Record Details

Typology of competence characteristics of pupils with intellectual disabilities

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740283/
https://amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/2087
10.34069/AI/2022.55.07.18
 
Title Typology of competence characteristics of pupils with intellectual disabilities
Типологія компетентнісних характеристик учнів з порушеннями інтелекту
 
Creator Prokhorenko, Lesya
Sokolova, Hanna
Forostian, Olha
Kravets, Yuliia
Horbatiuk, Olena
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description The purpose is to develop a typology of competence characteristics of pupils with intellectual disabilities as a measure of a child’s integration into educational activity. The following methods were applied: retrospective analysis and generalization; empirical measurement of relevant parameters of the research subject by means of valid and proprietary methods; k-means clustering, mathematical methods for data processing. The experiment participants: the total number (n=114) of the children from the first to the fifth grades: the pupils with intellectual disabilities (Group 1: n=57; 50.0%) and the pupils with normal development (Group 2: n=57; 50.0%). Key differences were found in the following competences of the research participants: intellectual-cognitive, emotional-motivational and social. It was established that deficiency of cognitive and adaptive skills, violation of social norms and limited communication prevail in the children with intellectual disabilities. Three types of competence characteristics in the pupils with intellectual disabilities in education were determined: Operational-Reproductive (ORT), Limited-Practical (LPT), Limited-Fixed (LFT). The prospect is to create a conceptual model and correction-development program for the formation of key competences of pupils with intellectual disabilities.
Метою є створення типології компетентнісних характеристик учнів з порушенням інтелекту, як міри інтегрованості дитини в навчальну діяльність. Застосовано методи: ретроспективне аналізування і узагальнення; емпіричне вимірювання релевантних параметрів предмету дослідження за допомогою валідних і авторських методик; кластеризація методом k-середніх, методи математичної обробки даних. Учасники експерименту: загальна кількість (n=114) дітей з першого по п’ятий класи: учні з порушеннями інтелекту (група 1: n=57; 50.0%) та учні з нормотиповим розвитком (група 2: n=57; 50.0%). Виявлено ключові відмінності у таких компетентностях досліджуваних: інтелектуально-когнітивній, емоційно-мотиваційній і соціальній. З’ясовано, що дефіцит когнітивних та адаптивних навичок, недотримання суспільно прийнятних соціальних норм, обмежене спілкування є превалюючими в учнів з порушеннями інтелекту. Визначено три типи компетентнісних характеристик учнів з порушеннями інтелекту в навчанні: Операційно-Репродуктивний (ОРТ), Обмежено-Практичний (ОПТ), Обмежено-Фіксований (ОФТ). Перспективою є розробка концептуальної моделі та корекційно-розвивальної програми формування ключових компетентностей учнів з порушеннями інтелектуального розвитку.
 
Publisher Editorial Primmate S. A. S.
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740283/1/Typology%20of%20competence%20characteristics%20of%20pupils%20with%20intellectual%20disabilities.pdf
- Prokhorenko, Lesya (orcid.org/0000-0001-5037-0550 <http://orcid.org/0000-0001-5037-0550>), Sokolova, Hanna (orcid.org/0000-0002-9913-1814 <http://orcid.org/0000-0002-9913-1814>), Forostian, Olha (orcid.org/0000-0001-6084-2160 <http://orcid.org/0000-0001-6084-2160>), Kravets, Yuliia (orcid.org/0000-0003-1497-6269 <http://orcid.org/0000-0003-1497-6269>) and Horbatiuk, Olena (orcid.org/0000-0002-8563-1535 <http://orcid.org/0000-0002-8563-1535>) (2022) Typology of competence characteristics of pupils with intellectual disabilities Amazonia Investiga, 11 (55). pp. 172-181. ISSN 2322-6307
10.34069/AI/2022.55.07.18
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.34069/AI/2022.55.07.18