Record Details

The Use of Technology-Based Model of Critical Thinking Development to Reshape Students’ Self-Study Process

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740193/
https://www.eu-jer.com/the-use-of-technology-based-model-of-critical-thinking-development-to-reshape-students-self-study-process
10.12973/eu-jer.12.1.281
 
Title The Use of Technology-Based Model of Critical Thinking Development to Reshape Students’ Self-Study Process
Використання технологічної моделі розвитку критичного мислення для перебудови процесу самостійного навчання студентів
 
Creator Kravchenko, Olena
Dokuchaieva, Viktoriia
Valentieva, Tatyana
Sbitnieva, Liudmyla
Chornobryva, Natalia
 
Subject 316 Соціологія
37.02 General questions of didactics and method
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The aim of this study was to investigate how the use of the technologized model of critical thinking development affected the self-study process of students of higher educational institutions (HEIs). The research methodology was based on a combination of qualitative and quantitative empirical methods, as well as a descriptive approach to data analysis. The study involved a quasi-experimental model supposed to influence the variables under study. The technology-based educational model of autonomous learning with a focus on the critical thinking development in students of HEIs consisted of the following processes, such as:communication, analysis, synthesis, problem-solving, evaluation, and reflection. The Watson Glaser Test was adapted to monitor the level of students’ critical thinking. The average score on the final control of students’ knowledge was used to monitor the experimental group students’ performance. By monitoring the development of students’ critical thinking and the dynamics of their performance in the course of training, where 90% of the time students studied independently, it was established that the use of a technological educational model had a positive effect on the critical thinking of students of HEIs, and as a result, the effectiveness of their self-study.
Мета цього дослідження полягала в тому, щоб вивчити, як використання технологізованої моделі розвитку критичного мислення впливає на самостійний навчальний процес студентів закладів вищої освіти (ЗВО). Методологія дослідження ґрунтувалася на поєднанні якісних та кількісних емпіричних методів, а також описовому підходу до аналізу даних. Дослідження включало квазіекспериментальну модель, яка передбачала вплив на змінні, що вивчалися. Технологізована освітня модель автономного навчання з фокусом на розвиток критичного мислення студентів ВНЗ включала такі процеси, як: комунікація, аналіз, синтез, вирішення проблем, оцінка та рефлексія. Тест Ватсона-Глейзера був адаптований для моніторингу рівня критичного мислення студентів. Середній бал на підсумковому контролі знань студентів икористовувався для моніторингу результативності студентів експериментальної групи. Шляхом моніторингу розвитку критичного мислення студентів та динаміки їхньої результативності у процесі навчання, де 90% часу студенти навчалися самостійно, було встановлено, що використання технологічної освітньої моделі мало позитивний ефект на критичне мислення студентів ЗВО та, відповідно, ефективність їхнього самостійного навчання.
 
Publisher Eurasian Society of Educational Research
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740193/1/The%20Use%20of%20Technology-Based%20Model%20of%20Critical%20Thinking%20Development%20to.pdf
- Kravchenko, Olena (orcid.org/0000-0002-7955-3542 <http://orcid.org/0000-0002-7955-3542>), Dokuchaieva, Viktoriia (orcid.org/0000-0001-8420-0154 <http://orcid.org/0000-0001-8420-0154>), Valentieva, Tatyana (orcid.org/0000-0002-5697-8281 <http://orcid.org/0000-0002-5697-8281>), Sbitnieva, Liudmyla (orcid.org/0000-0001-5370-531X <http://orcid.org/0000-0001-5370-531X>) and Chornobryva, Natalia (orcid.org/0000-0002-0375-7645 <http://orcid.org/0000-0002-0375-7645>) (2023) The Use of Technology-Based Model of Critical Thinking Development to Reshape Students’ Self-Study Process European Journal of Educational Research, 1 (12). pp. 281-296. ISSN 2165-8714
10.12973/eu-jer.12.1.281
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.12973/eu-jer.12.1.281