Record Details

Можливості використання штучного інтелекту в освітньому процесі закладів середньої освіти в умовах воєнного стану

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740422/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/718
10.32405/2411-1317-2024-1-5-11
 
Title Можливості використання штучного інтелекту в освітньому процесі закладів середньої освіти в умовах воєнного стану
Рossibilities of using artificial intelligence in the educational process of secondary education institutions under martial law
 
Creator Топузов, Олег Михайлович
Алєксєєва, С.В.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description В умовах воєнного стану в Україні актуалізуються питання щодо організації освітнього процесу та забезпечення гарантій здобуття загальної середньої освіти. У статті проаналізовано можливості використання штучного інтелекту в освітньому процесі закладів середньої освіти в умовах воєнного стану. Констатовано, що Україна є членом Спеціального комітету із штучного інтелекту при Раді Європи, а також розроблено «Концепцію розвитку штучного інтелекту в Україні» (2020).
Здійснено огляд пріоритетних напрямів і основних завдань розвитку технологій штучного інтелекту, де основним завданням освіти в розвитку штучного інтелекту є підготовка кваліфікованих кадрів. У сфері загальної середньої освіти – це розвиток цифрової грамотності здобувачів освіти, активне застосування цифрових інструментів в освітньому процесі, підготовка педагогів до використання технологій штучного інтелекту.
Висвітлено можливості використання AI-інструментів у закладах загальної середньої освіти, такі як індивідуалізоване навчання, автоматизація процесів та адміністративне управління, дистанційне навчання і електронні платформи, гейміфікація навчання, віртуальні наставники та асистенти, чат-боти, використання віртуальної реальності (VR) та розширеної реальності (AR) тощо. Використання штучного інтелекту є ключовим у розвитку навичок майбутнього, серед яких: соціальні навички та уміння взаємодіяти з інтелектуальними системами, використовуючи голосові асистенти, чат-боти та інші інтерфейси для спілкування, знання принципів машинного навчання, базові навички програмування, розвиток критичного мислення, креативні навички, які стають важливими в контексті створення нових інтелектуальних рішень та застосувань штучного інтелекту.
Узагальнено рекомендації використання штучного інтелекту в освітньому процесі закладів середньої освіти в умовах воєнного стану, де наголошено на можливості створювання імерсійних навчальних середовищ штучним інтелектом, які дають змогу учням вивчати матеріал в інтерактивний спосіб, навіть якщо заклади освіти зазнали пошкоджень.
In the context of martial law in Ukraine, the issues of organising the educational process and ensuring guarantees of general secondary education are becoming more relevant. The article analyses the possibilities of using artificial intelligence in the educational process of secondary education institutions under martial law. It is stated that Ukraine is a member of the Ad Hoc Committee on Artificial Intelligence at the Council of Europe. In 2020, the Concept of Artificial Intelligence Development in Ukraine was approved. An overview of the priority areas and main tasks for the development of artificial intelligence technologies was made. The main task of education in the development of artificial intelligence is to train qualified personnel. In the field of general secondary education, this includes the development of digital literacy of students, the active use of digital tools in the educational process, and the training of teachers in the use of artificial intelligence technologies.
The article highlights the possibilities of using AI tools in general secondary education institutions: individualised learning, process automation, distance learning and e-platforms, gamification of learning, virtual tutors and assistants, chatbots, use of virtual reality (VR) and augmented reality (AR), etc. Artificial intelligence can play a key role in developing the skills of the future, including: knowledge of machine learning principles and basic programming skills, social skills and the ability to interact with intelligent systems using voice assistants, chatbots and other interfaces for communication, development of critical thinking, creative skills, which are becoming important in the context of creating new intelligent solutions and applications of artificial intelligence.
The article summarises the recommendations for the use of artificial intelligence in the educational process of secondary education institutions under martial law, emphasising the possibility of creating immersive learning environments with artificial intelligence that allow students to learn material in an interactive way, even if their educational institutions have been damaged.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740422/1/%D0%A2%D0%BE%D0%BF%D1%83%D0%B7%D0%BE%D0%B2%2B%D0%90%D0%BB%D1%94%D0%BA%D1%81%D1%94%D1%94%D0%B2%D0%B0%20_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Топузов, Олег Михайлович (orcid.org/0000-0001-7690-1663 <http://orcid.org/0000-0001-7690-1663>) and Алєксєєва, С.В. (orcid.org/0000-0002-8132-0465 <http://orcid.org/0000-0002-8132-0465>) (2024) Рossibilities of using artificial intelligence in the educational process of secondary education institutions under martial law Український педагогічний журнал, 1. pp. 5-11. ISSN 2411-1317
10.32405/2411-1317-2024-1-5-11
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1317-2024-1-5-11