Підготовка вчителів до використання педагогіки партнерства в організації профільного навчання
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740151/
https://lib.iitta.gov.ua/740085/ |
|
Title |
Підготовка вчителів до використання педагогіки партнерства в організації профільного навчання
Teacher training for using partnership pedagogy in general school practice and education of the adult population |
|
Creator |
Петренко, Лариса Михайлівна
|
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Автором розглядається зарубіжний досвід використання педагогіки партнерства в загальношкільній практиці і вихованні дорослого населення. Особлива увага приділена ролі партнерства в становлення Німеччини в післявоєнний період. Зазначається, що педагогіка партнерства розглядається вченими як модель соціального виховання, метою якої є формування людини у взаємодії з іншими людьми, та як складова теорії дії. Зосереджено увагу на трьох великих взаємозалежних категоріях завдань, наведених Ф. Імберноном (F. Imbernon), які корелюють з тими концепціями і стратегіями, які спрямовані на відбудову України в післявоєнний період, і визначають суть партнерства в суспільстві, громаді і закладах освіти. Вони можуть виступати орієнтиром у підготовці вчителів до використання педагогіки партнерства в організації профільного навчання.
The author considers the foreign experience of using partnership pedagogy in general school practice and education of the adult population. Special attention is paid to the role of partnership in the formation of Germany during the post-war period. It is noted that the pedagogy of partnership is considered by scientists as a model of social education, the purpose of which is the formation of a person in interaction with other people and as a component of the theory of action. Attention is focused on three large interdependent categories of tasks given by F. Imbernon, which correlate with those concepts and strategies aimed at the reconstruction of Ukraine during the post-war period and determine the essence of partnership in society, community and educational institutions. They can act as a reference point in the preparation of teachers for the use of partnership pedagogy in the organization of specialized training. |
|
Publisher |
Видавничий дім «Освіта»
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740151/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%9C%D0%A1_%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%9B%D0%9C.pdf
- Петренко, Лариса Михайлівна (orcid.org/0000-0002-7604-7273 <http://orcid.org/0000-0002-7604-7273>) (2024) Teacher training for using partnership pedagogy in general school practice and education of the adult population Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів. pp. 197-200. ISSN 978-966-983-476-8 |
|