Record Details

Арт-вітаміни від арт-терапевтичної асоціації: проєкт психологічної допомоги населенню під час пандемії Covid-19

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740270/
https://lib.iitta.gov.ua/736701/
 
Title Арт-вітаміни від арт-терапевтичної асоціації: проєкт психологічної допомоги населенню під час пандемії Covid-19
Art vitamins from the art therapeutic association: psychological assistance project for the population during the Covid-19 pandemic
 
Creator Вознесенська, Олена Леонідівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
 
Description В статті проаналізовано досвід реалізації волонтерського онлайн-проєкту психологічної допомоги населенню «Арт-вітаміни від Всеукраїнської Арт-терапевтичної асоціації», організованого ВГО «Арттерапевтична асоціація» під час пандемії Covid-19. Виділено особливості та контексти арттерапевтичної роботи онлайн, які пов’язані з функціями арттерапевта: безпека / конфіденційність – забезпечення кордонів в арттерапевтичному онлайн-просторі; терапевтичний контакт – близькість / дистанція; зворотний зв’язок щодо творчості клієнта: «впочування». Розглянуто методичні принципи арттерапевтичної групової роботи онлайн. Виділено особливості «карантинного життя» та потреби отримувачів психологічних послуг. Окреслено напрями арттерапевтичної допомоги населенню: терапевтичні групи; публікації медіа-контенту різного характеру в Facebook; підвищення кваліфікації для фахівців в сфері психічного здоров’я.
Аналіз демографічних показників отримувачів послуг проєкту, динаміки взаємодій зі сторінкою Facebook впродовж двох місяців (квітень-травень 2020 р.), контенту (виділено шість типів), дозволив з’ясувати найбільш адекватні ситуації види арттерапевтичної допомоги. «Артмарафон», як найбільш успішний онлайн-захід, розглядається як медіа-арттерапевтична методика через спрямованість на творчість клієнтів, розташування продуктів творчості в мережі і отримання зворотного зв’язку. Арт-марафони можуть забезпечити перехід клієнта зі споживацького рівня медіакультури на найвищий – творчий. Виділені найкращі онлайн-терапевтичні практики: 1) короткі відео (не в прямому етері), які за змістом мають творчу спрямованість і на меті – навчання; 2) види діяльності, що пов’язані з власною творчістю клієнтів, вибором часу виконання завдань, розміщенням продуктів творчості в мережі і отриманням зворотного зв’язку. Зроблено висновок, що для збереження психічного здоров’я населення під час самоізоляції найбільш адекватними є такі види діяльності, що містять творчий компонент і можливість поділитися власним творчим досвідом з іншими, мають ознаку асинхронності. Доведено зручність асинхронних занять для фахівців в сфері психічного здоров’я на відміну від Zoom-конференцій та прямих ефірів.
The article analyzes the experience of the implementation of the volunteer online project of psychological assistance to the population «Art-vitamins from the All-Ukrainian Art Therapeutic Association», organized by the AllUkrainian Art Therapeutic Association during the Covid-19 pandemic. The features and contexts of online art therapy work are highlighted, which are associated with the functions of art therapist: security / privacy – securing boundaries in the online art therapeutic space; therapeutic contact – proximity / distance; feedback on the client's arts: «infeeling». The methodological principles of online art therapy group work are considered. The features of «quarantine life» and the needs of recipients of psychological services are defined. The directions of art therapy assistance to the population have been determined: therapeutic groups; publishing media content of various kinds on Facebook; professional development for mental health specialists. An analysis of the demographic indicators of service recipients for the project, the dynamics of interactions with the Facebook page over two months (AprilMay 2020), content (six types defined), made it possible to find out the types of art therapy assistance most appropriate to the situation. «Art Marathon», as the most successful online event, is viewed as a media art therapy technique through focusing on the creativity of clients, posting creative products on the network and getting feedback. Art marathons can provide a client's transition from the consumer level of media culture to the highest – creative. Highlighted the best online therapy practices: 1) short videos (not live), which in terms of content should be creative and educational; 2) activities related to the clients' own creativity, the timing of tasks, the location of creativity products on the network and receiving feedback. It is concluded that in order to preserve the mental health of the population during self-isolation, such types of activities that contain a creative component and the ability to share their own creative experience with others are most adequate, have a sign of asynchrony. Asynchronous sessions have proven to be more convenient for mental health professionals than Zoom conferences and live broadcasts.
 
Publisher Золоті ворота
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740270/1/Art%20Therapy%20Space-Coll.of%20scient.articles-2020-Issue%2028%282%29.pdf
- Вознесенська, Олена Леонідівна (orcid.org/0000-0002-1273-0049 <http://orcid.org/0000-0002-1273-0049>) (2020) Art vitamins from the art therapeutic association: psychological assistance project for the population during the Covid-19 pandemic Простір арт-терапії, 2 (28). pp. 4-21. ISSN 2310-3159