Робоча програма нормативної навчальної дисципліни з циклу дисциплін загально-професійної підготовки «Педагогічна майстерність викладача вищої школи» для здобувачів другого (магістерського) рівня освіти ОПП «Педагогіка вищої школи. Андрагогіка»
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740243/
http://umo.edu.ua/navchaljni-disciplini-kafedri-pvsh2/pedaghoghichna-majsternistj-vikladacha-vishhoji-shkoli |
|
Title |
Робоча програма нормативної навчальної дисципліни з циклу дисциплін загально-професійної підготовки «Педагогічна майстерність викладача вищої школи» для здобувачів другого (магістерського) рівня освіти ОПП «Педагогіка вищої школи. Андрагогіка»
The working program of the normative educational discipline "Pedagogical mastery of scientific and pedagogical staff in higher education institutions" for applicants master's level of education of the OPP "Pedagogy of the higher school. Andragogy" |
|
Creator |
Махиня, Т. А.
|
|
Subject |
374 Education and training out of school. Further education
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Робоча програма нормативної навчальної дисципліни з циклу дисциплін загально-професійної підготовки «Педагогічна майстерність викладача вищої школи» для здобувачів другого (магістерського) рівня освіти освітньо-професійної програми «Педагогіка вищої школи. Андрагогіка» галузі знань 01 «Освіта/педагогіка» спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки» Основна мета вивчення дисципліни «Педагогічна майстерність викладача вищої школи»полягає в формуванні у студентів потреб професійного розвитку, підвищення професійної культури та педагогічної майстерності на умовах засвоєння технологій самоорганізації педагогічної діяльності. Основні завдання вивчення дисципліни «Педагогічна майстерність викладача вищої школи» полягають в: - формуванні у студентів педагогічної майстерності як комплексу властивостей особистості викладача, що забезпечує високий рівень самоорганізації педагогічної діяльності; - ознайомленні з механізмами творчої самореалізації в професійній діяльності та шляхами професійного самовдосконалення; - організації професійно-педагогічної діяльності як розвиваючої взаємодії; - ознайомленні з новаторським педагогічним досвідом, шляхом створення потртфоліо викладача. Зміст дисципліни. Поняття педагогічної діяльності, її структура та специфіка. Основні напрями та функції діяльності викладача вищої школи. Вимоги до викладачів вищої школи, їх права та обов’язки. Компетентнісна модель науково-педагогічного працівника. Готовність викладача вищої школи до педагогічної діяльності. Самовиховання і самоосвіта в системі підготовки викладача. Поняття педагогічної майстерності. Елементи педагогічної майстерності. Критерії та рівні педагогічної майстерності педагога. Професійна компетентність викладача як основа його педагогічної майстерності. Здібності до педагогічної діяльності як елемент педагогічної майстерності. Форми та шляхи підвищення рівня педагогічної майстерності. Педагогічна техніка як елемент педагогічної майстерності. Педагічні здібності викладача вищої школи. Поняття «педагогічна техніка». Зовнішня і внутрішня педагогічна техніка викладча вищої школи. Сутність поняття конфлікту та класифікація педагогічних конфліктів. Педагогічна взаємодія. Форми педагогічної взаємодії учасників освітнього процесу в системі вищої школи. Стилі педагогічної взаємодії. Конфлікти у педагогічній взаємодії викладача вищої школи, їх функції та шляхи розв’язання. Обсяг курсу – 120 годин, що відповідає 4,0 кредитам ECTS. Форма підсумкового контролю – екзамен. The main goal of studying the discipline "Pedagogical mastery of scientific and pedagogical staff in higher education institutions" is the formation of students' needs for professional development, improvement of professional culture and pedagogical skill under the conditions of mastering the technologies of self-organization of pedagogical activity. The main tasks of studying the discipline "Pedagogical skill of a higher school teacher" are: - formation of students' pedagogical skill as a complex of teacher's personality properties, which ensures a high level of self-organization of pedagogical activity; - familiarization with the mechanisms of creative self-realization in professional activity and ways of professional self-improvement; - organization of professional and pedagogical activities as developing interaction; - familiarization with innovative pedagogical experience by creating a teacher's portfolio. Content of the discipline. The concept of pedagogical activity, its structure and specificity. The main directions and functions of the higher school teacher's activity. Requirements for higher school teachers, their rights and duties. Competency model of a scientific and pedagogical worker. The readiness of a teacher of a higher school for pedagogical activity. Self-education and self-education in the teacher training system. The concept of pedagogical skill. Elements of pedagogical skills. Criteria and levels of a teacher's pedagogical skills. The teacher's professional competence as the basis of his pedagogical skill. Abilities for pedagogical activity as an element of pedagogical skill. Forms and ways of increasing the level of pedagogical skills. Pedagogical technique as an element of pedagogical skill. Pedagogical abilities of a teacher of a higher school. The concept of "pedagogical technique". External and internal pedagogical technique of a higher school teacher. The essence of the concept of conflict and the classification of pedagogical conflicts. Pedagogical interaction. Forms of pedagogical interaction of participants in the educational process in the higher school system. Styles of pedagogical interaction. Conflicts in the pedagogical interaction of a higher school teacher, their functions and ways of resolution. The volume of the course is 120 hours, which corresponds to 4.0 ECTS credits. The form of final control is an exam. |
|
Publisher |
Кафедра педагогіки, адміністрування і спеціальної освіти ННІМП ДЗВО УМО
Тhe Department of pedagogy, administration and special education State Higher Educational Institution «University of Education Management» |
|
Date |
2023
|
|
Type |
Teaching Resource
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740243/1/%D0%A0%D0%9F%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%20%D0%BC%D0%B0%D0%B9%D1%81%D1%82%202023.pdf
- Махиня, Т. А. (orcid.org/0000-0003-4065-0465 <http://orcid.org/0000-0003-4065-0465>) (2023) The working program of the normative educational discipline "Pedagogical mastery of scientific and pedagogical staff in higher education institutions" for applicants master's level of education of the OPP "Pedagogy of the higher school. Andragogy" [Teaching Resource] |
|