Record Details

Сервіс IFTTT і засоби інтернету речей для проєктного навчання студентів фахових коледжів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740276/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4403
10.33407/itlt.v88i2.4403
 
Title Сервіс IFTTT і засоби інтернету речей для проєктного навчання студентів фахових коледжів
IFTTT service and internet of things for students’ project learning in professional colleges
 
Creator Цирульник, С.М.
Моторна, Л.В.
 
Subject 004.738 Network interconnection. Internetworking
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Ринкове середовище формує вимоги до молодих фахівців, а конкуренція між закладами вищої та фахової передвищої освіти спонукає готувати висококваліфікованих фахівців. Очевидно, що змістовне наповнення дисциплін залежить від прогнозованого технологічного розвитку країни та потреби у фахівцях на ринку праці. Воно має характеризуватися гнучкістю змісту й швидкою реакцією на запити ринку праці. Водночас саме змістовне насичення навчальних дисциплін може спонукати абітурієнта обрати той чи інший заклад освіти та визначитись із спеціальністю. Саме тому, використовуючи інформаційно-комунікаційні технології, слід здійснювати напрацювання найсучасніших програм підготовки фахівців.
Поняття «Інтернет речей» є комплексним та досі розвивається. З функціональної точки зору «Інтернет речей» (IoT, Internet of Things) можна розподілити на кілька рівнів: кінцеві пристрої (засоби ідентифікації, давачі, виконавчі пристрої), транспортний рівень (телекомунікаційне середовище, що охоплює дротові та бездротові мережі) та рівень роботи з даними (інтелектуальні платформи, які здійснюють збір, зберігання та обробку).
У статті розглядаються питання, які пов’язані з особливостями створення простих пристроїв у межах концепції Internet of Things на базі популярного Wi-Fi-модуля ESP8266 та впровадженням цих досліджень в освітній процес. Зокрема використання технології інтернету речей з сервісом IFTTT під час проєктного навчання в межах вивчення дисциплін «Основи автоматичного керування та роботехніка», «Мікропроцесорні пристрої та системи». Розкрито можливості такого проєктного навчання у формуванні компетенції Інтернету речей у майбутніх фахівців технічного профілю.
У статті висвітлена покрокова методика реалізації технічної складової інтернету речей з сервісом IFTTT для створення розумного будинку. Розкрито технічні можливості, особливості підключення та взаємодії модуля ESP8266 та виконавчого пристрою. Показана організація доступу модуля до мережі Інтернет, відправлення та отримання ними даних з використанням популярного хмарного IoT-сервісу aRest. Показано, як використовувати сервіс погоди Weather Underground та Date & Time безкоштовного онлайн сервісу IFTTT для управління виконавчим пристроєм через Інтернет. У статті наведено вихідні коди програми керування для Wi-Fi-модуля ESP8266.
The market environment shapes the requirements for young professionals, and the competition between higher and professional education provides the possibility to prepare highly qualified specialists. The content of the disciplines depends on the predicted technological development of the country and the need for specialists in the labor market. It should be characterized by flexibility of the content and a quick reaction to the needs of the labor market. This is a substantial saturation of academic disciplines that can induce the entrant to choose one or the other institution and decide on a specialty. That is why, using information and communication technology, to implement modern practices of training programs.
The concept of the "Internet of things" is complex and still evolving. From a functional point of view, the Internet of things (IoT, Internet of Things) can be divided into several levels: a target device (identification means, sensors, actuators), transport layer (telecommunications environment that includes wired and wireless networks), and level working with data (intelligent platform to collect, storage and processing).
The article discusses the issues related to peculiarities of the simple devices within the concept of the Internet of Things based on the popular Wi-Fi module ESP8266 and implementation of these studies in the educational process. In particular, the use of Internet of Things technology with the IFTTT service in the process of project training in the study of disciplines "Fundamentals of automatic control and robotics", "Microprocessor devices and systems". Possibilities of such project training information of competence of the Internet of Things at future experts of a technical profile are opened.
The article highlights the step-by-step method of implementing the technical component of the Internet of Things with the IFTTT service to create a smart home. Disclosed technical possibilities, especially the connection and interaction of the ESP8266 module and actuator. Shows the organization of the module access to the Internet, sending and receiving data using popular cloud-based IoT service aRest. Shows how to use weather service Weather Underground and Date & Time free online service IFTTT to control the actuator via the Internet. The article provides source code control for Wi-Fi module ESP8266.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740276/1/%D0%A6%D0%B8%D1%80%D1%83%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B3%D1%96%D0%B9%20%D0%9C%D0%B8%D1%85%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87.pdf
- Цирульник, С.М. (orcid.org/0000-0002-5703-9761 <http://orcid.org/0000-0002-5703-9761>) and Моторна, Л.В. (2022) IFTTT service and internet of things for students’ project learning in professional colleges Information Technologies and Learning Tools, 2 (88). pp. 255-272. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v88i2.4403
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v88i2.4403