Навчання самостійного аудіювання онлайн: результати попереднього дослідження
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740163/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4875 10.33407/itlt.v88i2.4875 |
|
Title |
Навчання самостійного аудіювання онлайн: результати попереднього дослідження
Тeaching independent listening comprehension online: findings of the preliminary study |
|
Creator |
Kvasova, O.G.
Radchuk, R.I. Trykashna, Y.I. |
|
Subject |
004.77 General networking applications and services
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques ) 378 Higher education. Universities. Academic study 81 Linguistics and languages |
|
Description |
У статті розглядається питання самостійного навчання аудіювання в умовах екстреної дистанційної освіти (ЕДО), спричиненої пандемією Covid 19. У центрі уваги даного дослідження є розвиток умінь аудіювання студентів вищих навчальних мовних закладів у режимі онлайн навчання. Автори дослідження висвітлюють основні проблеми, з якими стикаються викладачі під час розвитку вмінь аудіювання, навчаючи англійської мови як іноземної. Вони охоплюють широкий спектр труднощів, які варіюються залежно від вибору текстів, лінгвістичних та змістовних труднощів автентичних аудіо/відеоматеріалів та розробки завдань до організації навчання аудіювання за межами аудиторії та перевірки розуміння студентами прослуханого/переглянутого матеріалу. Гіпотеза дослідження полягає в тому, що завдяки підвищенню цифрової грамотності викладачів та студентів у результаті ЕДО аудіювання можна практикувати в асинхронному форматі як самостійну діяльність. Це надало б студентам певної автономії та додатковий час для відтворення інформації в усній формі в синхронному режимі. Автори провели опитування 75-ти студентів мовних спеціальностей трьох українських університетів, щоб виявити та проаналізувати рівень сприйняття студентами онлайн навчання, уподобання студентів щодо самостійного аудіювання (СА) (теми, типи текстів, джерела тощо), а також їх ставлення до організації СА за межами аудиторії (частота СА, тривалість текстів тощо). Результати опитування, представлені у цій статті, допомогли авторам окреслити параметри СА, корисні для розвитку вмінь студентів в аудіюванні, а також розробити ефективну методику навчання СА.
The article addresses the issue of teaching independent listening comprehension in the emergency distance education (EDE) caused by Covid-19 pandemic. The paper describes the preliminary study of developing university students’ listening skills in on-line instruction mode. The authors consider the main challenges that practitioners face while building students’ listening skills. These include difficulties ranging from text selection, linguistic and conceptual complexities of authentic audio/video materials and task construction to organizing listening practice beyond the classroom as well as checking students’ comprehension upon listening/viewing. The hypothesis of the research states that due to the enhanced digital literacy of teachers and learners as a result of EDE listening could be practiced effectively in the asynchronous format as an independent activity. This would allow learners a certain degree of autonomy and would spare the virtual contact time for practicing oral production and interaction in the synchronous mode. The authors have surveyed 75 second-year students of Linguistics at three Ukrainian universities to elicit their perceptions of the on-line instruction effects on the development of four language skills and listening in particular. The survey also gave the possibility to elicit preferences in topics, text types and sources in independent listening practice, as well as views on organization of independent listening (frequency of listening practice sessions, length of texts, etc.). The survey findings presented in this article helped the authors to outline the parameters of the independent listening that would benefit the development of students’ listening skills and consequently develop the methodology of teaching these skills independently. The latter has already been designed and implemented in practice, thus making up a focus of further research. |
|
Publisher |
Інститут цифровізації освіти НАПН України
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740163/1/%D0%9E%D0%BB%D1%8C%D0%B3%D0%B0%20%D0%93%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%B0%D0%B4%D1%96%D1%97%D0%B2%D0%BD%D0%B0%20%D0%9A%D0%B2%D0%B0%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf
- Kvasova, O.G. (orcid.org/0000-0002-1479-0811 <http://orcid.org/0000-0002-1479-0811>), Radchuk, R.I. (orcid.org/0000-0002-1094-8722 <http://orcid.org/0000-0002-1094-8722>) and Trykashna, Y.I. (orcid.org/0000-0002-6445-8809 <http://orcid.org/0000-0002-6445-8809>) (2022) Тeaching independent listening comprehension online: findings of the preliminary study Information Technologies and Learning Tools, 2 (88). pp. 74-85. ISSN 2076-8184 10.33407/itlt.v88i2.4875 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.33407/itlt.v88i2.4875
|
|