Record Details

Стратегія розвитку туристичних підприємств: роль персоналу та цифрової трансформації бізнесу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740124/
http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/20_49_2022/social/Bulletin_20_49_Social_and_behavioral_sciences_Ivanova.pdf
10.32405/2522‐9931‐2022‐20(49)‐103‐117
 
Title Стратегія розвитку туристичних підприємств: роль персоналу та цифрової трансформації бізнесу
Tourism development strategy: the role of staff and digital business transformation
 
Creator Іванова, В. В.
 
Subject 33 Economics. Economic science
65 Communication and transport industries. Accountancy. Business management. Public relations
 
Description The article considers the problem of tourism development in Ukraine and the world, the key role in which is played by the development of strategies. It is emphasized that the peculiarity of tourism activity is the complexity of its organization and management, since the tourism product is formed on the basis of the activities of various businesses. An analysis of the effectiveness of tourism activities in Ukraine and a number of countries of the world was carried out, which showed problematic aspects, the solution of which requires the development of a number of strategies. A strategy for the development of the region through the formation of a tourist territorial cluster is proposed, which should unite the efforts of not only tourism enterprises, but all subjects of a certain region (territory) interested in tourism development. Its information strategy should provide for the creation of an information subject of the cluster, which ensures the active formation of the external and internal information environment, using digital information technologies and the creative approach of the staff to this process. In the absence of a territorial cluster, tourism enterprises must independently develop and implement an information strategy based on digitalization, coordinating it with the personnel strategy. The risks of digitalization of business processes of tourism enterprises are identified. Approaches to the development of personnel and digital strategies of tourism enterprises are proposed, which are based simultaneously on the maximum use of the possibilities of digital information technologies and human potential to obtain a synergistic effect from their combination. The directions of interaction of such strategies are determined, in particular, keeping the consumer from independently forming a tour, presenting in the Internet environment, selling products through staff and the Internet. It is necessary to carefully study the needs of consumers based on the information that tourism enterprises can receive through the implementation of the digital strategy of the enterprise. Approaches to the formation of a personnel strategy are proposed, which should be based on the formation and increase in the level of creativity and emotional intelligence of the personnel.
У статті розглянуто проблему розвитку туризму в Україні та світі, ключову роль у вирішенні якої відіграє розробка стратегій. Підкреслено, що особливістю туристичної діяльності є комплексність її організації та ведення, оскільки туристичний продукт на формується основі діяльності різних бізнесів. Проведено аналіз результативності туристичної діяльності України та низки країн світу, що показав проблемні аспекти, вирішення яких потребує розробки низки стратегій. Запропоновано стратегію розвитку регіону через формування туристичного територіального кластеру, який повинен об’єднати зусилля не тільки туристичних підприємств, а всіх суб’єктів певної області (території), зацікавлених у розвитку туризму. Його інформаційна стратегія має передбачати створення інформаційного суб’єкта кластеру, який забезпечуватиме активність формування зовнішнього і внутрішнього інформаційного середовища, використовуючи цифрові інформаційні технології та творчий підхід персоналу до цього процесу. За відсутності територіального кластеру, туристичні підприємства повинні самостійно розробляти та реалізовувати інформаційну стратегію на засадах цифровізації, узгоджуючи її з кадровою стратегією. Визначено ризики цифровізації бізнес-процесів туристичних підприємств. Запропоновано підходи до розробки кадрових і цифрових стратегій туристичних підприємств, які ґрунтуються, одночасно, на максимальному використанні можливостей цифрових інформаційних технологій і людського потенціалу для отримання синергетичного ефекту від їх поєднання. Визначено напрями взаємодії таких стратегій, зокрема утримання споживача від самостійного формування туру, представлення в Інтернет-середовищі, реалізація продуктів через персонал та Інтернет. Необхідно ретельно вивчати потреби споживачів на основі інформації, яку туристичні підприємства можуть отримати завдяки реалізації цифрової стратегії підприємства. Запропоновано підходи для формування кадрової стратегії, в основі якої має бути формування та підвищення рівня творчості та емоційного інтелекту персоналу.
 
Publisher Державний заклад вищої освіти (ДЗВО) «Університет менеджменту освіти»
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740124/1/Bulletin_20_49_Social_and_behavioral_sciences_Ivanova.pdf
- Іванова, В. В. (orcid.org/0000-0003-4958-2235 <http://orcid.org/0000-0003-4958-2235>) (2022) Tourism development strategy: the role of staff and digital business transformation Вісник післядипломної освіти. Серія «Соціальні та поведінкові науки», 20 (49). pp. 103-117. ISSN 2522-9931
10.32405/2522‐9931‐2022‐20(49)‐103‐117