Ринолалія : підтримка дитини з особливими мовленнєвими потребами в освітньому середовищі : навч.-метод. посіб.
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740233/
|
|
Title |
Ринолалія : підтримка дитини з особливими мовленнєвими потребами в освітньому середовищі : навч.-метод. посіб.
Rhinolalia: supporting a child with special speech needs in an educational environment: educational and methodical manual |
|
Creator |
Мартинюк, Зоряна Степанівна
|
|
Subject |
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
61 Medical sciences |
|
Description |
У навчально-методичному посібнику представлено, розуміння нозології ринолалія та її вплив на розвиток в соціумі і навчання дитини. Сучасним та інноваційним є детальне представлення у посібнику спеціальних стратегій навчання супроводу дітей в освітньому середовищі, та соціального ефекту підтримки дітей з ринолалією. Розроблено та обґрунтовано психолінгвосинергетичну модель, яка лягла в основу розробки діагностичного і корекційного інструментарію. Зазначена модель дала можливість проаналізувати особливості засвоєння та використання мовленнєвих умінь і мовних знань у дітей з ринолалією. Посібник є зручним джерелом інформації, яка поєднує теоретичні знання з практичними рекомендаціями для фахівців та батьків. Матеріли розділів посібника сприятимуть удосконаленню змісту спеціальної освіти дітей із ринолалією, збагаченню спеціальних знань з логопедії у студентів вищих начальних педагогічних закладів, вчителям-логопедам закладів освіти з різною формою навчання і виховання, фахівцям, педагогам інклюзивно-ресурсних центрів, батькам дітей з особливими мовленнєвими потребами. The educational and methodological manual presents an understanding of the nosology of rhinolalia and its impact on the development in society and the child's education. Modern and innovative is the detailed presentation in the manual of special strategies for teaching accompanying children in an educational environment, and the social effect of supporting children with rhinolalia. A psycholinguistic synergistic model was developed and substantiated, which formed the basis of the development of diagnostic and corrective tools. The specified model made it possible to analyze the peculiarities of acquisition and use of speech skills and language knowledge in children with rhinolalia. The guide is a convenient source of information that combines theoretical knowledge with practical recommendations for professionals and parents. The materials of the sections of the manual will contribute to the improvement of the content of special education for children with rhinolalia, the enrichment of special knowledge of speech therapy among students of higher elementary pedagogical institutions, teachers-speech therapists of educational institutions with different forms of education and upbringing, specialists, teachers of inclusive resource centers, parents of children with special speech needs . |
|
Date |
2023
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740233/1/%D0%9C%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D1%8E%D0%BA_%20%D0%97%20%28%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA%29.pdf
Мартинюк, Зоряна Степанівна (orcid.org/0000-0002-1288-3838 <http://orcid.org/0000-0002-1288-3838>) (2023) Rhinolalia: supporting a child with special speech needs in an educational environment: educational and methodical manual . . (Unpublished) |
|