Record Details

Використання цифрових технологій під час лінгвометодичної підготовки майбутніх учителів іноземної мови

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740160/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4654
10.33407/itlt.v88i2.4654
 
Title Використання цифрових технологій під час лінгвометодичної підготовки майбутніх учителів іноземної мови
Using Digital Learning Technology in the process of linguomethodological training of future foreign language teachers
 
Creator Khomyshak, О.В.
 
Subject 004.77 General networking applications and services
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розглядається проблема використання цифрових технологій під час лінгвометодичної підготовки майбутніх учителів іноземної мови. Подано визначення понять «методична компетентність майбутніх учителів іноземної мови» та «цифрові технології». Запропоновано дидактичну типологію цифрових інструментів для використання на різних етапах розвитку та контролю всіх аспектів іншомовної комунікативної компетентності в різних видах мовленнєвої діяльності. Продемонстровано освітній потенціал використання змішаного методу навчання англійської мови студентів за допомогою онлайн платформи MyEnglishLab, що забезпечує онлайн взаємодію, індивідуалізований, автономний та асинхронний розвиток англомовної комунікативної компетентності. На основі власного досвіду викладання англійської мови виокремлено новий цифровізований вид проєктної роботи, що передбачає використання цифрових технологій (аудіо/відеоматеріалу, мультимедіа, програмного забезпечення тощо). Проілюстровано методи використання цифрових технологій у навчанні англійської мови, які вирізняються інтерактивністю, продуктивністю та креативністю. Презентовано низку нових методів навчання (змішане навчання, перевернутий клас, ед’ютейнмент, професійно орієнтована проєктна робота, скрінкаст-технологія, вебквест-технологія) для розвитку методичної компетентності майбутніх учителів іноземної мови за допомогою цифрових технологій. Акцентовано увагу на блог-технології (зокрема викладацькому та студентському блогах), що уможливлює презентацію та продукування професійної інформації та діяльності за допомогою мультимедіа (динамічного/статичного зображення та відео тощо). З огляду на результати наукового спостереження, анкетування та опитування встановлено частотність, різноманітність, переваги та недоліки використання цифрових технологій у лінгвометодичній підготовці студентів Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Отже, доцільність використання цифрових технологій у лінгвометодичній підготовці студентів-філологів доведена експериментально та за допомогою методів математичної статистики.
Тhe article focuses on the use of Digital Learning Technology for the development of foreign language communicative and methodological competences of future foreign language teachers in the process of linguomethodological training. The author provides definitions for “methodological competence of future foreign language teachers” and “Digital Learning Technology”. The didactic typology of digital learning tools to be used at different stages of developing and testing of all aspects of foreign language communicative competence and speech activities has been suggested by the author. The article deals with the use of the blended method via the MyEnglishLab e-platform, which ensures online interaction, individualised, autonomous and asynchronous way of developing students’ English communicative competence. The author used her English teaching experience to describe, define and provide examples of a new variety of project-based learning: digitised project. The innovativeness of the presented methods involving the use of digital learning tools (e.g. software tools, e-platforms, multimedia tools, e-resources) has resulted in interactive, productive and creative English learning. A wide range of new teaching methods (blended learning, flipped classroom, edutainment, professionally oriented project-based learning activities, screencast technology, webquest technology) for the development of methodological competence of future foreign language teachers with Digital Learning Technology use has been demonstrated. Special focus has been made on blog technology (teacher’s and student’s blogging), which gives the possibility to produce and showcase professional information and activity using multimedia tools (dynamic and static images, video, etc.). Based on the scientific observation, questionnaire and survey, the frequency of digital learning tools use, their diversity, advantages and disadvantages in the process of linguomethodological training of students at Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University have been determined. Thus, the feasibility of the suggested methodology of Digital Learning Technology use in linguomethodological training of future foreign language teachers has been proved experimentally and using methods of mathematical statistics.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740160/1/%D0%9E%D0%BA%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%B0%20%D0%91%D0%BE%D0%B3%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0%20%D0%A5%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D1%88%D0%B0%D0%BA.pdf
- Khomyshak, О.В. (orcid.org/0000-0003-3909-7439 <http://orcid.org/0000-0003-3909-7439>) (2022) Using Digital Learning Technology in the process of linguomethodological training of future foreign language teachers Information Technologies and Learning Tools, 2 (88). pp. 38-55. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v88i2.4654
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v88i2.4654