Бізнес-планування в епоху цифровізації
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740296/
http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/23_52_2023/social/Bulletin_23_52_Social_and_behavioral_sciences_Postoieva.pdf 10.58442/2522-9931-2023-23(52)-103-117 |
|
Title |
Бізнес-планування в епоху цифровізації
Business planning in the age of digitalization |
|
Creator |
Постоєва, О. Г.
|
|
Subject |
004.77 General networking applications and services
33 Economics. Economic science 65 Communication and transport industries. Accountancy. Business management. Public relations |
|
Description |
У статті розглянуто теоретичні основи бізнес‐планування. Піднімається питання як зміни у соціально‐економічному середовищі впливають на ведення бізнесу, у тому числі на бізнес‐ планування. Сьогодні економіка України переживає надзвичайно важкі часи через повномасштабну війну. Має місце небачене до цього часу падіння валового внутрішнього продукту (ВВП), фізичне та економічне руйнування підприємств, переміщення підприємств з окупованих та звільнених від окупації територій, відтік капіталу, вимушена імміграція частини населення, зокрема, жінок‐ підприємців. Малий та середній бізнес є основою будь‐якої економіки, оскільки забезпечує потреби споживачів, створює робочі місця та наповнює державний та місцеві бюджети податками та зборами. Тому створення бізнес‐планів сучасних ефективних компаній відіграватиме вагому роль у відбудові економіки країни після війни. У дослідженні висвітлено основні завдання та складові бізнес‐плану. Також проаналізовано його значення для розвитку підприємства та проблеми планування на сучасному етапі. Визначено тенденції впливу цифровізації на ведення бізнесу. Виділено такі тенденції як: постійне зростання кількості користувачів Інтернету, кількості людей, які використовують смартфон, мобільний Інтернет, зареєстровано та активно відвідують соціальні мережі; постійно збільшується продаж товарів онлайн. Сучасні цифрові технології дозволяють виходити не тільки на український, а й міжнародні ринки, наприклад, через відомі майданчики електронної торгівлі. Вже зараз у багатьох країнах можна швидко придбати якісні конкурентоздатні українські товари. Стверджується, що підприємцям слід проводити систематичний аналіз змін та враховувати у бізнес‐плануванні зростаючі широкі можливості Інтернету для реалізації місії компанії. Усі ці аспекти потрібно обмірковувати та включати до таких розділів бізнес‐плану, як дослідження ринку, маркетинговий план.
The article examines the theoretical basis of business planning. The question arises as to how changes in the social and economic environment affect enterprises, and business planning as well. Nowadays, Ukraine's economy is going through an extremely difficult time due to a full‐ scale war. The country faces an unprecedented GDP reduction, physical and economic destruction of enterprises, relocation of enterprises from occupied and liberated territories, capital outflow, and forced immigration of the population, including women‐entrepreneurs. Small and medium‐sized enterprises are the basis of any economy, as they meet the needs of consumers, create jobs, and fill state and local budgets with taxes. Therefore, the preparation of business plans for modern efficient companies will ensure an important impact on the recovery of the country's economy after the war. The article highlights the main tasks and components of a business plan. Its significance for the development of the enterprise and planning problems at the current stage are also analyzed. The article determines the trends of digitalization's impact on enterprises. The following trends are defined in the article: the continuing growth of the world population, the number of Internet users, the number of people who use smartphones, mobile Internet, registered and actively visit social networks; online shopping is constantly growing. Modern digital technologies allow entering both Ukrainian and also international markets, for example, through well‐known e‐commerce platforms. Now in many countries, it is already possible to buy many high‐ quality competitive Ukrainian goods. It is emphasized that entrepreneurs should systematically analyze changes and take into account in business planning the growing broad possibilities of the Internet for the realization of the company mission. It would be reasonable to include a section describing the website in the business plan. All these aspects need to be considered and included in sections of the business plan as market research, and marketing plan. |
|
Publisher |
Державний заклад вищої освіти "Університет менеджменту освіти" НАПН України
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740296/1/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/23_52_2023/social/Bulletin_23_52_Social_and_behavioral_sciences_Postoieva.pdf
- Постоєва, О. Г. (orcid.org/0000‐0002‐1167‐636X <http://orcid.org/0000‐0002‐1167‐636X>) (2023) Business planning in the age of digitalization Вісник післядипломної освіти. Серія «Соціальні та поведінкові науки», 23 (52). pp. 103-117. ISSN 2522-9931 10.58442/2522-9931-2023-23(52)-103-117 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.58442/2522-9931-2023-23(52)-103-117
|
|