Record Details

Peculiarities of Professional Training of Educational Managers in Conditions of Transformation Processes in the Postmodern Society

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740188/
https://lumenpublishing.com/journals/index.php/po/article/view/4781
10.18662/po/13.2/452
 
Title Peculiarities of Professional Training of Educational Managers in Conditions of Transformation Processes in the Postmodern Society
Особливості професійної підготовки менеджерів освіти в умовах трансформаційних процесів постмодерного суспільства
 
Creator Prykhodkina, Nataliia
Tymoshko, Anna
Sholokh, Olena
Makhynia, Тetiana
Koroliuk, Svitlana
Genkal, S.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
 
Description The article is devoted to the study of theoretical aspects of professional training of educational managers within the requirements of transformational society. In the conditions of the prevailing postmodernism new requirements to the manager of education as the specialist and as the person are allocated, according to what the emphasis on the influence of such processes as globalization, informatization, and innovative development on the preparation of experts in management is made. Changes in the educational paradigm indicate the need for a specialist with universal abilities, able to quickly adapt to new socio-economic and social changes and effectively perform their professional duties. The analysis of the newest tendencies in pedagogical education proves the growth of requirements to professionally significant qualities of the head of a educational institution. Based on a thorough analysis, the features of professional competence of education managers, their professionally important and personal qualities that determine their professional activity are determined. Among the main professionally significant qualities of an education manager are such as strategic thinking, readiness for self-development, ability to make operational decisions, special and general abilities, positive motivation of professional activity, cross-cultural com-petence, emotional intelligence and cognitive empathy, effective time management. It is established that the effectiveness of management activities of a education manager is determined by his ability to properly assess the business environment, set complex but achievable goals, organize staff for their implementation.
Стаття присвячена дослідженню теоретичних аспектів професійної підготовки менеджерів освіти в умовах вимог трансформаційного суспільства. В умовах панівного постмодернізму висуваються нові вимоги до менеджера освіти як фахівця і як особистості, відповідно до чого робиться акцент на вплив таких процесів, як глобалізація, інформатизація, інноваційний розвиток на підготовку фахівців з менеджменту. Зміни в освітній парадигмі свідчать про необхідність фахівця з універсальними здібностями, здатного швидко адаптуватися до нових соціально-економічних і соціальних змін та ефективно виконувати свої професійні обов’язки. Аналіз новітніх тенденцій у педагогічній освіті свідчить про зростання вимог до професійно значущих якостей керівника навчального закладу. На основі ретельного аналізу визначено особливості професійної компетентності менеджерів освіти, їх професійно важливі та особистісні якості, що визначають професійну діяльність. Серед основних професійно значущих якостей менеджера освіти такі як стратегічне мислення, готовність до саморозвитку, здатність приймати оперативні рішення, спеціальні та загальні здібності, позитивна мотивація професійної діяльності, крос-культурна компетентність, емоційний інтелект та когнітивні здібності. емпатія, ефективний тайм-менеджмент. Встановлено, що ефективність управлінської діяльності менеджера освіти визначається його здатністю правильно оцінювати бізнес-середовище, ставити складні, але досяжні цілі, організовувати персонал для їх реалізації.
 
Publisher LUMEN Publishing
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740188/1/%D0%9F%D1%80%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%B4%D1%8C%D0%BA%D1%96%D0%BD%D0%B0%20%D0%9C%D0%B0%D1%85%D0%B8%D0%BD%D1%8F%20%D0%A2%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D1%88%D0%BA%D0%BE%20%D0%A8%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D1%85%20Peculiarities_of_Professional_Training_of_Educatio.pdf
- Prykhodkina, Nataliia (orcid.org/0000-0002-6211-5546 <http://orcid.org/0000-0002-6211-5546>), Tymoshko, Anna (orcid.org/0000-0003-0996-6138 <http://orcid.org/0000-0003-0996-6138>), Sholokh, Olena (orcid.org/0000-0003-0024-0904 <http://orcid.org/0000-0003-0024-0904>), Makhynia, Тetiana (orcid.org/0000-0003-4065-0465 <http://orcid.org/0000-0003-4065-0465>), Koroliuk, Svitlana (orcid.org/0000-0001-7711-0791 <http://orcid.org/0000-0001-7711-0791>) and Genkal, S. (orcid.org/0000-0001-7812-6103 <http://orcid.org/0000-0001-7812-6103>) (2022) Peculiarities of Professional Training of Educational Managers in Conditions of Transformation Processes in the Postmodern Society Postmodern Openings, 2 (13). pp. 254-272. ISSN 2068-0236
10.18662/po/13.2/452
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.18662/po/13.2/452