Український метавсесвіт освіти ХХІ століття: цінності – уміння – знання
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/732315/
|
|
Title |
Український метавсесвіт освіти ХХІ століття: цінності – уміння – знання
Ukrainian meta-universe of education of the 21 century: values – skills – knowledge |
|
Creator |
Бондаренко, Неллі Володимирівна
Косянчук, Сергій Володимирович |
|
Subject |
314/316 Society
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Образ Сучасної Української Європейської школи узалежнено від тенденцій і трендів прийдешнього. Схарактеризовано 12 технологій (за Кевіном Келлі), які визначатимуть розвиток людської цивілізації на три наступні десятиліття. Проаналізовано тенденції трансформації сучасного ринку праці; акцентовано його специфіку у повоєнній Україні. З’ясовано особливості, освітні потреби і розкрито потенціал прийдешнього покоління «альфів», що йде на зміну центеніалам. Виявлено негативні наслідки багатозадачності, у якій перебувають сучасні учні, запропоновано запобіжники від її згубного впливу. Уміння ХХІ століття розглянуто у контексті акмеології. Запропоновано тріаду Цінності – Уміння – Знання, що відображає логіку й поетапність становлення юної особистості; розкрито механізми її функціонування упродовж життя. Запропоновано check list із 10 метаумінь, обґрунтовано їх топовість.
Outlines of the Modern Ukrainian European School are drawn on the basis of tendencies and trends that will be relevant in the future. The article describes 12 technologies (by Kevin Kelly) that will determine the development of human civilization for the next three decades. The authors analyzed the transformation trends of the modern labor market, focused on the specifics of the labor market in post-war Ukraine. The peculiarities, educational needs, and the potential of the «alpha» generation, which will replace the centenarians, have been revealed. The negative consequences of multitasking, in which modern school pupils are, are revealed, safeguards against its harmful influence are proposed. The skill of the 21st century is considered in the context of acmeology. The authors of the publication offer the triad of Values – Skills – Knowledge, which reflects the logic and stages of the formation of a young personality, while revealing the mechanisms of its functioning throughout a person’s life. A check list of 10 meta-skills is proposed, and describing their importance. |
|
Publisher |
Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/732315/1/BN%20and%20KS%20Opole%202022_11.pdf
- Бондаренко, Неллі Володимирівна (orcid.org/0000-0002-4033-7287 <http://orcid.org/0000-0002-4033-7287>) and Косянчук, Сергій Володимирович (orcid.org/0000-0003-1334-6011 <http://orcid.org/0000-0003-1334-6011>) (2022) Ukrainian meta-universe of education of the 21 century: values – skills – knowledge Edukacja i społeczeństwo, 7. pp. 412-431. ISSN 978-83-66567-41-2 |
|