Record Details

Синхронізація професійної освіти з трендами ринку праці та потребою на сучасні кваліфікаційні навички фахівців шляхом реалізації компетентністного підходу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740189/
https://mans.edu.pl/nauka-i-badania/wydawnictwo
 
Title Синхронізація професійної освіти з трендами ринку праці та потребою на сучасні кваліфікаційні навички фахівців шляхом реалізації компетентністного підходу
Synchronization of professional education with labor market trends and the demand for modern professional skills through the implementation of a competency-based approach
 
Creator Юденкова, О.П.
 
Subject 33 Economics. Economic science
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті досліджено тренди ринку праці. На основі вивчення і узагальнення наукових поглядів щодо сутності змін на ринку праці автором виокремлено спільний тренд для успішної діяльності – кооперацію як каталізатор для збільшення швидкості, ефективності та впровадження технологій.
Поглиблення розриву у кваліфікаційних навичках є загрозою для працівника і підприємців (роботодавців), оскільки знижує рівень їх конкурентоспроможності. Відповідно запропоновано через реалізацію кожним закладом професійної освіти власної концепції впровадження компетентнісного підходу до навчання з урахуванням світових та вітчизняних практик. У роботі окреслено основні заходи з подолання розриву у навичках та подальші процеси трансформації професійної освіти у повоєнний період.
The article explores labor market trends. Based on the study and synthesis of scholarly views on the nature of changes in the labor market, the author identifies a common trend for successful performance – cooperation as a catalyst for increasing speed, efficiency, and technology implementation.
Deepening the gap in qualification skills poses a threat to both workers and employers, as it reduces their competitiveness. Accordingly, it is proposed to address this issue through the implementation of each educational institution's own concept of integrating a competency-based approach to learning, taking into account global and domestic practices.
The paper outlines the main measures to overcome the skills gap and further processes of transforming professional education in the post-war period.
 
Publisher MANS w Łomży
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740189/1/%D0%AE%D0%94%D0%95%D0%9D%D0%9A%D0%9E%D0%92%D0%90_%D1%81%D0%B8%D0%BD%D1%85%D1%80%D0%BE%D0%BD%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%B7%20%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%BC%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96.pdf
- Юденкова, О.П. (orcid.org/0000-0002-6914-5967 <http://orcid.org/0000-0002-6914-5967>) (2024) Synchronization of professional education with labor market trends and the demand for modern professional skills through the implementation of a competency-based approach Цифрові трансформації та інноваційні технології в економіці [електронне видання] : збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, Ломжа - Харків, 14-15.03.2024, 2. pp. 403-412. ISSN 978-83-969222-8-1