Інформаційно-комунікаційні технології навчання зарубіжної літератури у вищій школі
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740164/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4702 10.33407/itlt.v88i2.4702 |
|
Title |
Інформаційно-комунікаційні технології навчання зарубіжної літератури у вищій школі
Іnformation and communication technologies for studying foreign literature in higher educational establishments |
|
Creator |
Кицан, О.В.
Романов, С.М. |
|
Subject |
004.77 General networking applications and services
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques ) 378 Higher education. Universities. Academic study 82 Literature |
|
Description |
У сфері філологічних дисциплін сьогодні домінують традиційні підходи, попри загалом позитивне ставлення до інтеграції інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освітній процес. У мережі достатньо ресурсів (сайти, блоги, подкасти тощо) для методологічної підтримки навчання, тобто забезпечення надійної і продуктивної співпраці тандему викладач – студент. Літературні курси виявляють найбільшу опірність до технічних інновацій. Можливо, це варто пояснювати й тим, що художня література переважно асоціюється зі світом духовного, естетичного, емоційного, того, що важко уявити, а тим більше поєднати з прагматично-утилітарним кіберпростором. Насправді ж таке бачення проблеми хибне. Використання новаторських підходів здатне суттєво урізноманітнити навчання, наповнити його додатковими і навіть новими сенсами. Літературу як один із видів мистецтва найбільш повно можна осягнути в синтезі з суміжними галузями – музикою, малярством, театром, кіно, фотографією, навіть сферою кіберігор. У статті увагу зосереджено на можливостях упровадження ІКТ у лінійне, а для сучасної молодої людини, то й, по суті, однобічне «пласке» викладання літератури. Метою праці є вивчення й практичне застосування новітніх педагогічних стратегій, інтегрованих з ІКТ, які можна задіювати в розробленні навчальних курсів для студентів-філологів. На прикладі роману-антиутопії Дж. Орвелла «1984» розкрито можливості ІКТ, зокрема інтернет-інструменту розробки ментальних карт Popplet, сервісу LearningApps.org, інтернет-нотатника Penzu, соціальної мережі Фейсбук тощо. Апробований на заняттях зі студентами університету новий алгоритм вивчення зарубіжної літератури виявив здатність інтегруватися з традиційною моделлю навчання. У навчальному процесі визначено найбільш оптимальні інформаційні інструменти для кожного етапу роботи – лекційний курс, самостійна підготовка, семінарські заняття. Також ці інструменти дають широкий спектр можливостей для надійного закріплення і креативної реалізації читацького досвіду студентів. Despite generally positive attitude towards the integration of information and communication technologies (ICT) into educational process, the traditional methodology still dominates in the field of philological disciplines. There are enough resources (sites, blogs, podcasts, etc.) for methodological support of learning, that is, for ensuring reliable and productive cooperation of the tandem between teachers and students. Literature courses were perhaps the most resistant to technical innovation. Probably this should be explained, among other things, by the fact that literary texts are mainly associated with the world of spiritual, aesthetic and emotional, something that is difficult to imagine, and even more so to combine with pragmatic and utilitarian cyberspace. In fact, this view of the problem is incorrect. Teacher's desire and ability to use innovative approaches can significantly diversify the way of teaching and fill it with additional and new meanings. Literature as one of the arts can be most fully understood in synthesis with related industries – music, painting, theatre, cinema, photography, even the sphere of cyber games. Therefore, this article is focused on possibilities of introducing information technologies into linear, and for modern young people, in fact, into one-way “flat” teaching of literature. The purpose of the work is studying and practical application of the latest pedagogical strategies that can be used in the development of training courses for philology students. The possibilities of ICT were tested on the example of J. Orwell's dystopian novel “1984”. In particular, Popplet online tool for the development of mental maps, LearningApps.org service, Penzu online notebook, Facebook social network, etc. A new algorithm for studying foreign literature, tested in classes with university students, showed the ability to integrate with the traditional model of learning. In the educational process the most optimal information tools for each stage of work are defined – a lecture course, independent preparation, seminars. Also, these tools provide a wide range of opportunities for reliable consolidation and creative implementation of students' reading experience. |
|
Publisher |
Інститут цифровізації освіти НАПН України
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740164/1/%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B0%20%D0%92%D1%96%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0%20%D0%9A%D0%B8%D1%86%D0%B0%D0%BD.pdf
- Кицан, О.В. (orcid.org/0000-0002-8722-3041 <http://orcid.org/0000-0002-8722-3041>) and Романов, С.М. (orcid.org/0000-0003-1404-4584 <http://orcid.org/0000-0003-1404-4584>) (2022) Іnformation and communication technologies for studying foreign literature in higher educational establishments Інформаційні технології і засоби навчання, 2 (88). pp. 86-102. ISSN 2076-8184 10.33407/itlt.v88i2.4702 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.33407/itlt.v88i2.4702
|
|