0002-8932-3759>) (2024) Interaction of general secondary and extracurricular education in the organization of specialized training In: Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів . Видавничий дім «Освіта», м. Київ, Україна, pp. 94-99. ISBN 978-966-983-476-8