Record Details

Цифрові інструменти як засіб підвищення мотивації майбутніх учителів до професійної діяльності

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740274/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4815
10.33407/itlt.v88i2.4815
 
Title Цифрові інструменти як засіб підвищення мотивації майбутніх учителів до професійної діяльності
Digital tools as a means for increasing motivation of future teachers’ professional activity
 
Creator Semenii, N.O.
 
Subject 004.77 General networking applications and services
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Реалії сьогодення вимагають пошуку нових підходів до стимулювання й мотивації студентів у контексті їх професійної підготовки. У зв’язку з цим ми проаналізували наукову, педагогічну та публіцистичну літературу з теми дослідження, щоб визначити найбільш оптимальні засоби для підвищення мотивації студентів до успішної фахової діяльності. Оскільки Україна стрімко входить в еру цифрових технологій, то саме вони і стали об’єктом нашого дослідження. На сьогодні створено безліч цифрових інструментів для використання їх з навчальною метою. Ми визначили та виокремили найбільш оптимальні, легкі у використанні та найбільш функціональні наступні інструменти: Kahoot, Quizizz, Formative, Online Test Pad,Screencast-O-Matic, Camtasia,Windows Live Movie Maker, Avidemux, Crello, Storyjumper, Bookemon, Kindlebookmaker, Trello, Strides, Goal Tracker: Making Habits, Coach.me, Bliss Gratitude Journal, Habitica, YouTube, MindMeister, MindMup, Mindomo, Coggle, Draw.io, Blogger, Tilda, Google Site. Застосування цифрового інструментарію надає можливість модернізувати освітній процес, урізноманітнити форми подачі матеріалу, вибудувати траєкторію власного розвитку. З метою підвищення мотивації студентів до професійної діяльності було розроблено завдання з використанням зазначених цифрових інструментів. Їх зміст спрямований на поєднання мотивації до особистісного розвитку та підвищення професійного фахового зростання. Для визначення дієвості пропонованих завдань проведено педагогічний експеримент. На констатувальному етапі дослідження визначено, що 78% студентів мають низький рівень мотивації до самореалізації в професійній діяльності, 22% – середній рівень, і взагалі відсутні студенти, які мають високий показник досліджуваної проблеми. Після проведеного формувального етапу експерименту зроблено зріз результативності проведеної роботи та виявлено, що студенти експериментальної групи продемонстрували значно вищі показники ніж контрольної. Контрольний етап експерименту засвідчив зростання мотивації студентів першого курсу до подальшої професійної діяльності. Здобуті результати є свідченням того, що на рівень мотивації студентів до самореалізації впливає робота з використанням цифрових інструментів.
The day-to-day realities require the search for new approaches to stimulating and motivating students in terms of their professional training. Thus, we have analyzed the scientific, pedagogical and publicistic literature on the research topic to determine the most effective means to increase student motivation for successful professional activity. Since Ukraine is rapidly entering the era of digital technologies, they have become the object of our study. Nowadays many digital tools have been created to use them for educational purposes. We have identified the most effective, easy-to-use and the most functional tools: Kahoot, Quizizz, Formative, Online Test Pad, Screencast-O-Matic, Camtasia, Windows Live Movie Maker, Avidemux, Crello, Storyjumper, Bookemon, Kindlebookmaker, Trello, Strides, Goal Tracker: Making Habits, Coach.me, Bliss Gratitude Journal, Habitica, YouTube, MindMeister, MindMup, Mindomo, Coggle, Draw.io, Blogger, Tilda, Google Site. The use of digital tools provides an opportunity to update the educational process, diversify the methods of presentation and build trajectories of students’ individual development. In order to increase students’ motivation for professional activity, tasks were developed using these digital tools. Their content is aimed at combining motivation for personal development and improving professional growth. To determine the effectiveness of the proposed tasks, a pedagogical experiment was conducted. It was determined at the ascertaining stage of the study that 78% of the students (first-year students) had a low level of motivation for self-realization in professional activities, 22% – the average level, and there were no students with a high level of motivation. After the formative stage of the experiment, an assessment of the effectiveness of the work was made and it was found that the students in the experimental group showed much higher performance than those in the control one. The control stage of the experiment showed an increase in the motivation of first–year students for further professional activity. The obtained results have proved that it is necessary to exert a constant impact on the motivational sphere of student personality using various digital tools.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740274/1/%D0%A1%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%96%D0%B9%20%D0%9D%D0%B0%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%8F%20%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%B3%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0.pdf
- Semenii, N.O. (orcid.org/0000-0003-0095-8449 <http://orcid.org/0000-0003-0095-8449>) (2022) Digital tools as a means for increasing motivation of future teachers’ professional activity Information Technologies and Learning Tools, 2 (88). pp. 229-238. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v88i2.4815
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v88i2.4815