Психологічний добробут школяра: концептуалізація феномена
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740244/
https://journalsofznu.zp.ua/index.php/psych/article/view/3866 10.26661/2310-4368/2023-3-3 |
|
Title |
Психологічний добробут школяра: концептуалізація феномена
Psychological well-being of a school student: conceptualization of the phenomenon |
|
Creator |
Дзюбенко, О.А.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc. 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Вивчення психологічного добробуту учнів ставить задачу побудови цілісної структури у розумінні феномену та уточнення його понятійного апарату, який носить неузгоджений характер та дискурсивне вираження у наукових дослідженнях. Проведений теоретичний аналіз зарубіжних та вітчизняних наукових джерел, щодо психологічного добробуту особистості, дозволив визначити його структурні компоненти, шляхом узагальнення широкого діапазону змінних, операціоналізованих у гедоністичній та евдемонічній концепціях. Подана стаття присвячена концептуалізації і конструктивному відображенню добробуту школяра як феномена психологічної науки. У представленій науковій роботі подано концептуальну модель соціально-психологічного добробуту школяра. Обґрунтовано зміст об’єктивного (контекстуального) та суб’єктивного (психологічного) її компонентів. Об’єктивні виміри визначені матеріальними та нематеріальними показниками якості життєдіяльності учнів в умовах навчального середовища. Суб’єктивні виміри операціоналізовані психологічними показниками, які відображають індивідуальний, внутрішньоособистісний аспект добробуту школяра: задоволення психологічних потреб щодо особистісного розвитку, успішність соціального функціонування в освітньому середовищі, когнітивно-афективна оцінка умов здобуття освіти. Інтеграція концепції психологічного добробуту особистості у систему шкільного навчання, шляхом розробки та обґрунтування моделі соціально-психологічного добробуту школяра, розкриває доступ до глибшого усвідомлення феномену науковою спільнотою, що сприятиме появі нових дослідницьких ініціатив у вивченні добробуту учнів у школі. Крім того, важливість даної теми підкреслимо прикладним значенням, оскільки забезпечення соціально-психологічного добробуту учнів є предметом взаємодії у системі «сім’я-школа», а її оптимізація є актуальною умовою підвищення ролі сім’ї щодо реформування освіти. The study of the psychological well-being of students poses the task of building a coherent structure in understanding the phenomenon and clarifying its conceptual apparatus, which has an inconsistent character and discursive expression in scientific research. Through a theoretical analysis of foreign and domestic scientific sources regarding the psychological well-being of the individual made it possible to determine its structural components by summarizing a wide range of variables operationalized within hedonistic and eudaemonic concepts. This article is devoted to the conceptualization and constructive reflection of the student's well-being as a phenomenon of psychological science. The presented scientific study introduces a conceptual model of the social and psychological well-being of a schoolchild. The content of its objective (contextual) and subjective components is substantiated. Objective measurements are determined by tangible and intangible indicators of the quality of life of students in the conditions of the educational environment. Subjective dimensions are operationalized by psychological indicators that reflect the individual, intrapersonal aspect of the student's well-being: the satisfaction of psychological needs regarding personal development, the success of social functioning in the educational environment, the cognitive-affective assessment of the conditions for obtaining an education. By developing and substantiating a model of socio-psychological well-being of schoolchildren, the integration of the concept of psychological well-being into the school learning system provides access to a deeper understanding of this phenomenon within the scientific community. This, in turn, fosters the emergence of new research initiatives aimed at studying the well-being of students in schools. Furthermore, we will emphasize the significance of this subject by focusing on its practical implications. The social and psychological well-being of students within the "family-school" system is a topic that involves mutual influence and its improvement is a critical requirement for enhancing the family’s role in education reform. |
|
Publisher |
Видавничий дім «Гельветика»
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740244/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_2023_%D0%94%D0%B7%D1%8E%D0%B1%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%9E.%D0%90..pdf
- Дзюбенко, О.А. (orcid.org/0000-0003-1053-2492 <http://orcid.org/0000-0003-1053-2492>) (2023) Psychological well-being of a school student: conceptualization of the phenomenon Journal of modern psychology, 3 (30). pp. 23-29. ISSN 2310-4368 10.26661/2310-4368/2023-3-3 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.26661/2310-4368/2023-3-3
|
|