Поліпідхідність у дослідженні соціального інтелекту в дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740158/
http://habitus.od.ua/journals/2024/57-2024/29.pdf 10.32782/2663-5208.2024.57.27 |
|
Title |
Поліпідхідність у дослідженні соціального інтелекту в дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву
Multiply approaches to study on social intelligence in pre-schoolers with mild intellectual disabilities |
|
Creator |
Омельченко, Ірина Миколаївна
Кобильченко, В.В. |
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. |
|
Description |
У статті окреслено актуальність проблеми поліпідхідності в дослідженні соціального інтелекту в дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву та нормотиповим розвитком. Розкрито, що системну цілісність для дослідження соціального інтелекту в дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву представляє сукупність підходів: компетентнісного, особистісно орієнтованого, системного, наративного, технологічного. Визначено, що компетентнісний підхід спрямований на діагностику та формування ключових компетенцій у структурі соціального інтелекту: мотиваційних, ціннісних, когнітивних, емоційних, поведінкових. Теоретично обґрунтовано, що особистісно орієнтований підхід є основою для розвитку й саморозвитку, підтримки прагнень до самостійного вироблення власного стилю діяльності, поведінки та життя. З позицій системного підходу постає феномен соціального інтелекту як єдність мотиваційно-ціннісних, когнітивних, емоційно-суб’єктних, морально-поведінкових вимірів діагностики та формування соціального інтелекту в дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву. Доведено, що наративний підхід використовується для діагностики за допомогою соціальних розповідей (історій) і формування в контексті усвідомлення себе та Іншого в контексті зазначених історій. Обґрунтовано застосування технологічного підходу, в руслі якого реалізується цілісна технологія формування соціального інтелекту в дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву. Теоретично обґрунтовано, що перспективи подальших наукових студій будуть спрямовані на обґрунтування теоретичних передумов дослідження соціального інтелекту в дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву. The article outlines the important problem of multiply approaches to study on social intelligence in pre-schoolers with mild intellectual disabilities and pre-schoolers with normative development. The system integral concept of study on social intelligence in pre-schoolers with mild intellectual difficulties covers several approaches: competency-based, person-oriented, systemic, narrative and technological. So that, the competence approach is aimed at examining and forming the key competencies of social intelligence: motivational, value, cognitive, emotional, behavioural. As it has been theoretically substantiated, the person-oriented approach is the basis for an individual’s development and self-development, supporting aspirations for independent development of one’s own unique style, behaviour and life. From the standpoint of the systemic approach, social intelligence is understood as a unity of its motivational-value, cognitive, emotional-subjective, moral-behavioural dimensions with the aim to examine and form social intelligence in pre-schoolers with mild intellectual disabilities. The narrative approach is applied for examinations using social narratives (stories) and for formation thanks to awareness of oneself and the Other in the context of these stories. The technological approach has been substantiated as an implemented holistic technology forming social intelligence in pre-schoolers with mild intellectual disabilities. It has been theoretically justified that the further scientific studies will be aimed at substantiating the theoretical prerequisites for study on social intelligence in pre-schoolers with mild intellectual disabilities. |
|
Publisher |
Видавничий дім «Гельветика»
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740158/1/%D0%9E%D0%BC%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D1%87%2C%20%D0%9A%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D1%87_%D0%93%D0%B0%D0%B1%D1%96%D1%82%D1%83%D1%81%202024%2057.pdf
- Омельченко, Ірина Миколаївна (orcid.org/0000-0002-4698-0273 <http://orcid.org/0000-0002-4698-0273>) and Кобильченко, В.В. (orcid.org/0000-0002-7717-5090 <http://orcid.org/0000-0002-7717-5090>) (2024) Multiply approaches to study on social intelligence in pre-schoolers with mild intellectual disabilities Габітус (57). pp. 167-174. ISSN 2663-5208 10.32782/2663-5208.2024.57.27 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.32782/2663-5208.2024.57.27
|
|