Record Details

Educational Management of Innovative Pedagogical Process in Higher Education Institutions (HEIs)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740286/
https://www.sciedu.ca/journal/index.php/ijhe/article/view/18557
10.5430/ijhe.v9n7p1
 
Title Educational Management of Innovative Pedagogical Process in Higher Education Institutions (HEIs)
Освітній менеджмент інноваційного педагогічного процесу в закладах вищої освіти (ЗВО)
 
Creator Kravchenko, Olena
Tymchuk, Dmytro
Pavlysh, T.H.
Kyslenko, Dmytro
Lutsenko, Olena
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The article proves that one of the objectives of the contemporary high school is developing the potential of all participants of the pedagogical process, giving them opportunities for revealing creative abilities. Such a change in the role of education in society has led to innovative processes. We distinguish the following elements of innovative activity in HEIs: the goal (increasing the efficiency of resource use in the HEIs), the content (the processes of creating and applying the innovations, including regular ones) and the product (the quality of training the graduates of the HEIs). We also identified the following types of innovation: organizational, processive and productive, which are the subjects of innovative activity in the HEIs. Under these circumstances, the planning and application of innovations are considered as the area of involving teachers into innovation activity. We specified the factors increasing the number of innovative activities: organizational and technological preparation of creating innovations is considered pre-innovation activity; the production of innovations depends on research and scientific work; the application of innovations includes the stages of implementation, design and dissemination. We distinguished contextual, educational, scientific and innovative processes and the process of strategic development of human potential. We identified the prospects of researching the innovative environment of HEIs as a condition for effective innovative activity of teachers. Generally, the structure of indirect management of the innovative process includes the main stages of the reflexive regulation of searching a new idea: the stages of criticism, conscious rethinking and normalization of the activity. The organizational structure of such management includes the following stages: diagnostic, regulatory, analytical and verification. Knowledge of the varieties of structures and their main stages is necessary to define the whole system of reflective management, because the innovation process consists of micro-innovation processes, which need to be adjusted in communication. We analysed the basic structural components of the authors’ technology of managing the innovation process at the department level as a structural part of НЕІs.
У статті стверджується, що однією з цілей сучасної середньої школи є розвиток потенціалу всіх учасників педагогічного процесу, надання їм можливостей для розкриття творчих здібностей. Така зміна ролі освіти в суспільстві призвела до інноваційних процесів. Ми виділяємо такі елементи інноваційної діяльності у ЗВО: мета (підвищення ефективності використання ресурсів у ЗВО), зміст (процеси створення та застосування інновацій, включаючи регулярні) та продукт (якість підготовки випускників ЗВО). Також визначено такі типи інновацій: організаційні, процесні та продуктові, які є предметами інноваційної діяльності у ЗВО. За цих обставин планування та застосування інновацій розглядаються як сфера залучення педагогічних працівників до інноваційної діяльності. Ми визначили фактори, що збільшують кількість інноваційної діяльності: організаційну та технологічну підготовку до створення інновацій вважають передінноваційною діяльністю; виробництво інновацій залежить від науково-дослідної роботи; застосування інновацій включає етапи впровадження, проектування та поширення. Ми розрізняємо контекстні, освітні, наукові та інноваційні процеси, а також процес стратегічного розвитку людського потенціалу. Визначено перспективи дослідження інноваційного середовища ЗВО як умови ефективної інноваційної діяльності педагогів. Загалом, структура непрямого управління інноваційним процесом включає основні етапи рефлексивного регулювання пошуку нової ідеї: етапи критики, свідомого переосмислення та нормалізації діяльності. Організаційна структура такого управління включає такі етапи: діагностичний, регуляторний, аналітичний та верифікаційний. Знання різновидів структур та їх основних етапів необхідне для визначення всієї системи рефлексивного управління, оскільки інноваційний процес складається з мікроінноваційних процесів, які потребують коригування в комунікації. Ми проаналізували основні структурні компоненти авторської технології управління інноваційним процесом на рівні кафедри як структурної частини ЗВО.
 
Publisher Sciedu Press
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740286/1/Educational%20management.pdf
- Kravchenko, Olena (orcid.org/0000-0002-7955-3542 <http://orcid.org/0000-0002-7955-3542>), Tymchuk, Dmytro (orcid.org/0000-0002-4198-8372 <http://orcid.org/0000-0002-4198-8372>), Pavlysh, T.H. (orcid.org/0000-0002-5288-5301 <http://orcid.org/0000-0002-5288-5301>), Kyslenko, Dmytro (orcid.org/0000-0001-6929-4236 <http://orcid.org/0000-0001-6929-4236>) and Lutsenko, Olena (orcid.org/0000-0002-6864-908X <http://orcid.org/0000-0002-6864-908X>) (2020) Educational Management of Innovative Pedagogical Process in Higher Education Institutions (HEIs) International Journal of Higher Education, 7 (9). pp. 1-11. ISSN 1927-6044
10.5430/ijhe.v9n7p1
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.5430/ijhe.v9n7p1