Record Details

Візуально-наративні засоби медіатворчості: блогерство як вид медіа-арттерапії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740271/
https://lib.iitta.gov.ua/736833/
 
Title Візуально-наративні засоби медіатворчості: блогерство як вид медіа-арттерапії
Visual and narrative means of media creativity: blogging as a type of media art therapy
 
Creator Вознесенська, Олена Леонідівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
 
Description Зміни інформаційно-комунікаційних технологій в бік поширення медіатворчості користувачів сприяють розвитку медіа-арттерапії. В статті проаналізовано блогерство як вид медіатворчості: його особливості, види, функції, психотерапевтичні ефекти. Наголошено на важливості розгляду блогу та блогерства як виду комунікації, форми дискурсу, інструменту побудови ідентичності, способу рефлексії, наративу як результату. Наголошено на такій особливості ведення блогів як перетин приватного та суспільного. Серед функцій блогу виділено: комунікація, розваги, творчість, рефлексія, самовираження, саморозвиток, самоідентифікація, соціальна активність та отримання підтримки. Детально розглянуто позитивні аспекти, пов’язані з веденням блогу: отримання задоволення від творчості як процесу, зворотного зв’язку, наближення до ідеалу Я, передачі інформації, відчуття «корисності»; самовдосконалення, відчуття досягнення, успіху; самовираження (від застосування різних творчих модальностей до охоплення величезної аудиторії) і самоактуалізація; емоційна підтримка, підвищення самооцінки блогера, віри у власні сили, розширення комунікативних можливостей. Проаналізовано переваги блогерства як форми медіа-арттерапії: можливість творчої експресії, звичність та доступність сучасних медіазасобів, полегшення встановлення контакту, отримання емоційної підтримки, прийняття, визнання цінності та значущості, формування відчуття «Ми», групова ідентифікація, відчуття приналежності до групи.
Зазначено, що блогерство як форма медіа-арттерапії може стати засобом саморегуляції та зниження стресу, засобом нарощування соціального капіталу та соціальної підтримки в складних життєвих обставинах, інструментом розвитку та підвищення самооцінки, встановлення і підтримки контактів та розвитку комунікаційної сфери людини.
Використання ведення блогу в педагогіці підвищуватиме загальний рівень медіакультури дітей та молоді і сприятиме становленню творчої соціально активної особистості, формуванню її ідентичності та пізнанню себе, розвиватиме рефлексію, спонтанність та комунікабельність, сприятиме розвитку соціальних зв’язків, укріпленню психічного здоров’я та подоланню наслідків психотравматизації.
Changes in information and communication technologies towards the spread of media creativity of users contribute to the development of media art therapy. The article analyzes blogging as a type of media creativity: its features, types, functions, psychotherapeutic effects. It is discovered important to consider the blogging as a form of communication, a form of discourse, a tool for building identity, a way of reflection and narrative as a result. Emphasis is placed on such feature of blogging as the intersection of private and public. Among the functions of the blog are: communication, entertainment, creativity, reflection, self-expression, self-development, selfidentification, social activity and support. The positive aspects related to blogging are reviewed in detail: enjoyment of creativity as a process, feedback, forthcoming to the ideal self, transfer of information, a sense of usefulness"; self-improvement, a sense of achievement, success; self-expression (from the application of various creative modalities to reaching a huge audience) and self-actualization; emotional support, increasing the self-esteem of the blogger, self-confidence, expanding communication opportunities. The advantages of blogging as a form of media art therapy are analyzed: the possibility of creative expression, familiarity and availability of modern media, facilitating contact, receiving emotional support, acceptance, recognition of value and significance, forming a sense of «We», group identification, sense of belonging. It is noted that blogging as a form of media art therapy can be a means of self-regulation and stress reduction, a means of increasing social capital and social support in difficult life circumstances, a tool for developing and improving self-esteem, establishing and maintaining contacts and human communication. The use of blogging in pedagogy will increase the general level of media culture of children and youth and will contribute to the becoming a creative socially active personality, the formation of its identity and self-knowledge, will develop reflection, spontaneity and sociability, will promote social connections, will strengthen mental health and overcome consequences of psychotrauma.
 
Publisher Золоті ворота
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740271/1/Art%20Therapy%20Space-Coll.of%20scient.articles-2021-Issue%2029%281%29.pdf
- Вознесенська, Олена Леонідівна (orcid.org/0000-0002-1273-0049 <http://orcid.org/0000-0002-1273-0049>) (2021) Visual and narrative means of media creativity: blogging as a type of media art therapy Простір арттерапії, 1 (29). pp. 4-17. ISSN 2310-3159