Record Details

Професійний розвиток викладачів закладів фахової передвищої освіти: основні вектори та виклики

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740242/
http://perspectives.pp.ua/index.php/vno/article/view/10398
10.52058/2786-6165-2024-3(21)-800-813
 
Title Професійний розвиток викладачів закладів фахової передвищої освіти: основні вектори та виклики
Professional development of teachers in vocational higher education institutions: main vectors and challenges
 
Creator Кошіль, Оксана Петрівна
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Освіта є багатовимірним соціальними явищем, яке відчуває вплив геополітичних криз: доступ до освіти, її якість, еміграція педагогів та здобувачів освіти, етнічна та культурна напруга, психологічний вплив. Наразі ключовими викликами, які стоять перед сферою освіти в Україні, визначають: втрату людського капіталу, зруйновану інфраструктуру, потребу в трансформації змісту та організації освітнього процесу й наукової діяльності, проблеми, пов’язані з фінансуванням освіти і науки. Україна веде важку війну не тільки за свою територію, а й за національну та культурну ідентичність, свободу, право на волевиявлення. Тому сьогодні роль освіти і науки полягає не лише в підготовці здобувачів до життя та подальшого навчання, а й у формуванні їхньої національної свідомості, культурних цінностей, відповідальності, суб’єктності, критичного мислення. Сучасний світ вимагає від педагога нових навичок та вмінь. Отже, професійний розвиток педагогів є важливим інструментом у нарощуванні людського потенціалу через покращення якості навчання, формування ключових навичок, стимулювання розвитку здобувачів освіти, підготовку їх до змін у суспільстві, створення інноваційного освітнього середовища.
У цьому контексті, зважаючи на реформування фахової передвищої освіти, яке здійснюється трьома етапами впродовж 2019-2027 років, особливої значущості набуває питання професійного розвитку викладачів закладів фахової передвищої освіти та визначення основних чинників, які його супроводжують.
Законом України «Про фахову передвищу освіту» (2019 р.) започатковано важливі зміни для сталого розвитку суспільства: упровадження студентоорієнтованого підходу до організації освітнього процесу через формування освітнього середовища, спрямованого на задоволення інтересів і потреб студентів на засадах партнерства та взаємоповаги всіх учасників освітнього процесу, надання можливості кожному студентові будувати індивідуальну освітню траєкторію з наданням вибору різних форм освіти: дуальної, мережевої тощо.
Відтак, актуальною проблемою постає зростання досвіду та результативності викладачів закладів фахової передвищої освіти; поновлення та розвиток власних професійних навичок; можливість впроваджувати новітні методи навчання, використання інноваційних підходів; обмін досвідом для вдосконалення професійного розвитку.
Education is a multidimensional social phenomenon that is affected by geopolitical crises: access to education, its quality, emigration of teachers and students, ethnic and cultural tension, psychological impact. Currently, the key challenges facing the sphere of education in Ukraine are: loss of human capital, destroyed infrastructure, the need to transform the content and organization of the educational process and scientific activity, problems related to the financing of education and science. Ukraine is waging a hard ware not only for its territory, but also for national and cultural identity, freedom, and the right to self-expression. Therefore, today the role of education and science consists not only in preparing students for life and further education, but also in forming their national consciousness, cultural values, responsibility, subjectivity, and critical thinking. The modern world requires new skills and abilities from the teacher. Therefore, the professional development of teachers is an important tool in building human potential through improving the quality of education, forming key skills, stimulating the development of education seekers, preparing them for changes in society, and creating an innovative educational environment.
In this context, taking into account the reform of professional pre-higher education, which is carried out in three stages during 2019-2027, the issue of professional development of teachers of professional pre-higher education institutions and the determination of the main factors that accompany it acquires special significance.
The Law of Ukraine "On Vocational Higher Education" (2019) initiated important changes for the sustainable development of society: the introduction of a student-oriented approach to the organization of the educational process through the formation of an educational environment aimed at meeting the interests and needs of students on the basis of partnership and mutual respect of all participants in the educational process, providing an opportunity for each student to build an individual educational trajectory with a choice of various forms of education: dual, online, etc.
Therefore, increasing the experience and effectiveness of teachers in institutions of vocational pre-higher education is an urgent problem; renewal and development of own professional skills; the opportunity to implement the latest teaching methods, the use of innovative approaches; exchange of experience to improve professional development.
 
Publisher Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740242/1/%D0%92%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA%203%2821%29%203_removed_Koshil.pdf
- Кошіль, Оксана Петрівна (orcid.org/0000-0002-9121-1297 <http://orcid.org/0000-0002-9121-1297>) (2024) Professional development of teachers in vocational higher education institutions: main vectors and challenges "Bulletin of Science and Education" (Series" Philology ", Series" Pedagogy ", Series" Sociology ", Series" Culture and Art ", Series" History and Archeology"), 3 (21). pp. 800-813. ISSN 2786-6165
10.52058/2786-6165-2024-3(21)-800-813
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.52058/2786-6165-2024-3(21)-800-813